Ingen annan hade gjort en tråd om denna revolutionerande maskin så jag startar väll en, om jag nu får säga så men jag ska försöka bevisa det för dom som är skeptiska.
Här är teknisk data på maskinerna
---- Engine
Engine type : Single cylinder, 4-stroke
Displacement: 565.5 cc (450 = 449.3cc)
Bore/Stroke : 100 / 72 mm (450 = 95/63.4mm)
Compression ratio: 11.8 : 1
Starter/Battery: Electric starter/12 V 7 Ah
Transmission: 6 gears
Fuel system: Keihin EFI
Control: 4 V / OHC with rocker levers
Lubrication: Pressure lubrication with 2 oil pumps
Engine Oil: Motorex, SAE 10W-50
Primary ratio: 33 : 76
Secondary drive: 13 : 38 (13 : 52)
Cooling: Liquid cooling
Clutch: Wet multi-disc clutch, hydraulically operated
Engine Management System: Keihin
--- Chassis
Frame: Double cradle perimeter design 25CrMo4
Subframe: Cross-linked Polyethylene (PE)
Handlebar: Magura, Aluminium Ø 28 / 22 mm
Front suspension: WP-USD Ø 48 mm
Rear suspension: WP-PDS shock absorber
Suspension travel front/rear: 300 / 335 mm
Front/rear brakes: Disc brake Ø 260 mm/Disc brake Ø 220 mm
Front/rear rims: 1.60 x 21" DID/2.15 x 18" DID
Front/rear tires: 90/90-21"; 140/80-18"
Chain: 5/8 x 1/4"
Silencer: Aluminium
Steering Head Angle: 63.5°
Wheel base: 1,475 ± 10 mm
Ground clearance: 390 mm
Seat height: 985 mm
Tank capacitiy: approx. 8.5 litres
Dry Weight: approx. 114,5 kg (450 = 114kg)
som ni ser så skiljer det bara 0,5kg mellan 450in och 570in vilket i eget öga tycker är rätt bra men nu till vad som gör denna Husabergare så revolutionerande är den nya motor konstruktionen med att dom har lagt växelådan under motorn istället för bakom som alla andra maskiner.
nu kanske en del av er kliar er i huvudet och tänker vad hjälper det där? jo! om du tänker att vev partiet kommer närmare föraren och en mera central plats på maskinen vilket gör att rotations kraften blir minimal, ni börjar hajja? just det den går hur lät som helst att ta igenom kurvor etc. Men det är inte det enda fördelen med detta eftersom motorn blir smalare nertill vilket är mera än välkommet på en offroadare. ska inte babbla mera om det just nu men jag återkommer om det.
låter några bilder få tala för sig själv
återkommer senare med några "tips & tricks" om dessa
Länkar
http://www.husaberg.com
Youtube
Husaberg 2009 Press launch
Presentation of Husaberg 09
Robbie Jenks on the 09 husaberg
uppdaterar senare.
Här är teknisk data på maskinerna
---- Engine
Engine type : Single cylinder, 4-stroke
Displacement: 565.5 cc (450 = 449.3cc)
Bore/Stroke : 100 / 72 mm (450 = 95/63.4mm)
Compression ratio: 11.8 : 1
Starter/Battery: Electric starter/12 V 7 Ah
Transmission: 6 gears
Fuel system: Keihin EFI
Control: 4 V / OHC with rocker levers
Lubrication: Pressure lubrication with 2 oil pumps
Engine Oil: Motorex, SAE 10W-50
Primary ratio: 33 : 76
Secondary drive: 13 : 38 (13 : 52)
Cooling: Liquid cooling
Clutch: Wet multi-disc clutch, hydraulically operated
Engine Management System: Keihin
--- Chassis
Frame: Double cradle perimeter design 25CrMo4
Subframe: Cross-linked Polyethylene (PE)
Handlebar: Magura, Aluminium Ø 28 / 22 mm
Front suspension: WP-USD Ø 48 mm
Rear suspension: WP-PDS shock absorber
Suspension travel front/rear: 300 / 335 mm
Front/rear brakes: Disc brake Ø 260 mm/Disc brake Ø 220 mm
Front/rear rims: 1.60 x 21" DID/2.15 x 18" DID
Front/rear tires: 90/90-21"; 140/80-18"
Chain: 5/8 x 1/4"
Silencer: Aluminium
Steering Head Angle: 63.5°
Wheel base: 1,475 ± 10 mm
Ground clearance: 390 mm
Seat height: 985 mm
Tank capacitiy: approx. 8.5 litres
Dry Weight: approx. 114,5 kg (450 = 114kg)
som ni ser så skiljer det bara 0,5kg mellan 450in och 570in vilket i eget öga tycker är rätt bra men nu till vad som gör denna Husabergare så revolutionerande är den nya motor konstruktionen med att dom har lagt växelådan under motorn istället för bakom som alla andra maskiner.
nu kanske en del av er kliar er i huvudet och tänker vad hjälper det där? jo! om du tänker att vev partiet kommer närmare föraren och en mera central plats på maskinen vilket gör att rotations kraften blir minimal, ni börjar hajja? just det den går hur lät som helst att ta igenom kurvor etc. Men det är inte det enda fördelen med detta eftersom motorn blir smalare nertill vilket är mera än välkommet på en offroadare. ska inte babbla mera om det just nu men jag återkommer om det.
låter några bilder få tala för sig själv
återkommer senare med några "tips & tricks" om dessa
Länkar
http://www.husaberg.com
Youtube
Husaberg 2009 Press launch
Presentation of Husaberg 09
Robbie Jenks on the 09 husaberg
uppdaterar senare.
Last edited: