hurpass håller en Ducati 900ss i.e

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tänkte passa på att fråga de som vet(tm) hurpass hållbar i maskin en Ducati 900SS -98 är. Som de av mina bekanta som äro insatta i VFR:ens äventyr nog anar så är det kanske dags att byta upp (ner?) sig en kugge nästa säsong, och en 900ss faller mig på läppen utseendemässigt. Dock är det så att jag kör ~1500 mil/säsong, och det med begränsade möjligheter till småmeck då jag bor i lägenhet med långt till föräldrarnas garage. Därför måste kommande hoj vara såpass hållbar att den inte ställer till med småjävelskap mellan servicarna.

Nå, hur många mil går en sådan motor innan den börjar tröttna? (jag är inte intresserad av en hoj som måste plockas ner och borras efter 5-6000 mil)

/Daniel
 
Nu är jag inte nån expert på dessa motorer men det jag lärt mig från de mer kunniga är att SS-motorerna är väldigt stryktåliga, och att det sällan är problem med dom. 4 ventilarna på hyprarna har ju haft lite problem med vipporna där kromet släppt, men 2 ventilarna (dvs desmodue-motorerna som sitter i SS och SSie) har inte haft några sådana problem.

Jag är väldigt nöjd med min, och är förhållandevis billig att äga. Ska sälja den nu till hösten, eller varför inte nu. Har inte satt ut den på annons men jag vill ha något värre igen.
 
"hurpass hållbar i maskin en Ducati 900SS -98 är."
Nå, hur många mil går en sådan motor innan den börjar tröttna? (jag är inte intresserad av en hoj som måste plockas ner och borras efter 5-6000 mil)

Inga problem 5000 mil men sedan kanske nya ringar!
Precis som en japs....... :)
Sen kan man ju slita ut allt på bara några hundra mil om man vill.

Köp, kör och var lycklig!
 
Min 750 puttrade jag ca 2000 mil med och hade inte ett problem med den.

Hrm... Faktiskt så var den avsevärt bättre än min ReTTa som jävlades redan vid 1000 mil... :va
 
zilog skrev:
Nå, hur många mil går en sådan motor innan den börjar tröttna? (jag är inte intresserad av en hoj som måste plockas ner och borras efter 5-6000 mil)

/Daniel

Desmodue är pålitliga motorer som går länge utan problem, naturligtvis förutsatt att man servar dem som man ska. Vill minnas att någon i SDK kört över 10000 mil med sin M900 (som ju har samma motor som SS).

Serviceintervallet är 1000 mil på oljebyte, kamremsjustering och kontroll av ventilspel, så kör du 1500 mil om året får du räkna med drygt en service per år. Har du mekvana så fixar du det själv. Ducati är väldigt lättmekat tycker jag som har haft fem japs före min nuvarande Ducce.

/RedTop
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top