Husaberg fs650e -05

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Hey gott folk!

Skulle behöva lite tips!

Är på väg att inhandla en husa 05 som gått 72 timmar men de som gör mig rädd är alla dessa "motorras och service intervaller" folk snackar om och att de är service var 5e timme typ. Hur pass tåliga är dessa motarder? vad ska man tänka på mm? läste nånstanns att den äter lager i motorn, vevlager,ramlager och mkt ventilkoll.. :va

kör man mkt i veckorna på sommaren får man ju serva den flera ggr i månaden... hmm

nån som kan ge lite tips? eller kanske avråda mig? någon som har en husa 05 och vet hur de verkliga livet är med husa? vad är kostnaden på att hålla den i gott skick?

/Chrille

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Finns garanterat massor med inlägg om serviceintervaller och service på Husa. Har själv en -08 som nu i och för sig bara har rullat 12 timmar, men under dessa timmar så har jag servat den 3 gånger med olja och filter. Arbetet tar en kvart och kostnaden beror mycket på vilken olja du väljer. Räkna med allt från 75:- upp till 200:-/lit. Oljefilter kostar ca 50:-.

Jag är absolut ingen mekaniker, mem denna service kan vem som helst klara av utan att behöva hjälp.

Den stora servicen som ska göras någonstans mellan 80-100 timmar är säkert besvärligare och betydligt kostsammare. Skulle tippa på runt 10K om du lämnar in den.

För övrigt så är Husan en kanoncykel. Hade en LC4:a från -06 som jag hade bytt förgasare på samt satt på Akrasystem. Husan slår den med hästlängder vad det gäller kraft. Likaså så är Husan en mycket lättare cykel.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
En kille i USA skriver såhär på ett amerikanskt forum:

Second time now but at 400 engine hours and 10,000 miles on the clock should I complain?

First time this happened was at 176 engine hours and 4600 miles. Bike was running great but I noticed a drastic increase of little silver hairs on the magnetic drain plug. Some additional investigation found the rollers bearings on the rocker arms had gone kaput. The rolling action was rough/bad. Two new rocker arms later all was well.

Now at 400 engine hours and 10,000 miles it's deja-vu all over again. Easy fix, and 'only' $100 per rocker arm, this time.

Det är alltså vipparmarna han bytt.

_ShazaM_

newbi
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
husaberg 650 -04
Har med några tankar kring detta, men mest vevlagret..

Kan man på någotsätt känna att lagret är dåligt? Min hojj har gått drygt 100 timmar nu, men ja har varken bytt kolv eller vevlager, utan endast viplagrena, kamlager osv osv..

Känt lite på svänghjulet och de känns väldigt stumt o fint..

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A

Kan man på någotsätt känna att lagret är dåligt? Min hojj har gått drygt 100 timmar nu, men ja har varken bytt kolv eller vevlager, utan endast viplagrena, kamlager osv osv..

terve grabbar min första husa -00a 600cc gick 250 tim utan renovering sprängde den på isen ,köpte en(ny)motor en -01a 550 har den kvar än och den går hela året . på sommaren är det supermoto .på vintern är det finndubb ,men jag byter ramlager . kam lager drivaxellagret .efter ca 30 tim,, det är kanske därför mina motorer håller,, för dom går för fullt hela tiden . därför dom täta servicerna . och att jag byter olja varje 3 timma eller så har jag fått ett fredags exemplar ...(race me) ..säger att 550 -01 är sprängsäker . alla lager kostar 1200kr ,perkele..

Last edited:

husa harry

8 år med SLANGLÖST
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
#90 HUSABERG FSE 550 -01A + #97 FSE 450 -03A

SORRY glömde detta ..är hojen svår startad ställ ventilerna .annars skit i det . låter motorn konstigt stäng av kan vara lager eller något annat ..har själv haft ett ljud då var det ett växellager 47kr mvh HARRY

_ShazaM_

newbi
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
husaberg 650 -04
Husa harry

Hojjen kommre inte gå alltför hårt i vår, utan mer lugn körning och ibland dra ur den typ..
Den startar hyffsat lätt nu.. Är dock dåligt batteri, så får ge den ström, sen startar den direkt med chok.
Hojen låter normalt så vitt jag vet, alltså jävligt brutalt och går djävulskt bra..

Ändå lite orolig för ramlagrena.. Inga tips på hur man kan kolla lagrena utan att ta isär motorn ?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Svårt att kolla ramlager. Kolla noga i oljan efter ovanligt mycket spån är det bästa.

Du kan ju känna om svänghjulet glappar radiellt ,,,men problemet brukar ju bli på andra sidan och där kommer man ju inte åt att känna:gnissla Och jag tror inte du inte man hinner känna så mycket på dessa lager innan det är för sent (rullager)
På 2-taktare som har kullager kunde man åtminstonde känna glapp innan det var för sent.

Jag körde Husa650 (01a) som busmakin och isbanehoj med hårda tävlingar. Den höll stenbra (efter att lagren i motroterande vikten byttes till nyare)
Vid vanlig hulliganvägåka så servar jag 150mil byte olja filter ,,ventilkoll 300mil . Vid 300mil var det sällan speciellt fel på ventilinställningen:tummenupp
rullager byttes på 600mil för säkerhets skull,, håller faktist 1000 mil med rätt olja och bytesintervaller. Ramlagren och alla andra lager håller då för mig ca 1000mil och jag kör hårt men rättvist motor + bra olja typ helcyntet 15-40 eller 20 -50 eller 15-50 jag är noga med att inte gå under 15w bara

Vid isträning och tävling var det andra intervaller såklart . Typ oljebyte efter någon timme bara (enligt bok) vetilkoll enligt bok--------

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka