Husaberg JBS racing 750 kit

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Hallo! Finns det någon som har köpt, provat JBS kitet i sverige?
Verkar vara genomtänkt. nu skulle det ingå en I-profils arrows stake till den ochså. så jag tycker vevaxel, stake, kolv verkar vara bombsäkert. bättre lager . om det är någon som vet om det finns någon som har erfarenheter om kittet så skulle jag vilja höra. typ hur blir vibrationerna utan balansaxel, eller vad som helst :va Måste bli helt mentalsjukt-stark 78hk :rofl sen kan man ju porta, byta kam och fugge så 85 skulle inte vara omöjligt kanske mer.

Är jäkligt sugen tycker priset inte är helt fel (om man jämför vad man får för dom pengarna typ acra, kam, portning så är det samma pengar och man kommer inte upp allafall i dom nivåerna.

Ser gärna att det är folk som svarar som vet något, eller har funderingar om det här kittet. så vi kan ha en seriös diskution så det inte bara blir massa bullshit. finns för många sånna inlägg på detta forumet tyvär.

Ha de

http://www.jbsracingpage.co.uk/
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Försöker du (dom?) säga att man skulle få ut 78hk genom att byta vev, kolv & stake? Är ledsen att säga det, men det kan du fetglömma! Skulle nog lägga denna tråd till kategorin BS.

Edit: efter en snabb koll på sidan så verkar dom gjort grejer redan åt kam, topp & ventiler. Även asgassystem utan att dom nämnt det. Sen att plocka ut över 70 hk ur vilken stonka som helst ger service intervaller därefter. Skulle tippa på 10-15 MAX 20 h på ramlager t.ex. Över 80hk är säkert fullt möjligt, men det är ju tveksamt om du då ens kommer så långt som i mål på ett rejs :tungan

Inte sagt att deras kit är dåligt på ngt vis. Men det finns en anledning till att mirakel finns i bibeln & ingen annanstans :tungan Kitet funkar säkert utmärkt (vad fan vet jag?) men effekt siffrorna kan man ju säker ligen ta med allt salt i välden i sin nypa.

sorry
 
Last edited:

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Regalis skrev:
2558202 Hallo! Finns det någon som har köpt, provat JBS kitet i sverige?
Verkar vara genomtänkt. nu skulle det ingå en I-profils arrows stake till den ochså. så jag tycker vevaxel, stake, kolv verkar vara bombsäkert. bättre lager . om det är någon som vet om det finns någon som har erfarenheter om kittet så skulle jag vilja höra. typ hur blir vibrationerna utan balansaxel, eller vad som helst :va Måste bli helt mentalsjukt-stark 78hk :rofl sen kan man ju porta, byta kam och fugge så 85 skulle inte vara omöjligt kanske mer.

Är jäkligt sugen tycker priset inte är helt fel (om man jämför vad man får för dom pengarna typ acra, kam, portning så är det samma pengar och man kommer inte upp allafall i dom nivåerna.

Ser gärna att det är folk som svarar som vet något, eller har funderingar om det här kittet. så vi kan ha en seriös diskution så det inte bara blir massa bullshit. finns för många sånna inlägg på detta forumet tyvär.

Ha de

http://www.jbsracingpage.co.uk/
Hej.
Kittet från JBS är från början gjort för sidovagnscross, har inte varit någon vinstlott direkt, men vi ser fram emot att du provar, för du blir först i Sverige med detta. Lägg gärna ut resultatet på Sporthoj, för vi är alla hemskt nyfikna.
Effekt siffror kan du nog se som en skröna, då vi har sett hur mycket jobb det ligger bakom Bodingh´s hoj för att få fram mer än 70hk på hjulet än de 51 som var när hojen kom i kartongen.
Mät din hoj innan och efter modifieringen så får vi en jämförelse vad kittet har gett.
Lycka till.
Thomas
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
750..bhaa! fick höra igår att de fanns ett 900 kitt till dr800an :skrämd :Bugar
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Barrett skrev:
2558377 Försöker du (dom?) säga att man skulle få ut 78hk genom att byta vev, kolv & stake? Är ledsen att säga det, men det kan du fetglömma! Skulle nog lägga denna tråd till kategorin BS.




Edit: efter en snabb koll på sidan så verkar dom gjort grejer redan åt kam, topp & ventiler. Även asgassystem utan att dom nämnt det. Sen att plocka ut över 70 hk ur vilken stonka som helst ger service intervaller därefter. Skulle tippa på 10-15 MAX 20 h på ramlager t.ex. Över 80hk är säkert fullt möjligt, men det är ju tveksamt om du då ens kommer så långt som i mål på ett rejs :tu

Inte sagt att deras kit är dåligt på ngt vis. Men det finns en anledning till att mirakel finns i bibeln & ingen annanstans :tungan Kitet funkar säkert utmärkt (vad fan vet jag?) men effekt siffrorna kan man ju säker ligen ta med att salt i välden i sin nypa.

sorry
How much power does the kit make?

En fördel är kanske om man orkar bemöda sig att läsa hela sidan med Faq. innan man skriver massa felaktiga synpunkter.:huvet


Dyno BHP ratings are sometimes miss leading, they vary a lot depending on where in the power train the power is being read and what correction factors for temperature and pressure of the day, altitude etc are used. To evaluate the performance and effects of tuning JBSracing use a data-logger attached to a race bike under race conditions. The data-logger monitors GPS position and speed, 3-axis acceleration forces, engine RPM, temperature, and pressure, and wheel speed and slip. We collect a whole 35 or 40 minutes of data and use software to average the BHP at all points along the rev range. This in our experience gives the most realistic representation of actual power.

The other major factor that will effect the BHP of the Husaberg is the inlet and exhaust that you are using. The figures below are from a sidecar with a traditional place very large volume air box and straight tuned exhaust. The data was collected using the data-logger. The engine was running stock 2003 650 head, cams, valves and ignition.

ÖVERSÄTTER ORGINAL 2003 650 topp. cam. ventiler (37-32) tändning (sem) Öppet special sidvangns avgassystem och stor luftburk. Motorn efter mod passar i en standard ram (går ochså att läsa sig till sig)

Stock 2003 Fe 650 using above set-up Max BHP = 66

JBSracing 750cc using identical set-up Max BHP = 78


Står ingenstans att det skulle vara bakhjulshästar!!

Här Finns mer bilder

http://www.husaberg.org/index.php?set_albumName=JBSracing&name=gallery&include=view_album.php
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Enginehardware skrev:
2558673 Hej.
Kittet från JBS är från början gjort för sidovagnscross, har inte varit någon vinstlott direkt, men vi ser fram emot att du provar, för du blir först i Sverige med detta. Lägg gärna ut resultatet på Sporthoj, för vi är alla hemskt nyfikna.
Effekt siffror kan du nog se som en skröna, då vi har sett hur mycket jobb det ligger bakom Bodingh´s hoj för att få fram mer än 70hk på hjulet än de 51 som var när hojen kom i kartongen.
Mät din hoj innan och efter modifieringen så får vi en jämförelse vad kittet har gett.
Lycka till.
Thomas

Kanske skall bli först i sverige då :yoparty En fundering du säger att en orginal 650 har 51 hk när den kommer, har inte själv bromsat min, men alla (många) cyklar som man ser (bromsdiagram) ligger på ca 57-59 hk orginal. vad för utrustning använder ni/dom när ni bromsar. är det samma utrustning som du mäter dina dubbel avgassystem till husan 8hk så måste ju det vara ett understatement i effekt jämfört men acra tex som då ger 5 hk på deras fusk dyno, då måste era 8 motsvara minst 12-13 hk Yeah right.:va
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Regalis skrev:
Står ingenstans att det skulle vara bakhjulshästar!!

