Hur vet man om hjälmen sitter som den ska?

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
Har en hjälm som är fem år gammal från det förra försöket att ta kort, den kanske är använd 5 ggr och ser helt ny ut... det är en shoei z-one, fick bäst i test det året av Bike och kostade 5000.
När jag slutat köra tyckte jag att hjälmen var för stor, men när jag prövar den nu blir jag lite osäker, jag tror inte den är optimal dock.
Om jag drar i bakänden, framåt, får jag inte av den men om jag drar i framänden, bakåt, kan jag få den så långt upp att hakan sticker ner under kanten trots hakbandet. Kan inte dra åt hårdare heller för då blir det för obekvämt. Är detta normalt eller är den för stor?

Känns lite surt att lägga ut stålar på en ny men säkerheten går så klar före. :)

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Jag bytar varje år.. Men om du undrar om den håller en smäll så låna ut den till Ogge så testvurpar han den :D

Den ska sitta på plats när du skakar på huvudet och ska helst inte glappa alls.. men den ska heller inte ge dig huvudvärk eller lämna röda märken som håller i sig en hel dag :tummenupp

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
Följer hjälmen med om du skakar på huvudet?

Mja men det glappar lite litegrann.

Kom även på varför jag tyckt att den varit för stor från början; jag fäljde råden i instruktionsboken hehe
Där får man bl.a. instruktioner på hur man ska mäta huvudet också, och enligt det måttet är mitt huvud 58-58,5 cm och hjälmen är large 59-60...

Får bli en ny :rolleyes:

Dr.Bike

Guest
Mja men det glappar lite litegrann.

Kom även på varför jag tyckt att den varit för stor från början; jag fäljde råden i instruktionsboken hehe
Där får man bl.a. instruktioner på hur man ska mäta huvudet också, och enligt det måttet är mitt huvud 58-58,5 cm och hjälmen är large 59-60...

Får bli en ny :rolleyes:

Verkar klokt...

För om huvudet far runt i hjälmen som kläppen i en kyrkklocka så kan du säkert haja vad som händer vid en marksyning?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
går ju o köra med tex en hjälmhuva. bruka bli lite större.. kan ju prova iaf :)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
går ju o köra med tex en hjälmhuva. bruka bli lite större.. kan ju prova iaf :)

Precis. Du kan testa med inlägg i hjälmen och med balaklava.
Troligen kommer den ju ändå att vara lite för stor.. Så ta med hjälmen och testa i affären;)

Har du knappt använt hjälmen så kan du ha den i något år till. Men det är väldigt viktigt att den sitter ordentligt. Speciellt då den ändå kommer att bli större när du väl börjar använda den..

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Finns även inlägg/kindkuddar etc att köpa till de flesta hjälmar.

När jag skulle köpa min Shoei XR-1000 så var jag i valet mellan medium/small, fick bli en medium. Den sitter perfekt på mig nu och tills nästa sesong när den har töjt sig lite så ska jag köpa tjockare kuddar. :)

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
om du tar tag om bägge sidor av hjälmen och vickar sida-sida & framåt/bakåt så ska skalpen helst följa med i rörelsen, då är det lagom tight, för som sagt hjälmen töjer sig ganska kvickt beroende på fabrikat.

så förklarade en mc-handlare saken iaf.

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
den följer knappt med nu... vid kinderna siter den för tajt så de behöver jag knappt byta men kan man byta de andra inläggen också?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy