Hyfsat billig hjälm med bra ventilation/imskydd för pendling

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Vill först bara säga att jag är väl medveten om namnet på detta forum, så behöver inte starta eldkastaren pga att jag frågar om saker som inte nödvändigtvis är direkt relaterade till sporthojar. Det är dock ett av de mer aktiva hojforumen med rätt stor användarbas.

Jag har, när jag körde lite sportigare hoj, haft en Nolan X-lite 901. Den är dock lite gammal och bör nog bytas.
Jag söker då en hjälm som inte är allt för dyr och som funkar bra för pendling i ur och skur, dvs det är bra om det inte immar igen för minsta lilla. Det är alltså frågan om relativt låga farter (inte över 100km/h) så den behöver inte vara supertyst och jätteaerodynamisk (även om det, såklart, inte är en nackdel).

Jag vill helst ha en integralhjälm.
Har väl kanske tänkt försöka hålla mig under 2000kr om möjligt. Billigare är bättre.

Var ska jag börja kolla?

Grex tillhör väl nolangruppen och bör ha liknande passform åtminstone? G6.1 bra eller anus? Den har ju iaf pinlockfästen på visiret...

Har sett en tillverkare som heter LS2 som har komposithjälmar för under 1000-lappen... (Detsamma har ju Biltema)

Det finns ju 1000 olika tillverkare...

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
HJC RPHA-10 levereras med pinlock. Du får den för runt 3000 på ebay. Sitter som ett smäck på mig iaf och är relativt lätt. +modellen finns i kolfiber och väger ytterligare 100 gram mindre.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Testat biltemas, men tyckte inte att visiret gick tillräckligt brett. Var som att köra med skyddslappar, vilket gjorde en del filbyten mer "intressant" än jag tyckte var behagligt.

Den tjänstgör numera som passagerarkruka

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Tack så mycket för svaren. Har fått en del uppslag som jag inte själv kollat på innan...

Jag kör shark raw för vinterpendling! Inbyggda skidglasögon och håller värmen bra, trots att det inte är intergralhjälm.

http://www.sportsbikeshop.co.uk/motorcycle_parts/content_cat/1451

Hmm... Jag har lite svårt att förlika mig med utseendet. Man ser ju ut som en blandning av Hannibal Lector och en stridspilot. :) Bortsett det verkar den ju ha bra ventilation för "skidglasögonen" åtminstone.

HJC RPHA-10 levereras med pinlock. Du får den för runt 3000 på ebay. Sitter som ett smäck på mig iaf och är relativt lätt. +modellen finns i kolfiber och väger ytterligare 100 gram mindre.

Kanske lite dyrare än jag tänkt eg, men ser lite intressant ut. Ska kolla närmare på den.

Nolan N90 eller efterföljaren ska väl gå o få i den prisklassen om du gillar deras passform. Den har pinlock monterat och klart, bra ventilation, inbyggt solskydd och flip front.

http://www.fc-moto.de/Nolan-N91-Special-N-Com/en

Ser okej ut. Kanske att den börjar bli en smula tung, men man kan ju inte förvänta sig vad som helst av en hjälm i de något lägre prisklasserna.
Jag har ingen erfarenhet av systemhjälm. Verkar ju smidigt att kunna fälla ner solglas i farten.

Testat biltemas, men tyckte inte att visiret gick tillräckligt brett. Var som att köra med skyddslappar, vilket gjorde en del filbyten mer "intressant" än jag tyckte var behagligt.

Den tjänstgör numera som passagerarkruka

Bra input. Skygglappar vill man ju inte gärna ha.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...