Hus ska man göra för att laga skuren Aprilia RS 125 billigt?

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
I början av min mc tur igår nöp Aprilia rs 125 an och låste däcket. Nu undrar jag hur andra har gjort som har råkat ut för samma sak? Jag pratade med ett par ställen som kunde laga den men det skulle kosta 10 000-15 000 tusen!!!!!!!! plus att det var lång väntetid. Är det någon som har några råd om hur jag ska göra för att få tag i billiga delar (cylinder, kolv, osv) och vad man ska tänka på om man byter allt själv. Det skulle också vara väldigt bra att veta vad som troligtvis har gått sönder osv.

Är väldigt tacksam för seriösa svar då jag inte vet hur jag ska göra.

//Johannes

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Min har oxå skurit, för 2 veckor sen. Har köpt nytt kolvpaket för 2200kr och nyreparerad (polerad, honad) cylinder 300kr och ny avgasport 1300kr, den satt fast. Så nästan 3000 kostar mitt. /Chrille

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Går motorn runt nu???

Är det bara så att det är cylinder kolv m.m. är dåligt kan det fixas själv, ganska enkelt.
Är ramlagrena slut så måste dem pressas, billigast och lättast är nästa det då att ta ur motorn och skicka den till en Aprilia verkstad, tex starol.se i enköping...

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Tzr91 skrev:
Min har oxå skurit, för 2 veckor sen. Har köpt nytt kolvpaket för 2200kr och nyreparerad (polerad, honad) cylinder 300kr och ny avgasport 1300kr, den satt fast. Så nästan 3000 kostar mitt. /Chrille

3000 kr tycker jag låter som att det kan vara värt det. Men det måste ju gå att fixa det billigare än vad de sa på verkstaden. Bytte du packningar och vevlager å sånt eller

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
shoik skrev:
Går motorn runt nu???

Är det bara så att det är cylinder kolv m.m. är dåligt kan det fixas själv, ganska enkelt.
Är ramlagrena slut så måste dem pressas, billigast och lättast är nästa det då att ta ur motorn och skicka den till en Aprilia verkstad, tex starol.se i enköping...

Jag vet inte riktigt om motorn går runt nu, men jag tror knappt det. Den nöp till ordentligt och låste däcket så det kunde gått riktigt illa. Jag klarade som tur var att hålla mig på hjulen när jag fick sladd. Men jag har en snubbe som kan hjälpa mig med den men han kan inte aprilia så bra (bara att han e grym på motorer i övrigt och han har grejat en del). Jag vet inte hur mycket som man behöver byta (packningar och lager osv). Det får absolut inte hända igen!!! Har du råkat ut för samma sak??

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Johannes_88 skrev:
Jag vet inte riktigt om motorn går runt nu, men jag tror knappt det. Den nöp till ordentligt och låste däcket så det kunde gått riktigt illa. Jag klarade som tur var att hålla mig på hjulen när jag fick sladd. Men jag har en snubbe som kan hjälpa mig med den men han kan inte aprilia så bra (bara att han e grym på motorer i övrigt och han har grejat en del). Jag vet inte hur mycket som man behöver byta (packningar och lager osv). Det får absolut inte hända igen!!! Har du råkat ut för samma sak??

Inte just för mig, min värmenöp ganska lindrigt, så det låste sig aldrig, men har vänner där ramlagren skurit ihop för, vilket resulterar i att bakhjulet låser sig.

grejen är ju den att man inte vill att det ska hända igen, och därför måste man ju hitta orsaken till skadan.

vad kör du på för soppa?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Mitt hjul låste sig inte iaf. Vevlagret var ok tror jag. Fick med lite packningar så bytte dem.

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
Hojlös för tillfället!
Jag har ju en begagnad RS 250 "2 st 125" cylle över med avgasportar å tillhörande kolv... "Köpte en hel motor" Känns ju mycket bättre med nya saker men om man inte har ekonomin till allt så duger begagnat ett tag!! :D
Dock e jag ej så insatt i om de passar på RS 125.. :kocko Tycker de borde göra de..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
LOV2XLR8 skrev:
Jag har ju en begagnad RS 250 "2 st 125" cylle över med avgasportar å tillhörande kolv... "Köpte en hel motor" Känns ju mycket bättre med nya saker men om man inte har ekonomin till allt så duger begagnat ett tag!! :D
Dock e jag ej så insatt i om de passar på RS 125.. :kocko Tycker de borde göra de..
visst passade cyllen rakt på RGf'en! :tummenupp
däremot passar den INTE på RS 125!.

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
shoik skrev:
Inte just för mig, min värmenöp ganska lindrigt, så det låste sig aldrig, men har vänner där ramlagren skurit ihop för, vilket resulterar i att bakhjulet låser sig.

grejen är ju den att man inte vill att det ska hända igen, och därför måste man ju hitta orsaken till skadan.

vad kör du på för soppa?

Jag kör på 98. Det ska man väll?? Jag tror att jag ska byta vevlager även ifall de inte är paj så det inte kraschar igen

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
LOV2XLR8 skrev:

Vad har cylindrarna såttet på innan?? Eller till vilken motor vet du att de passar??

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
shoik skrev:
Yes det är det man ska köra på...
lika bra att göra, men dom måste pressas...

Kan man pressa de själv eller?? Jag är inte så insatt själv men jag kan nog få hjälp av en som är.

Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
LOV2XLR8 skrev:

det tycker inte jag att dom borde göra :kocko :fatta!
och det kommer den med STÖRSTA sannorlikhet inte heller att göra bara för det är 2x 125cc

men om du lyckas kan du ju alltid starta en tråd :död

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Anton_Ljunghusen skrev:
En lagerpress kan vara bra att ha :rolleyes:

svar nej

Jag får väl lämna in den så de får göra det då. Bara man kan få tag i cylinder å kolv billigt så drar man ju ner mycket på kostnaderna.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Johannes_88 skrev:
Jag får väl lämna in den så de får göra det då. Bara man kan få tag i cylinder å kolv billigt så drar man ju ner mycket på kostnaderna.

Lagerpressning är inte dyrt :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...