Husaberg "klöv ett kugghjul"

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tjena
Va ute och gled i söndags och då small det till som fan och hjulet låste sig. När man kom hem irreterad och svettig och hade rivit ner det man trodde kunde vara felet så hittade jag att ett kugghjul hade klövits på mitten (se bild)
Nu är iaf kugghjulet ersatt mot ett nytt.
Men nu startar den inte, innan jag testade att starta den så drog jag runt motorn försiktigt för att försäkra mig om att inte det låg någon halv ventil eller så.



Har antagligen "ställt" in kugghjulet fel. men ifall ni kollar på markeringarna på kugghjulen så har jag ställt in det rätt. Men kan det vara så att kolven står i fel läge fastän punkterna står rätt?
Förklarar lite lulligt men hoppas ni förstår.
Mvh
Chrille
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Dreven ser ut att sitta riktigt,men det kan ju vara så att en ventil har slagit i kolven när drevet sprack,om motorn snurrade med av bakhjulet en stund så snurrade ju kammen,men veven stod stilla.Stod kolven då nära toppläge så kan ju ventilerna tagit i.

Kolla om kompet verkat normalt,eller om det flåsar bak i förgasaren när du drar runt motorn.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja, när dreven sitter rätt ska ju oxå kamen vara i rätt läge och kolven i topp. Kolla mekhandboken så ser du hur det ska vara
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tack för svaren, Kompet tycker jag verkar vara normalt. men ska försöka kika in någonstanns och kolla ventilerna.
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Dreven ser ut att sitta riktigt,men det kan ju vara så att en ventil har slagit i kolven när drevet sprack,om motorn snurrade med av bakhjulet en stund så snurrade ju kammen,men veven stod stilla.Stod kolven då nära toppläge så kan ju ventilerna tagit i.

Kolla om kompet verkat normalt,eller om det flåsar bak i förgasaren när du drar runt motorn.


Hur menar du? ska jag ta bort den sista gummiböjjen på förgasaren som går upp i ramen och hålla handen för förgasaren samtidigt som jag kör på starten?
Och om det blåser så är troligen en inloppsventil kass?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hur menar du? ska jag ta bort den sista gummiböjjen på förgasaren som går upp i ramen och hålla handen för förgasaren samtidigt som jag kör på starten?
Och om det blåser så är troligen en inloppsventil kass?

Ja det borde ju gå att göra så om ventilerna är duktigt krökta. Är dom bara lite otäta så får du inte mycket flås genom förgasaren.

Du har med största sannolikhet krökt några ventiler.

Och vipparmarna brukar inte bli så bra om ventil och kolv möts. Det händer att vipparmarna även går av. Även kolven kan tippa inne i cylfodret. Så riv hela motorn och gå igenom den är min rekomendation.
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Vipparmarna är hela. Har dock inte tagit av toppen ännu, men alla ventiler och ventilfjädrar var lika långt uppe. Och jag tycker den har tillräkligt med komp, men men den som lever får se.
Uppdaterar såfort jag luskar ut något
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Vipparmarna är hela. Har dock inte tagit av toppen ännu, men alla ventiler och ventilfjädrar var lika långt uppe. Och jag tycker den har tillräkligt med komp, men men den som lever får se.
Uppdaterar såfort jag luskar ut något

Du ser inte genom att titta på längden om en ventil är krökt. Har du däremot komp när ventilkåpan är borta så har du täta ventiler. Om du har kikat på vipparmarna så är ju ventilkåpan redan borta. Ja, den som lever får se... :)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Sen en annan sak som kan vara värt att kika på är om svänghjulet står rätt. Har varit med om att när det blivit "tvärstopp" som det uppenbarligen verkar ha blivit i ditt fall att då svänghjulet knäcker krysskilen på vevaxeln. Det går ju fort att kolla. Bara en hint.
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Du ser inte genom att titta på längden om en ventil är krökt. Har du däremot komp när ventilkåpan är borta så har du täta ventiler. Om du har kikat på vipparmarna så är ju ventilkåpan redan borta. Ja, den som lever får se... :)

Jo va så jävla trött så tänkte jävligt fel :D

Men men komp har den så det räcker o blir över, farsan komptestade den igår med.
Men nu åter till det drevet som gick sönder.
Det går ju att ställa in på fyra olika sätt!
Nu har ni ju sett bilden hur jag har ställt in det och det är ju rätt så ska ju punkterna stå?!
Men vrider jag så att vevpartiet har snurrat ett varv så stämmer inte punkterna på dreven överens. Det är först på återigen det fjärde varvet dom stämmer.

