Husqvarna den bästa hojen???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Min bror ringde mig precis. Han hade varit inne och snackat med en husqvarna återförsäljare. Snacket handlade om husqvarna 450 motorcross. Försäljaren sa följande:

Den har elstart som ALDRIG felar
Man kan köra minst 200 timmar på en kolv.
Man behöver aldrig ställa ventiler.
Killen hävdar att han aldrig behövt öppna en motor på en husqvarna för dom går aldrig sönder i motorn.
Yamaha, honda osv har en massa billiga snikdelar monterade från fabrik medans husqvarna har racedelar monterade direkt från fabrik
Ca 10.000kr lägre i inköpspris
Bättre chassi än konkurenterna i hög fart. Mindre risk för styrfladder.
7hk mer än ktm 525!!!!!!!!!!!!

Snackar återförsäljaren bara en jääääääävla massa skit eller ligger det något i detta. Låter ju för bra för att vara sant.
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Låter som försäljaren är en jävla pucko! Att försöka sälja på ett sådant sätt gör så att kunder försvinner lika fort som blixten!
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
7hk mer än en 525 :D
Visst Husky gör ingen skit men riktigt såå överlägsna är de inte :)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Låter som försäljaren är en jävla pucko! Att försöka sälja på ett sådant sätt gör så att kunder försvinner lika fort som blixten!

jag jobbar ju själv med försäljning på typ telemarketingbolag så jag vet ju hur groteskt mycket en del säljare ljuger, men man vet ju aldrig

7hk mer än en 525 :D
Visst Husky gör ingen skit men riktigt såå överlägsna är de inte :)

men dom är lite överlägsna eller?
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
7hk är det en stor skillnad?

Husqvarnan är kanske bättre i motorn? Men tycker 525 ser bättre ut.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
jag jobbar ju själv med försäljning på typ telemarketingbolag så jag vet ju hur groteskt mycket en del säljare ljuger, men man vet ju aldrig



men dom är lite överlägsna eller?

Inget fabrikat är de andra överlägset (för mig är överlägsen ett väldigt starkt ord) !
Olika folk trivs olika ra på olika hojar av olika orsaker. Om en hoj är bänkad till 73.2hk och en annan är bänkad till 65.6 är ju inte den förstnämnda överlägsen för det. Eller om det skiljer 5kg i vikt mellan två hojar osv osv osv.
Känner du dig sugen på nåt nytt så prova den tilltänkta och tycker du om den så köp.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Inget fabrikat är de andra överlägset (för mig är överlägsen ett väldigt starkt ord) !
Olika folk trivs olika ra på olika hojar av olika orsaker. Om en hoj är bänkad till 73.2hk och en annan är bänkad till 65.6 är ju inte den förstnämnda överlägsen för det. Eller om det skiljer 5kg i vikt mellan två hojar osv osv osv.
Känner du dig sugen på nåt nytt så prova den tilltänkta och tycker du om den så köp.


hk och vikt spelar inte så stor roll på en cross tycker jag för alla brukar ligga väldigt jämt i vikt och effekt. kvalité är dock klart viktigt.
är kvalitén på husqvarna väldigt bra?
kan det stämma att som denne handlare säger att han aldrig sålt en enda kolv till husqvarna modell 04 och frammåt för att man inte behöver byta.
behöver aldrig ställa ventiler låter ju också väldigt bekvämt. på min 525'a ställer jag ventilerna var 15 timma, nästan oftare.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min bror har ordnat med handlaren nu så att jag och min bror ska få provköra två husqvarnahojar på crossbanan i helgen. ska blir klart spännande. jävligt schysst av handlaren måste jag säga. återkommer med recention.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Min bror ringde mig precis. Han hade varit inne och snackat med en husqvarna återförsäljare. Snacket handlade om husqvarna 450 motorcross. Försäljaren sa följande:

Den har elstart som ALDRIG felar
Man kan köra minst 200 timmar på en kolv.
Man behöver aldrig ställa ventiler.
Killen hävdar att han aldrig behövt öppna en motor på en husqvarna för dom går aldrig sönder i motorn.
Yamaha, honda osv har en massa billiga snikdelar monterade från fabrik medans husqvarna har racedelar monterade direkt från fabrik
Ca 10.000kr lägre i inköpspris
Bättre chassi än konkurenterna i hög fart. Mindre risk för styrfladder.
7hk mer än ktm 525!!!!!!!!!!!!

