Husa-bromsningar-pris-effekt

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
Kan vi inte starta en tråd här ang. vad vi gjort på våra husor, vad det gav och om det var värt det.......
Så att vi som inte har så mkt trim slipper köpa skit som inte funkar... :rolleyes:

Min polare (Nyström) och jag köpte varsin 650SM -02 nya :crash
Körde Nystöms i bänk hos MCxpress, med alla strypningar bort men orginal bestyckad fugge ca40 mil.
Det lilla böjda röret längst bak inne i ljuddämparen borta gav hojen 52,2bhp/7500rpm och tog man bort det krommade slutet på dämparen gav den 51,3bhp dvs med raka rör.

Skall snacka med Nyström kanske han orkar lägga ut kurvorna på nätet, där är det även provat på hög/låg tändning.
Detta gav väldigt liten skillnad på toppeffekten, bara lite annan kurva. Varför kan ej Husa bygga in detta i tändboxen :confused:

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX10R
Jag har FP-helsystem på min, pris 4000:- Har även snott Freddys 400-tändbox som är svår att säga nåt om. Men en bänkning skulle troligen visa att effekt kurvan flyttat 500rpm upp i registret!

Kan bara säga att man självklart ska börja med ett fett avgassystem då detta verkligen gör underverk med motorn! :fakta

//Anders

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
KRATTAN 400 box

Hur blev den att köra,
hört att den skall bli "flackare" i registret,
men att utan högkomkolv blir det mindre effekt på de lägre registret där den orginal är så brutal.....
OBS; detta är en hör sägen :rolleyes:

karlsson

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
wr 250
vad är det som gör att ett helsystem till en fyrtaktare ger mer effekt än raka rör tex vad är skillnaden på ett fp och ett orginal rör är det bara diametern eller behöver även fyrtaktaren precis som tåtaktaren ett visst motstånd

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har bromsat min Husa 650 -03 som är portad och sitter FP slip-on på bara... 61,1 bhp fick jag då.. Med originalsystem med borttaget rör inne i dämparen så fick jag ca 59 bhp... Portning verkar ha gjort susen på min rackare...

- Johan

borggren skrev:
Kan vi inte starta en tråd här ang. vad vi gjort på våra husor, vad det gav och om det var värt det.......
Så att vi som inte har så mkt trim slipper köpa skit som inte funkar... :rolleyes:

Min polare (Nyström) och jag köpte varsin 650SM -02 nya :crash
Körde Nystöms i bänk hos MCxpress, med alla strypningar bort men orginal bestyckad fugge ca40 mil.
Det lilla böjda röret längst bak inne i ljuddämparen borta gav hojen 52,2bhp/7500rpm och tog man bort det krommade slutet på dämparen gav den 51,3bhp dvs med raka rör.

Skall snacka med Nyström kanske han orkar lägga ut kurvorna på nätet, där är det även provat på hög/låg tändning.
Detta gav väldigt liten skillnad på toppeffekten, bara lite annan kurva. Varför kan ej Husa bygga in detta i tändboxen :confused:

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ÄNTLIGEN

:tummenupp
Nu äntligen en vettig tråd, så att vi kan dela med oss av våra erfarenheter...... :bow
OCH BLI SNABBARE....... :crash
INTE VARA FATTIGARE............ :rodnar

Glöm ej att skriva in er bestyckning

Jag har på min -02;a slipon o bestyckar min fugga med 35 låg o 195 hög, skillnade blev störst med 35 låg, grymt mkt rappare på låga varv

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX10R
Re: ÄNTLIGEN

borggren skrev:
:tummenupp
Nu äntligen en vettig tråd, så att vi kan dela med oss av våra erfarenheter...... :bow
OCH BLI SNABBARE....... :crash
INTE VARA FATTIGARE............ :rodnar

Glöm ej att skriva in er bestyckning

Jag har på min -02;a slipon o bestyckar min fugga med 35 låg o 195 hög, skillnade blev störst med 35 låg, grymt mkt rappare på låga varv
Jag kör 195/40 Tänker prova 45 eller 50 låg när jag orkar! 35 måste vara litet den smäller väl en del när du slår av gasen va? Jag körde 190 i min med orginal krökar och 01 crossdämpare (likvärdigt med slip-on)!

//Anders

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Re: Re: Husa-bromsningar-pris-effekt

mr_rockster skrev:
Jag har bromsat min Husa 650 -03 som är portad och sitter FP slip-on på bara... 61,1 bhp fick jag då.. Med originalsystem med borttaget rör inne i dämparen så fick jag ca 59 bhp... Portning verkar ha gjort susen på min rackare...

- Johan

Men hade inte du tappat vrid i din trimmning? Det är ju vridet som ger ett bättre register och oftast snabbare varvtider.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Re: Re: Re: Husa-bromsningar-pris-effekt

Med originalststem så tappar jag inte vridet, med trimpipa så tappar jag lite men den går ju bättre när man varvar... Tanken är väl att det ska på ett helststem som är anpassat för husan för att behålla vridet och få bättre på toppen...

- Johan

Ebbe skrev:
Men hade inte du tappat vrid i din trimmning? Det är ju vridet som ger ett bättre register och oftast snabbare varvtider.

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
mr rockster

kan du lägga ut dina kurvor.......
så skall jag ringa Nyström så att han gör det med.....så vi får se...

Ingen som bromsat med helsystem och eventuellt fugge?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Re: mr rockster

Nopes.. inte än. Får jag tag på helsystem så blir det ev. en lectron fugge på det.. då borde den gå bärkraftigt sedan.

borggren skrev:
kan du lägga ut dina kurvor.......
så skall jag ringa Nyström så att han gör det med.....så vi får se...

Ingen som bromsat med helsystem och eventuellt fugge?

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
inge mer????

VA????????????????
Är inte fler än 4 st på HELA sport hoj som trimmat sin husa :confused:
Det har jag svårt att tro :eek:
Eller vill ni inte dela med er om era erfarenheter :finger

Är det värt pengarna för en fugge :confused:

Ps. blir bara mer o mer kär i min blå-gula skönhet..... :D

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tycker min går överjävligt som det är = trim totalt onödigt.
Kanske omvärderar när man får köra bana första gången den 18e maj. Men tills dess tycker jag inte det behövs även om jag inte skulle säga nej till ett helsystem och en ordentlig injustering. Sen handlar det såkalrt om konstant lågvatten i plånkan :(
Tror att de allra flesta skulle tjäna rätt mkt bara på att ha hojen rätt inställd. Jag vet att min INTE är det, tyvärr. Skjuter som FAN på avslag t.ex.

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX10R
Supermoto skrev:
Tror att de allra flesta skulle tjäna rätt mkt bara på att ha hojen rätt inställd. Jag vet att min INTE är det, tyvärr. Skjuter som FAN på avslag t.ex.
Jag har blivit rekomenderad 50 i låg fart munstycke, kör 40 nu! Vad har du?

//Anders

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag kör 40 nu och min smäller också på gasavslag, har provat 50 men bågen gick skit på tomgång då. Ska testa med 45 igen sedan.

Krattan skrev:

//Anders

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Krattan skrev:

//Anders
Pytsade i de som följde med i ryggsäcken. 195 som huvud, mer minns jag inte. Tänkte att husa-grabbarna borde väl skicka med det som är bäst....
Kanske var generalfel :confused:

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Min är helt orginal men skulle vilja ha ett bra helsystem först och främst och jag skulle nog nöja mig med det. Än kan jag inte tygla krafterna som är nu så då är det onödigt att trimma tycker jag.

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX10R
Supermoto skrev:
Pytsade i de som följde med i ryggsäcken. 195 som huvud, mer minns jag inte. Tänkte att husa-grabbarna borde väl skicka med det som är bäst....
Kanske var generalfel :confused:
190/40 är standard 03 men du har väl slip-on har jag läst, så 195 är nog rätt! Prova 45-50 låg det ska nog hjälpa!

Johan! Om den går skit med 50 har du kanske inte luftskruven riktigt rätt, det är viktigt att tomgång å luftskruv (heter det luftskruv?) är rätt ställt! Lyssna inte på vad nån annan har ställt sin, typ 1 3/4 varv den ska ställas för just din hoj, brukar vara 1-3 varv ut!

//Anders

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
justjävlarja! Det kanske man ska kolla också... Får ta det en dag snarast nu...

- Johan

Krattan skrev:
190/40 är standard 03 men du har väl slip-on har jag läst, så 195 är nog rätt! Prova 45-50 låg det ska nog hjälpa!

Johan! Om den går skit med 50 har du kanske inte luftskruven riktigt rätt, det är viktigt att tomgång å luftskruv (heter det luftskruv?) är rätt ställt! Lyssna inte på vad nån annan har ställt sin, typ 1 3/4 varv den ska ställas för just din hoj, brukar vara 1-3 varv ut!

//Anders

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Roland Öhr

Chefsmeken på husa så åt mig med slipon, eller rensat orginalrör, skall man ha;
35låg
195hög
DR272 nålmunstycke
och nålen (orginal) absolut inte på mindere än 3;e från snålast.....oavsett trimning skall inte funka bra då sa han

Och min smäller som fan :eek: .....

men blev grym på låga varv, slog nästan över på 3;an första gången jag gasade till :tummenupp

Han sa även att huvud munstycket inte hade "så" stor betydelse, husan är grymt okänslig på det.....den går helt utan med sa han.....men om man håller "pluggen" längre än 2-3 sek kommer den att börja dö......vet ej om det är så men......så sa han...

Roland rekomenderade; 470kolv, 400tändbox, 08kam...och kanske ett helsystem
(Mcbudet har provat 08kam, och tycker den är för vass)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha