Hur vet man var bilen blivit besiktigad?

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Hallå, jag har köpt en bil som har fått nedslag på besiktningen för liten summa. Jag är lite intresserad av vilka nedslag den fick och undrar hur jag kan få reda på vilket besiktningföretag som besiktigad den utan att ringa runt till alla så att jag kan beställa ett protokoll. Nån som vet?

Tack på förhand./ Jesper

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De olika bolagen kan inte se varandras besiktningsprotokoll har jag för mig man sa när jag hörde mig för lite allmänt vid ett tillfälle på bilprovningen. Det kan ju tyda på att det numera är betydligt mer omständligt att få tag i gamla besiktningsprotokoll.

Om inte protokollen sparas i något centralt register får du nog kontakta de enskilda besiktningsbolagen. De är ju tre till antalet så det borde inte ta allt för mycket tid i anspråk. Du kan ju också kontakta föregående ägare som besiktigade bilen och fråga.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
E-posta till Svensk bilprovning och be dem elektroniskt posta det aktuella protokollet tillbaka till dig. De tar fram det åt dig.
Bara att säga till vilket år du vill ha från.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
[h=3]Kopior av tidigare protokoll[/h]Via Transportstyrelsens webbplats kan du enkelt få reda på datum från senaste godkända kontrollbesiktningen, samt mätarställning, för ditt eget eller andras fordon.

Besiktningsprotokoll
Om du har registreringsnumret på fordonet kan vi skicka dig, via e-post eller fax, protokollskopior som är högst tre år gamla. Kontakta då vår kundtjänst. Välj gärna "Besiktningsprotokoll" (förifyllt i ämnesraden) för snabbare hantering.

E-post: kundtjanst@bilprovningen.se

Vi besvarar all e-post i turordning. Vårt mål är att du ska få ett svar inom cirka tre arbetsdagar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ehm, men det förutsätter väl att det är bilprovningen som utfört kontrollen och inte besikta, carspect, dekra, opus, ybb, fordonsprovarna å allt va de kan heta nu? Jeffla bra med avreglering alltid:död

Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Fick du inte med besiktningsprotokollet när du köpte bilen?
Kan man ombesiktiga hos annat bolag än hos det som utförde besiktningen med anmärkningarna?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Felen ligger lagrade i fordonsregistret som alla har tillgång till men själva protokollen, det man får i handen, äger varje enskilt besiktningsföretag.

Tjita1

Guest
Hör med transportstyrelsen om du inte kan få veta vad felen är ur fordonsregistret..

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Tack för svar, jag ska ringa till transportstyrelsen och se. Jag köpte bilen för 1500 kr och han jag köpte den av hade precis fått den av en kompis. Det hela var lite mysko men papperna stämde och så. Jag blev informerad om att det fanns tvåor men han visste inte vilka och är lite intresserad om den fått nedslag på avgasrening bland annat för att veta vilka delar jag ska spara på.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Har de tagit bort möjligheten att se äldre protokoll på Bilprovningens hemsida i samband med att man bokar tid? Det har funnits där tidigare men nu kan jag inte hitta det. I den listan hade jag utöver Bilprovningens egna protokoll även protokoll från när polisen stoppat bilen och anmärkt på avsaknad av registreringsskylt, så jag tycker inte det vore omöjligt att även andra företags protokoll skulle ha synts där.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Sådana tjänster jobbar förmodligen flera företag för att få till, orsaken att det är praktiskt svårare numera beror på att Transportstyrelsen strypt informationen från fordonsregistret. Detta kan bero på att fordonsfrågor är en så öppen lina ut i.o.m. att alltifrån bes.företag, verkstäder till reservdelsåterförsäljare slår på regnr. några tusen ggr. per dag.

För att ha ett fung. system med enkelhet behöver man ha tillgång till personnummet bundet till regnr., har för mig att det är ca 30 000 ägarbyten i veckan så registret är i högsta grad levande.

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Ringde till transportstyrelsen idag. De läste vänligt upp alla tvåor för mig, inga på avgasrening men ungefär på allt annat... Men det är bra, då känns det bättre att stycka bilen.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO