Husa, bytte transkåpspackning - motor helt stum

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Motorn läckte lite olja från översta bulten i transkåpan, så jag bytte packningen idag. Men så fort jag börjar dra åt bultarna runt om så kan man röra kicken mindre och mindre. När jag har dragit alla bultar till rätt moment så kunde jag i princip stå på kicken med växel i friläge och både koppling och decompen indragna.

Lossade på allt och tog bort kåpan, det var fortfarande lite stumt, lirkade lite på kickaxeln, la i typ 4:an o rullade lite på bakhjulet, hojen upphissad. Kunde sedan kicka som vanligt med kåpan av.

Så fort jag sätter tillbaka kåpan och börjar sätta i bultar så märker jag hur kicken går att röra mindre och mindre, trögre och trögre.

VAD FAAN ÄR PROBLEMET????? :huvet
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Problemet heter Husaberg.
Nej det är inte det som är felet.Problemet är att den som mekat ryckt ut kickaxeln en bit så att ingreppet hoppat ur läge.Bara att riva bort kopplingen och sätta ihop allt rätt igen.
 
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Problemet heter Husaberg.

Kolla om det är nåt som ligger i kläm?


Problemet heter D-Kay. :D Man ska inte svartmåla andras hojjar eller en hel grupp.

Nej det är inte det som är felet.Problemet är att den som mekat ryckt ut kickaxeln en bit så att ingreppet hoppat ur läge.

Japp, ett vanlig fenomen. Det går att rätta till utan att ta bort kopplingen.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tack grabbar!

Problemet var att om kickaxeln var "intryckt" i motorn så gick inte kåpan på.
Om jag däremot lirkade ut axeln lite så att den gick att vicka på, så gick kåpan på som smör.

Finns det ngt oskrivet knep för att få på kåpskrället?

BTW, nu har ju packningen suttit på hela natten utan att jag drog åt ngt, oljig och jävlig är den. Kommer den att gå sönder när jag drar åt alla bultar senare idag? Tänkte om jag skulle beställa en ny direkt.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tack grabbar!

Problemet var att om kickaxeln var "intryckt" i motorn så gick inte kåpan på.
Om jag däremot lirkade ut axeln lite så att den gick att vicka på, så gick kåpan på som smör.

Finns det ngt oskrivet knep för att få på kåpskrället?

BTW, nu har ju packningen suttit på hela natten utan att jag drog åt ngt, oljig och jävlig är den. Kommer den att gå sönder när jag drar åt alla bultar senare idag? Tänkte om jag skulle beställa en ny direkt.

Bara att skruva åt.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Jahapp, besvikelsen är ett faktum!

Försökte "pilla" in kickaxeln - no luck.
Skruvade bort kopplingen, men kunde inte låsa korgen så att jag fick av muttern, utan risk att spräcka korgen, det speciella låsverktyget har man ju inte.

Så nu är den inlämnad hos MC Sport, hämtas imorgon.
Hyrbil 800 spänn och ca 800 för jobbet, skitkul!

Dem sa att kickaxeln bara sitter ngr mm in, så den hoppar nästan alltid ur OCH man måste time:a in kickaxeln med kamkejdan...
Blir alltså mkt dyrt om man gör fel.

Känner mig som en verklig toppmekaniker som inte ens kan byta en packning :mad:
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
3107866
Dem sa att kickaxeln bara sitter ngr mm in, så den hoppar nästan alltid ur OCH man måste time:a in kickaxeln med kamkejdan...
Blir alltså mkt dyrt om man gör fel.