Snackar återförsäljaren bara en jääääääävla massa skit eller ligger det något i detta. Låter ju för bra för att vara sant.


Hmm.....:va Undrar varför han tyckte Husky var så bra. Han kan väl ändå inte klassas som jävig? :D

Jag har provat bla på Åland, och Husky får högt betyg av mig. Så hojjen är det nog inget fel på, snarare försäljaren som kanske lovar lite väl mycket.

Det som kanske glöms bort/inte prioriteras av en del, är att dom flesta små skillnaderna vikt/effekt har man ingen nytta av om man inte extremkör och tävlar på en hög nivå. Bättre att satsa på kvallitet och longlife isåf. Finns bra jappsar då med.
 

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Kumla
Hoj
Masturbike
Aha, nu förstår jag varför det kryllar av Husky 450 hojjar i cross depåerna runt om i landet :D Tänk va bra med en värsting motor som aldrig går sönder och inte behöver någon service!!! En sån vill jag ha, vore ju skönt att slippa allt det här billiga skrotet som japanerna stoppar i sina motorer :hihi Är sen chassit sådär strålande och hela hojjen billigare så är det ju ingenting att fundera på, nästa hoj blir en Husky :Bugar

Nä, jag ska sluta vara ironisk. Det är säkert en bra hoj fast säljaren kanske skulle behöva lugna sig en smula. Men det är riktigt schysst av han att låna ut hojjar för provkörning :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
kom på att jag glömt följa upp denna tråd.

nu har vi provkört hojen. en huskvaran 450 årsmodell 05. om jag jämför den hojen med min egen ktm 525 och min kompis yamaha 450 så blir huskvarnan totalt krossad på alla punkter. jag tycker verkligen att hojen var skit. fjädringen var helt kass, den var tungstyrd som fan, bromsarna tog ingenting, osv. denna hoj så helt ny ut och var helt igenomgången på verkstad så den var i toppskick. jag är grymt missnöjd faktiskt.

pratade lite med med killen om service på hojarna. detta var verkstadskillen jag snackade med. jag frågade igen om det där med ventiler och kolvbyte och han hävdade till och med att man aldrig behöver byta kolv eller ställa ventiler på deras 250 fyrtaktare, hur hårt man än kör. tycker jag låter lite konstigt när man ska byta efter 30 timmar på alla andra 250 fyrtaktare. känns som att killen verkligen snackade i nattmössan.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag har en hva 570 och kolven i min hoj behöver aldrig bytas, den håller 450h enligt handlaren, och då är allt annat på hojen så slitet så den brukar hålla tills hojen går i graven. Det är ytterst sällan som den har behövt bytas på en 570 oavsett om det är TE, TC, SMR eller SMRR. För att tex. 1 ventil av 2000 håller lägre kvalitet än de andra drabbar alla tillverkare, det är jag helt säker på.

Jag frågade handlaren om detta är generellt på Husqvarna och han svarade att deras maskiner håller synnerligen hög kvalitet och sköter man oljebyte osv. så ska det aldrig vara problem med dom. Dock det här med att inte kontrollera ventilerna har jag svårt att tro att man aldrig behöver göra, står i min manual och även sagt av samma gubbe som tidigare pratat om kolvbyte att det skall man göra var 30 timme.

För referenser hör med Halvards Motor i Eskilstuna, största Husqvarnahandlaren i Sverige och han som jag har pratat med ang. detta.

bmwjohan:
Ang. det du påstår om hur den var att köra och att den blir "totalt krossad" av ysf450 å sx525 kan jag inte uttala mig om men så underlägsen tror jag inte den är så som du beskriver. Dock väldigt subjektivt, återstår att se efter att jag har provkört.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag håller på att kika på 250 enduro och enligt vad jag hört så är HVA kända för att gå otroligt långt på de smidda kolvarna (minst 200h) samt att ventiler sällan eller aldrig behöver justeras. Självklart ska man kontrollera ventilerna ändå men både kontroll och justering ska vara mycket enkelt på dem. Dessutom ska oljefilterbiten vara enklare än t ex KTM.

