Husaberg 650 nypit?

IcePeak

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Gävle
Hoj
Husaberg 650 Suzuki TL 1000S
Köpte mig en Husaberg 650 FE S -02 ganska nyligen. Riktigt rolig maskin att köra måste jag då bara säga:yoparty Men det roliga tar ju slut... Var ute och lekte lite med den för några dagar sen o då hände det nå märkligt.
Hade väl kanske kört nån timme som den bara lade av, ungefär som om det skulle vara slut på soppa. Kolllade sopakranen o ställde den på reserven, fast den var mycket soppa kvar. Försökte sen kika igång den o efter en 3-4 kikningar så vart det tvär stop.
Samma sak om man försöker springa igång den på högsta växel, bakhjulet bara studsar...
Har kollat olje nivån o den ligger strax ovanför glasets nedre del. Borde ju inte vara nån fara eller?
Nån som vet vad som är fel? Tacksam för alla svar!
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
om jag inte mins helt fel så finns det väl ingen reserv på dom:va ... två st kranar av eller på?
 

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Rätt som föregående talare säger. Finns ingen reserv dock finns det reservläge på kranen men den har samma funktion som ON. Alltså är det ON/OFF som gäller.

Angående ditt probem så påminner det om när min ventilfjäder gick av. Hojen bara stannade med ett jävla smällande precis som vid soppatorsk. Fick igång den ich körde 3-4 sekunder och samma visa igen. Kollade allt vad tändnig, förgasare och soppa tilförtsel heter. Efter två dagar kollade jag av en renhändelse in i insuget och ser att ena ventile är öppen och den andra stängd. Fick fortsom attan av ventilkåpan och fan då en sprucken ventilfjäder. Började kallsvettas med tanke på vad en ventil i kolven kan ställa till med. Kapa kamkedjan med blixtens hastigehet och fick av toppen. Pustar ut när jag ser att ventilen är bara ytterst lite krökt och den har lämnat en pytte märke i kolven. Slutade med 4 st nya ventil fjädrar och en ny ventilstyrning. Tänkte det var lita bra att byta alla då de inte var så dyra.
 

IcePeak

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Gävle
Hoj
Husaberg 650 Suzuki TL 1000S
Rätt som föregående talare säger. Finns ingen reserv dock finns det reservläge på kranen men den har samma funktion som ON. Alltså är det ON/OFF som gäller.

Angående ditt probem så påminner det om när min ventilfjäder gick av. Hojen bara stannade med ett jävla smällande precis som vid soppatorsk. Fick igång den ich körde 3-4 sekunder och samma visa igen. Kollade allt vad tändnig, förgasare och soppa tilförtsel heter. Efter två dagar kollade jag av en renhändelse in i insuget och ser att ena ventile är öppen och den andra stängd. Fick fortsom attan av ventilkåpan och fan då en sprucken ventilfjäder. Började kallsvettas med tanke på vad en ventil i kolven kan ställa till med. Kapa kamkedjan med blixtens hastigehet och fick av toppen. Pustar ut när jag ser att ventilen är bara ytterst lite krökt och den har lämnat en pytte märke i kolven. Slutade med 4 st nya ventil fjädrar och en ny ventilstyrning. Tänkte det var lita bra att byta alla då de inte var så dyra.

Ja kanske det. Men min motor går inte att få runt på nått sätt varken framåt eller bakåt(om man testar att rulla den med en växel i)...:va
 

IcePeak

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Gävle
Hoj
Husaberg 650 Suzuki TL 1000S
Skruvade bort lite kåpor tank idag o såg till min fasa att det var ett hål i toppen... Undrar hur mycket det har kommer att gå lös på nu då. Lär ju knappast bara vara det. Nån som har lite husa delar över?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skruvade bort lite kåpor tank idag o såg till min fasa att det var ett hål i toppen... Undrar hur mycket det har kommer att gå lös på nu då. Lär ju knappast bara vara det. Nån som har lite husa delar över?
Hål i toppen:confused: Fixa några bilder på det.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Ska knäppa lite bilder imorgon o ladda upp eländet.


Var hittar man motorer då o vad kostar en sån då? Låter dyrt...

Blocket, enduromx, skrotar m.m Priserna varierar men jag har hört talas om folk som betalat 15000 men om det är billigt eller dyrt får du avgöra själv.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
är det BARA toppen som är skadad så finns det att få tag i men hela motorn blir det värre med

btw har jag både kolv o topp om du behöver, skicka ett pm om det behövs, föresten så kanske jag inte alls har, vet inte om toppen från 550 passar men det vet säkert någon annan
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top