Vadå time:a in kickaxeln? Är det nått nytt på nya Husabergare då? Inget jag gjorde på min -01a när jag böt kickaxeln. Jag kanske bara hade tur och time:a allt så det funka utan att jag visste om det. Det ända jag vet som har med kamkedjan att göra är när man tar bort kopplingskorgen, då får man se till så inte motorn ligger i ett läge så den vill snurra.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Exakt, är ju tvungen att ta bort kopplingskorgen för att få axeln i rätt läge och då kan prylarna röra på sig.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Haha, förlåt att jag skrattar men samma sak hände mig.
FyF***n vad trött jag blev på den skiten :D

Iaf gäller o ha lite tryck efter man pillat in dreten.
Efter jag fått det o funkat så vart jag så förbannad på kicken så jag har tagit bort den o gömt kicken i en låda.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Surt, hade gärna hjälpt dig om du hade hört av dig.
Man behöver inte ta bort kopplingskorgen för att få tillbaka kickaxeln.
Tajma in kickaxeln är inte nödvändigt, däremot dreven framför kopplingskorgen.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Haha, hatar oxå kick-apan nu, funderar på att skruva av både kicken OCH startmotorn, på så sätt kan inget gå sönder igen :tummenupp

Race Me, tack för erbjudandet!!! Återkommer gärna i andra ärenden framöver!

Har haft mkt otur med min hoj, var tex tvungen att lämna in den direkt efter köpet, motorhalvorna behövdes limmas om, det tog 3 inlämningar och mkt tid o tålamod innan det blev bra. O nu började den läcka igen och så kunde jag inte ens byta en packning utan att det blev ett jävla projekt.

Har inget emot att skruva men när det känns som att allt går emot en så är det svårt att vara positiv...

Tack igen för tipsen och erbjudandet!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Haha, hatar oxå kick-apan nu, funderar på att skruva av både kicken OCH startmotorn, på så sätt kan inget gå sönder igen :tummenupp
Har kickaxeln gått sönder då?Sätt dit kicken och vrid axeln en bit så ska du nog kunna få den i läge med kopplingskorgen kvar.
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Surt, hade gärna hjälpt dig om du hade hört av dig.
Man behöver inte ta bort kopplingskorgen för att få tillbaka kickaxeln.
Tajma in kickaxeln är inte nödvändigt, däremot dreven framför kopplingskorgen.

kan du inte beskriva hur man fixar till kickaxeln utan att plocka bort korgen? hade ju varit guld om man kan ett sådant trick:D
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
kan du inte beskriva hur man fixar till kickaxeln utan att plocka bort korgen? hade ju varit guld om man kan ett sådant trick:D

Släpp på transkåpans skruvar, men ha transkåpan kvar. Sätt på kicken, vrid kickaxeln medurs (det kan underlätta att ha bort tändstiftet eller dekompen aktiverad), efter 90 grader så kan du trycka ner kickaxeln. Då ska den ta stopp tidigare mot sitt mothåll än innan du började vrida den. Dra åt transkåpan. Man kan kontrollera på kicken att den går lätt medans man skruvar åt transkåpan.

Har du klämt ingreppskurvan för mycket så kan du bli tvungen att ta bort rubbet. Eventueltt byta den. Kostar en tia tror jag. Transkåpan är betydligt dyrare. Det är en dum konstuktion, så jag ger D-kay rätt till viss del. Men om man vet om det och tänker på vad man gör så är det inga problem.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har kickaxeln gått sönder då?Sätt dit kicken och vrid axeln en bit så ska du nog kunna få den i läge med kopplingskorgen kvar.

Nej då, bara skojade lite. Om jag tar bort både kicken och startmotorn så blir det svårt att starta hojen, alltså kan jag inte använda hojen och då kan inget gå sönder och jag slipper skruva och bli förbannad :)

RaceMe, för att undvika att axeln hoppar ur, kan det vara ngn idé att ta av själva kicken det första man gör, sedan spänner man en tving/limknekt mot kickaxeln på vänster sida och motorn på höger sida, så att kickaxeln hålls i med tryck inåt motorn. Sedan lossar man transkåpan och först när kåpan är helt fri, tar man bort tvingen, av med kåpan, byter packningen och smackar ihop allt? Eller kan kickaxeln hoppa ur redan när man lirkar av kicken med transkåpan fastsatt?

Jag är förmodligen dum i huvudet men hajade inte riktigt det här:

"Sätt på kicken, vrid kickaxeln medurs (det kan underlätta att ha bort tändstiftet eller dekompen aktiverad), efter 90 grader så kan du trycka ner kickaxeln. Då ska den ta stopp tidigare mot sitt mothåll än innan du började vrida den."

