Husaberg-tråden

Crall

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
KTM 625 SMC -06, Honda CB 400N, Yamaha YZ 250
Hur kommer det sig att Husaberg (650) har så sjukt tät service-intervall?

Mvh. Crall
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hur kommer det sig att Husaberg (650) har så sjukt tät service-intervall?

Mvh. Crall

Får hålla med Busaberg där, Husan har standard intervaller i sitt segment :) Vill man ha en motard med riktigt låg vikt och hög effekt får man sköta om den mer :tummenupp

*Edit* Då menar jag bland tävlingshojjar som man tagit till gatan. ( lite taskig jämförelse nu kanske men.. ) Om du fick chansen att gatregga en rallybil skulle du väl inte gnälla över service intervallerna? :gnissla
 
Last edited:

690Eeee

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Mursta
Hoj
Husa 650
Har andra hobbys med sjukt mycket tätare serviceintervall... hunden tex går jag 4-5 promenader per dag med. Husan nöjer sig med 15-90 minuter var 5e dag (åker en timme per dag) :tummenupp


Hur kommer det sig att Husaberg (650) har så sjukt tät service-intervall?

Mvh. Crall
 
Last edited:

Crall

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
KTM 625 SMC -06, Honda CB 400N, Yamaha YZ 250
Okej då kanske det är värt meket när man får en rolig och lätt hoj.
Men det är väl fortfarande ingen märkvärdig effekt dem plockar ut ur en 650cc? (ca 50-55hk?)

Med risk att bli idotförklarad men det finns ju liknande motorer med bättre service-intervaller isåfall? Tänkte främst på KTM 660 och vissa bmw hojar. Dock är ju det tyngre hojar men fortfarande en cylindriga med 650/660cc.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Okej då kanske det är värt meket när man får en rolig och lätt hoj.
Men det är väl fortfarande ingen märkvärdig effekt dem plockar ut ur en 650cc? (ca 50-55hk?)

Med risk att bli idotförklarad men det finns ju liknande motorer med bättre service-intervaller isåfall? Tänkte främst på KTM 660 och vissa bmw hojar. Dock är ju det tyngre hojar men fortfarande en cylindriga med 650/660cc.

Du får väl ut några fler hästar ur en 650 än en 660. 650n ligger väl runt 60hk om jag inte missminner mig? Men största skillnaden ligger inte i effekten, den ligger i vikten, chassit och bromsarna :tummenupp

Ett litet husmorstips förresten. Köpte en väldigt spetsig vattenkanna på biltema för en tjuga eller nått. Fantastisk till oljebyte på husan! Framförallt när oljan ska i filter hållaren. kosta 14:90 :tummenupp

*edit* Bild på kannan:
85-488_l.jpg
 
Last edited:

iXidOn

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Gävle
Hoj
Husaberg 650 -04, Honda CRF450R -08
Tja! Tänkte köpa nytt bakdäck till min husa 650 motard. Vad ska jag köpa? Kikar på Däckonline och det finns ju diverse däck från 1100kr och uppåt så som Pirelli, Dunlop, Michelin, Continental... vilket träsk! Vad är ni nöjda med och vad har ni provat som är totalt värdelöst så man inte åker på en nit?

Edit: Kom på en till fråga, vart köper man nya plast detaljer billigt/billigast?
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Nytt i garaget! Första offroaden, köpt den tillsammans med en kompis som vinterunderhållning. FE400 -99, precis lagom risig. :banana

DSC005102.jpg
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nytt i garaget! Första offroaden, köpt den tillsammans med en kompis som vinterunderhållning. FE400 -99, precis lagom risig. :banana

[BILD]

Grattis. Är den PRECIS lagom risig kan det mkt väl vara ditt bästa hojköp. Phastasphuk köpte en FE600e ny 1999, enda gången den tvättats är när jag gjorde det en gång. "Den blir ren när man kör i regn eller en bäck eller sjö" säger den stolte ägaren. Han sköter mekaniken väldigt bra dock. Förutom några "yttre" lager har han fått byta vattenimpellern en gång och insugsgummi en gång - that's it (fritt ur minnet). Kommer nog aldrig sälja den.
Nu är det fritt för Krille själv att påpeka fel i min historia, för det finns säkert nåt jag glömt eller lagt till :D
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Tja! Tänkte köpa nytt bakdäck till min husa 650 motard. Vad ska jag köpa? Kikar på Däckonline och det finns ju diverse däck från 1100kr och uppåt så som Pirelli, Dunlop, Michelin, Continental... vilket träsk! Vad är ni nöjda med och vad har ni provat som är totalt värdelöst så man inte åker på en nit?

Edit: Kom på en till fråga, vart köper man nya plast detaljer billigt/billigast?

Beror väl på körstil, vart du tänkt åka osv. Metzeler Sportec M3, Dunlop Qualifier, Michelin Powerone Competition har jag testat runt lite med och vart nöjd med allihop. Jag kör ganska snällt på gata men ganska fort på bana.
 

iXidOn

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Gävle
Hoj
Husaberg 650 -04, Honda CRF450R -08
Beror väl på körstil, vart du tänkt åka osv. Metzeler Sportec M3, Dunlop Qualifier, Michelin Powerone Competition har jag testat runt lite med och vart nöjd med allihop. Jag kör ganska snällt på gata men ganska fort på bana.

Tackar för svar informativt svar! Då köper jag någon av dessa däck :) Min körstil är aggresiv, kan inte låta bli att åka fort vart jag än åker, tappar omdömet helt så fort jag sätter mig på den här pjäsen :p Gillar kurviga slingor och där gasas det på så gått det går, men fungerar dessa bra på bana så funkar det säkerligen hyffsat på väg med :)
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Grattis. Är den PRECIS lagom risig kan det mkt väl vara ditt bästa hojköp. Phastasphuk köpte en FE600e ny 1999, enda gången den tvättats är när jag gjorde det en gång. "Den blir ren när man kör i regn eller en bäck eller sjö" säger den stolte ägaren. Han sköter mekaniken väldigt bra dock. Förutom några "yttre" lager har han fått byta vattenimpellern en gång och insugsgummi en gång - that's it (fritt ur minnet). Kommer nog aldrig sälja den.
Nu är det fritt för Krille själv att påpeka fel i min historia, för det finns säkert nåt jag glömt eller lagt till :D

Tackar. :)

Den verkar vara helt ok maskinellt, med ett par undantag, och sådär lagom repig och otvättad så man inte behöver skämmas om den välter i garaget.

Det som behöver åtgärdas är autodekompen, axeln som kommer ur blocket nere vid kicken kan flytta sig utåt ett par mm axiellt, och när det händer så slutar autodekompen funka, den aktiveras inte av kicken längre. Plus att den fuktar lite olja därifrån men det ska enl husanasaren i stan vara en feature på dessa modeller. Vi plockade av kopplingskåpan och kopplingen igår kväll för att se hur det såg ut där inne. Mycket ryggdunk och belåtna miner uppstod i garaget när vi kom på den briljanta iden att shimsa upp fjädern som ska förhindra axelns rörelse utåt (sidan 36, del nr 19). Givetvis visade sig grejerna vara av modell lätt-att-ta-isär-omöjlig-att-få-ihop, och när dekompaxeln väl satt på plats igen var kicken helt stum. :gråta Tror det är kickaxeln som inte sitter i rätt läge, något tar emot där bakom.

Plus att den verkar gå varm och koka lätt. Upptäcktes på en hastigt påkommen tur på ledningsgatan 100 meter från garaget där husan förvandlades till ett ånglok. Givetvis mitt inne i slyn så att den fick ledas/släpas ut. Spola rent kylsystemet och kolla vattenpumpen är mina förslag där, om någon vill tillägga något är vi idel öra.

I övrigt går den som ett spjut och garageägarens gräsmattor är redan ärrade. :banana
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Då var husan i garaget då. Provåktes lite grus o skog idag o insåg att raceställ och integralhjälm inte är nått bra i skogen. Blir o investera i lite nytt omgående. Första gången på riktiga nabbdäck oxo, bra på skog o grus, dåligt på asfalt ;) Tror det kommer ta en stund innan effekten inte räcker känner jag ;)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Bytte däck idag för första gången, va en kul upplevelse och inte alls så jobbigt som man kan tro :) 50.- för däckjärn va ju en billig kostnad för omläggning :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Då var husan i garaget då. Provåktes lite grus o skog idag o insåg att raceställ och integralhjälm inte är nått bra i skogen. Blir o investera i lite nytt omgående. Första gången på riktiga nabbdäck oxo, bra på skog o grus, dåligt på asfalt ;) Tror det kommer ta en stund innan effekten inte räcker känner jag ;)

I skogen är allt över 250 4-t overkill. :hihi

Skinn göre sig icke på geggmoppe, i de här temperaturerna rekommederar jag starkt tunnare crosskläder och lösa skydd under. :)

/J
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ska ge mig på det där sedan nån gång jag oxo, har fin däckmaskin jag köpte av HusaHarry som fortfarande är otestad. Tror jag snällkör för mycket ;)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ska ge mig på det där sedan nån gång jag oxo, har fin däckmaskin jag köpte av HusaHarry som fortfarande är otestad. Tror jag snällkör för mycket ;)

Tipsen jag fick när jag började med enduro. :D

* Stå upp

* Knip med knäna

* Åk fortare

* Lyft blicken

* Stå upp

* Stå upp

:hihi

...when in doubt, mer gas. :fakta :D

/J
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ska ge mig på det där sedan nån gång jag oxo, har fin däckmaskin jag köpte av HusaHarry som fortfarande är otestad. Tror jag snällkör för mycket ;)

Dackmaskin låter flashigt :D jag hade två små däckjärn och mycket vilija :yoparty
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Dackmaskin låter flashigt :D jag hade två små däckjärn och mycket vilija :yoparty

3 funkar ännu bättre. :) Det och halka-lätt-medel på både slang och däck, slangen i det nya däcket med lite lagom med luft i - i med ventil först när du kränger på däcket...

Man gört' på under timmen både fram/bak från start till slut utan att stressa när man är van. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
3 funkar ännu bättre. :) Det och halka-lätt-medel på både slang och däck, slangen i det nya däcket med lite lagom med luft i - i med ventil först när du kränger på däcket...

Man gört' på under timmen både fram/bak från start till slut utan att stressa när man är van. :)

Jo jag märkte ganska snabbt att jag skulle haft tre :D Tog lite drygt en timme. Jobbigaste va däcket som satt sen innan som va hårt som sten ( skit däck ) sen på med diskmedel så slank den nya på enkelt :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top