Någon som kan bekräfta?
 

Tobbe600rr

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600rr, Husqvarna 510 SMR
Jag håller på att kika på 250 enduro och enligt vad jag hört så är HVA kända för att gå otroligt långt på de smidda kolvarna (minst 200h) samt att ventiler sällan eller aldrig behöver justeras. Självklart ska man kontrollera ventilerna ändå men både kontroll och justering ska vara mycket enkelt på dem. Dessutom ska oljefilterbiten vara enklare än t ex KTM.

Någon som kan bekräfta?

Har Köpt mig en SMR 510 och kan bekräfta iaf att oljefilterbiten stämmer.. Busenkelt.
Om kolv och ventiler har jag inte så mycke erfarenhet, utan har också bara hört att det är väldigt sällsynt att man behöver byta eller ställa ventiler. dock en kontroll skadar ju alldrig.

Tycker det är en grym hoj!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag håller på att kika på 250 enduro och enligt vad jag hört så är HVA kända för att gå otroligt långt på de smidda kolvarna (minst 200h) samt att ventiler sällan eller aldrig behöver justeras. Självklart ska man kontrollera ventilerna ändå men både kontroll och justering ska vara mycket enkelt på dem. Dessutom ska oljefilterbiten vara enklare än t ex KTM.

Någon som kan bekräfta?

Vilken årsmodell? Kolven håller i runt 400 timmar och ventilerna ska kollas var 30e, men jag har aldrig behövt justera dom. Oljefiltret behöver du heller aldrig byta då det är två "silar" som sitter i varandra så att säga. Kommer inte på namnet vad sånna kallas nu men det enda du behöver göra med dom är att ta ur å göra rent vid oljebyte eller närhelst det behagar och stoppa in igen. Lätt och käckt!
 

Tobbe600rr

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600rr, Husqvarna 510 SMR
Vilken årsmodell? Kolven håller i runt 400 timmar och ventilerna ska kollas var 30e, men jag har aldrig behövt justera dom. Oljefiltret behöver du heller aldrig byta då det är två "silar" som sitter i varandra så att säga. Kommer inte på namnet vad sånna kallas nu men det enda du behöver göra med dom är att ta ur å göra rent vid oljebyte eller närhelst det behagar och stoppa in igen. Lätt och käckt!

Helt korrekt, plus att du har en till sil innanför locket bredvid, plus filtret på andra sidan motorn. så är det i allafall på min 510 -06.
 

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
H-sand
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Vilken årsmodell? Kolven håller i runt 400 timmar och ventilerna ska kollas var 30e, men jag har aldrig behövt justera dom. Oljefiltret behöver du heller aldrig byta då det är två "silar" som sitter i varandra så att säga. Kommer inte på namnet vad sånna kallas nu men det enda du behöver göra med dom är att ta ur å göra rent vid oljebyte eller närhelst det behagar och stoppa in igen. Lätt och käckt!

Nu snackar du om 570 motorn. På den "nya" motorn sitter det även ett pappfilter.

Men som sagt kolven byts typ vid 150-200tim. Ventilerna kollar man upp efter inkörningen, justerar ifall det behövs. Sedan står dom sig i princip hur länge som helst. På hojarna jag ägt har jag aldrig behövt justera ventilerna på efter inkörningen.
Handlaren min har en kund han sålde en ny TE250 -05, den har gått över 400tim. Sitter fortfarande orginal kolv + ventiler.

Glömde bort att säga att fasst man är rätt insnöad på hva, så är dom inte nått underverk som bara går och går dom heller. Alla fabrikat har sina fördelar + brister.
Men för mig personligen så har dom funkat grymt bra, sedan så trivs jag på dom oxå.
Sen har man jävligt bra service genom återförsäljarna oxå, kan rekomendera Halvards motor, Knåda och MXE Racing.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top