Man ska kicka ett kvarts varv, men sen "trycka ner kickaxeln"?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Nej då, bara skojade lite. Om jag tar bort både kicken och startmotorn så blir det svårt att starta hojen, alltså kan jag inte använda hojen och då kan inget gå sönder och jag slipper skruva och bli förbannad :)

RaceMe, för att undvika att axeln hoppar ur, kan det vara ngn idé att ta av själva kicken det första man gör, sedan spänner man en tving/limknekt mot kickaxeln på vänster sida och motorn på höger sida, så att kickaxeln hålls i med tryck inåt motorn. Sedan lossar man transkåpan och först när kåpan är helt fri, tar man bort tvingen, av med kåpan, byter packningen och smackar ihop allt? Eller kan kickaxeln hoppa ur redan när man lirkar av kicken med transkåpan fastsatt?

Jag är förmodligen dum i huvudet men hajade inte riktigt det här:

"Sätt på kicken, vrid kickaxeln medurs (det kan underlätta att ha bort tändstiftet eller dekompen aktiverad), efter 90 grader så kan du trycka ner kickaxeln. Då ska den ta stopp tidigare mot sitt mothåll än innan du började vrida den."

Man ska kicka ett kvarts varv, men sen "trycka ner kickaxeln"?

En kvarts varv eller vad det nu är. Det går ju att kicka en 180 grader, så 90 grader är ju bara halvvägs. Det som händer när kåpan demonteras är att kickaxeln hoppar upp, (det kan den inte göra då kåpan är på plats) och vrider sig moturs och hamnar uppe på ingreppskurvan. (Det är i detta läge en del skruvar tillbaka kåpan och klämmer axeln så den blir stum.) Så den ska tillbaka medurs en bit igen. Sen ner. Rör sig om ett par millimeter ner.

Det bästa verktyget har dom flesta med sig. Förhoppningsvis ocentrerat. Ha tummen på axeln när kåpan demonteras. Det är inte så mycket att bry sig om ifall den hoppar ur, det som kan bli problem är om den har gjort det och man skruvar dit transkåpan utan att ha koll på det. Då kan man få lite problem. Man klämmer ingreppskurvan och riskerar att deformera den och transkåpan.

Så vid ihopmontering, bara att ta det lite lugnt och kolla så att inget kärvar.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
:tummenupp

Btw dem ringde från MC Sport nu o sa att den var klar, meken gillade mitt RAAS-system, han körde tom utan hjälm för att höra bättre :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125


Så vid ihopmontering, bara att ta det lite lugnt och kolla så att inget kärvar.


Var tvungen att prova och samtidigt ta en bild. Gör så här. Sätt dit kicken. Börja kicka, hjälp motorn runt med ett verktyg. Annars är det näst intill omöjligt att få runt motorn med bara handkraft. Jag tog en 30 mm ringnyckel. Efter ca 45 grader rotation av kickaxeln så känner man att det kommer till ett läge där det inte går lika tungt. Tryck nu ner kickaxeln i sitt läge. Nu ska den stanna där och inte fjädra tillbaka där den var när du började. Jag hade kicken rakt upp när jag började, nu ser ni ju vart den stannade.

Nu kan du montera kåpan, ha tummen på axeln när du monterar dit kåpan med den fria handen.

Får du dit kåpan och axeln sitter i sitt rätta läge så ska kicken gå lätt. Dra åt kåpan. Sen när du gjort allt detta så återstår bara att snarast möjligt komma till örebro och köra på våran bana. För det är ju därför man mekar med hojjen. För att få använda den fullt ut. :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC02017.JPG
    DSC02017.JPG
    134 KB · Visningar: 97
  • DSC02018.JPG
    DSC02018.JPG
    139.6 KB · Visningar: 103
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Mkt bra förklaring! Ja det vore skoj att prova er bana!!! Måste hitta ett vettigt transportsätt bara. Ska ev byta bil snart, då blir det dragkrok, trött på OK/Q8s knas-hyrpriser på skåpbilar.

Har du ngn slirkoppling eller så? Ser helt annorlunda ut mot min...
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top