Hydraulisk koppling vs wirekoppling

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Vad har en hydraulisk koppling för fördelar jämfört med en "vanlig" wire koppling?
Är enda fördelen att den går lättare än wire koppling?

Anledningen till att jag är nyfiken är för jag har precis skaffat min första hoj.

Går lättare, ingen vajer som kärvar, självjusterande för kopplingsslitage. Vissa jänkar har jag hört klaga på att den självjusterar för då märker man inte om kopplingen är slut, men ärligt, hur vanligt är det att man sliter ut lamellerna. när en hydraulkoppling krånglar så är det bökigare men i det stora hela tycker jag det är en stor bonus.

Det är klart bättre, men jag ogillar att känslan inte är lika fin som i en wirekoppling. När du har mekanisk kontakt med lamellerna så känner du precis vad som sker nere i motorn, medans hydrauliken gärna tar bort finliret.

På gata och på crossbana funkar hydraulik utmärkt men när jag kör i skogen så vill jag gärna ha mekanisk wirekoppling.

håller helt med mahhbechh.
har precis bytt endurohoj från wire till hydraul och det är stor skillnad i när och hur det börjar ta.
på så små maskiner som de jag haft, 300cc och nu 250cc tycker jag att hydraulkoppling är onödigt. dessutom är inte min hydraulkoppling så mycket lättare än förra hojen med wire.
däremot tkr jag inte att det ska avgöra ett hojköp för båda funkar finfint

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...