Så vid vilket "varv" ska man ställa in punkterna

Hoppas ni förstår blir bara så frustrerad på den nu.
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Nej,det går bara att sätta på ett sätt.


Vet inte hur jag ska förklara det, men när det drevet som gick sönder är borta och man vrider på svänghjulet så rör ju sig enbart kolven och det. Kamen står ju stilla.
Så ifall man ställer kammen så att det drevet har markeringen neråt.
och sedan vrider på svänghjulet så att man kan sätta dit drevet så att markeringarna stämmer överens med varandra.
Vrider man sedan tills motorn "rör sig själv" då när kolven vänder eller vad man ska säga, då när den har stannat så stämmer inte markeringarna..
Det är detta som gör mig fundersam
Är säkert helt ute och seglar är ny på 4t fronten men jag blir knäpp på detta alltså
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vet inte hur jag ska förklara det, men när det drevet som gick sönder är borta och man vrider på svänghjulet så rör ju sig enbart kolven och det. Kamen står ju stilla.
Så ifall man ställer kammen så att det drevet har markeringen neråt.
och sedan vrider på svänghjulet så att man kan sätta dit drevet så att markeringarna stämmer överens med varandra.
Vrider man sedan tills motorn "rör sig själv" då när kolven vänder eller vad man ska säga, då när den har stannat så stämmer inte markeringarna..
Det är detta som gör mig fundersam
Är säkert helt ute och seglar är ny på 4t fronten men jag blir knäpp på detta alltså
Det är klarta att markeingarna inte stämmer om du vrider iväg motorn en bit,men dreven är fixerade på respektive axel och har du monterat ihop rätt kommer markeringarna att stämma vid ÖD om du så drar runt den 500 varv(med kopplingskorgen på plats givetvis).
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Det går ju att ställa in på fyra olika sätt!

Nej, det går bara på ett sätt. Bilden du la upp tycker jag allt ser bra ut. Spara dom gamla drevhalvorna som mothåll när primärmuttern ska dras åt. Dra med moment och använd grön loctite.

Om du nu har komp, och kamaxel, ventiler och allt övrigt som hör till kamdrivningen är som det ska, kolla svänghjulet då som du fick tips om innan.
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
Kugghjulen som sagt tidigare kan du bara bli rätt om du monterat enligt bild. En annan sak, om motorn tvärstannade från x antal varv, finns en rättså stor risk att veven har slagit sig, alltså den kan ha vridit sig i presspassningen i vevtappen, behöver inte vara så många hundradelar för att den skall käka ramlager senare. Hade det varit min motor hade jag delat den och mätt/riktat veven.

Mvh
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Skulle det vara så att du är i behov av att renovera veven så har jag ett helt nytt vevparti till salu för mindre pengar än vad ett renoverings kit kostar :) Har även en beg. vev som är många timmar kvar på innan renovering.

http://sporthoj.com/annonser/?id=33603
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Kugghjulen som sagt tidigare kan du bara bli rätt om du monterat enligt bild. En annan sak, om motorn tvärstannade från x antal varv, finns en rättså stor risk att veven har slagit sig, alltså den kan ha vridit sig i presspassningen i vevtappen, behöver inte vara så många hundradelar för att den skall käka ramlager senare. Hade det varit min motor hade jag delat den och mätt/riktat veven.

Mvh

Sant.. Bra att du påpekar detta. :tummenupp
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Så nu är ventilerna bytta men vill bara försäkra mig att jag får allting rätt. Kolven står nu i öd och har ínte "gått förbi hacket" alltså vänt.
Och då anser jag att kugghjulen ska stå såhär?!


men dock så verkar jag inte få kammen att stämma. För dessa markeringarna (fyllt i med röd färg på bilden) ska väll ligga "jämnt med toppen?

 
Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top