Spela roll vad eller vart de uppger, det är väl bakhjulseffekt som är viktig.
Ett tips är oxå att du slutar ta åt dig så hemskt. Det är väl inte du som har byggt kitet.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Regalis skrev:
2558892 Kanske skall bli först i sverige då :yoparty En fundering du säger att en orginal 650 har 51 hk när den kommer, har inte själv bromsat min, men alla (många) cyklar som man ser (bromsdiagram) ligger på ca 57-59 hk orginal. vad för utrustning använder ni/dom när ni bromsar. är det samma utrustning som du mäter dina dubbel avgassystem till husan 8hk så måste ju det vara ett understatement i effekt jämfört men acra tex som då ger 5 hk på deras fusk dyno, då måste era 8 motsvara minst 12-13 hk Yeah right.:va
Hej.
Alla bromsbänkar varierar, vissa accelerations bänkar, för det är ju det mest vanliga sättet att mäta. dvs tiden det tar för motorn att varva upp från tomgång till maxvarv, bakhjulet satt på en ca300kg tung rulle. Därför spelar inte någon roll vilken vxl eller drevning som hojen har vid mättillfället, utan då ändras bara sluthastigheten och tiden blir längre med högre vxl. Vi har avvikelser på 1-3% beroende på luftfuktighet och temperatur. Det viktiga är fortfarande inte hur bänken är kalibrerad utan skillnad för och efter modifieringen, och att mätningen görs lika. Så någon fuskdyno existerar inte i verkligheten utan bara i betraktarens ögon och hur han värderar siffror.
Men detta vet du ju redan.
Hlsn
Thomas
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Om det är bakhjulshästar eller vevaxelhästar eller framräknat mha gps spelar väl mindre roll så länge man inte jämför sinsemellan? Dvs bara kollar "före och efter" med samma utrustning och parametrar. Tex JSB beräknat till 66bhp före och 78bhp efter, det låter väl inte orimligt?
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Enginehardware skrev:
2559082 Hej.
Alla bromsbänkar varierar, vissa accelerations bänkar, för det är ju det mest vanliga sättet att mäta. dvs tiden det tar för motorn att varva upp från tomgång till maxvarv, bakhjulet satt på en ca300kg tung rulle. Därför spelar inte någon roll vilken vxl eller drevning som hojen har vid mättillfället, utan då ändras bara sluthastigheten och tiden blir längre med högre vxl. Vi har avvikelser på 1-3% beroende på luftfuktighet och temperatur. Det viktiga är fortfarande inte hur bänken är kalibrerad utan skillnad för och efter modifieringen, och att mätningen görs lika. Så någon fuskdyno existerar inte i verkligheten utan bara i betraktarens ögon och hur han värderar siffror.
Men detta vet du ju redan.
Hlsn
Thomas


Absolut håller precis på och bygga en egen så jag vet hur det fungerar, bara enkel matematik.

Mitt resonemang från början var ungefär att det är 57-59 hk orginal, i husan på bakhjulet , Med 750 kittet borde det bli ca 10 till med ett bra avgassystem inräknat för att ha en chans att motorn skall kunna andas med dom extra cc, till 67-68 hk plus portning och kam, mikuni 45 förgasare. minst 10 hk med tanke på den större gundmotorn i botten så borde portning,cam,förg. kunna ge mer. så då borde det kunna bli ca 78-80hk utan problem.

Har sett någon österrikare eller tysk i en tysk motard(tror det var Drift) tidning hom har haft 90hk med det kittet. men har inte kunna hitta några mer uppgifter på det. Någon som har sett det:va
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Regalis skrev:
2559340
Har sett någon österrikare eller tysk i en tysk motard(tror det var Drift) tidning hom har haft 90hk med det kittet. men har inte kunna hitta några mer uppgifter på det. Någon som har sett det:va
Det låter som Bilsporthästar tycker jag.Varför skickar dom inte upp motorn i en bänk istället för att drömma ihop uppskattat effekt? Och att den skulle öka från 66hk till 78hk med bara volymökningen tycker jag låte väl optimistiskt.15% volymökning brukar inte innebära 15% mer effekt.Men det kanske bara är jag som är skeptisk:va
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
andersbrink skrev:
2559456 Med allt annat oförändrat ger 15% i volym ca 15% i vrid men bara ca 7% i effekt.

Hur är effekten mellan husa 450-550-650? dom är ju rätt så identiska förutom slaget. lite annan kam o förg men ändå.

Har du någon erfarenhet hur mycket portning gör på en 650? och hur mycket orginal topp -portad skiljer sig i flöde i cfm, eller procent vid olika lyft?

Vad tar du för en portning av en 650?

MVH
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top