Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Och du kan inte köra en kombination? Viss andel hemmabyggda hyllor, och några lösa hyllor som går att ändra, eller med konsoler på väggarna?
Hedesunda Löken! Låt Bosse fixa!Och du kan inte köra en kombination? Viss andel hemmabyggda hyllor, och några lösa hyllor som går att ändra, eller med konsoler på väggarna?
Tycker nog att du ska köra Virke,,,!Vi får se jag fick ju bra idéer på hyllor här, möjligen kan det bli Elfa skenor och konsoller på den korta väggen ca 4 m för att sen ha fast hyllor på den långa väggen som är runt 11 m
Oavsett vad du landar i till slut vill vi se bilder på resultatet.Vi får se jag fick ju bra idéer på hyllor här, möjligen kan det bli Elfa skenor och konsoller på den korta väggen ca 4 m för att sen ha fast hyllor på den långa väggen som är runt 11 m
Jo men Herr Ingenjör!...Plywoodskivor är ju Dyrt! Här pratar vi om ju brädor..tror nog det är bästa alternativet till Bosse..Jag sågade från plywoodskivor senast och dom känns okej. 12 eller 15 mm beroende på hur styva dom behöver vara.
Har gjort flertalet av spånskiva också och dom är inte roliga för det tog inte lång tid innan dom hade börjat hänga.
Jo men Herr Ingenjör!...Plywoodskivor är ju Dyrt! Här pratar vi om ju brädor..tror nog det är bästa alternativet till Bosse..
Klart jag har Rätt!...17mm spont har jag aldrig hört talas om! ..men det finns säkert! Poängen är ju nu faktiskt om man ska ha långa Hyllplan och tänka på Ekonomin ..och det Estetiska inte är så viktigt! Så är ju BrädHyllor överlägset det Bästa! Ingenjörn! frågor på det?Nu var jag tvungen räkna, och jo du har rätt.
Köper man på byggmax så blir kvadratmeterpriset 109 kr med 17 mm spont resp 206 kr med 15 mm plywood. Även om man går upp till 20mm spont så blir det billigare, 133 kr/m^2.
Förutsatt att man i övrigt använder samma konstruktion av konsoller(eller vad man nu använder).
Nu var jag tvungen räkna, och jo du har rätt.
Köper man på byggmax så blir kvadratmeterpriset 109 kr med 17 mm spont resp 206 kr med 15 mm plywood. Även om man går upp till 20mm spont så blir det billigare, 133 kr/m^2.
Varsifrån får ert Byggmax virket?Med ett förbehåll - om man är först fram när Byggmax precis har fyllt på råspont och om man har hela förmiddagen på sig att sortera ut dugliga plankor…
Jag och min far byggde en boda tidigare i höst och en del av denna var ett tak med råspont. Byggmax ”grövre” dimension 20x120 inhandlades, främst för att Byggmax ligger 500 meter från bodan. Jag tror vi gick igenom runt 300 plankor för att kunna välja ut de cirka 60 plankor vi behövde. Resten var allt mellan tveksamma till fulla med kvist till krokiga till direkt otjänliga. Inte så stor vits att släpa hem råspont som saknar själva sponten…
Varsifrån får ert Byggmax virket?
Att det är ojämn kvalitet och mycket krokiga brädor i virkespaketet det är det även på dom "fina proffs bygghandlarna" skillnaden är att dom tar mycket mer betalt för samma skitDeras reglar verkar vara stämplade med SCA och hållfasthetsklass, men jag har ingen aning om varifrån de får råspont, läkt och ytterpanel.
Det jag har noterat - både vid köpet av råspont och vid ett tidigare köp av ytterpanel - är att de bjuder på en väldigt ojämn kvalitet i något som ser ut att komma från ett och samma virkespaket. En planka kan vara till synes helt perfekt, nästa är krokig, nästa är perfekt, nästa är full med kvistar som trillat ur. Man börjar nästan misstänka att de avsiktligt har blandat ut ett fräscht virkespaket med en andra- eller tredjesortering, för att hålla sina kostnader nere. Att bara dyka upp med släpet och snabbt slänga på exakt antal kan alltså få förödande konsekvenser. Det är individuell inspektion av varje enskild planka som gäller, innan de hamnar på släpet.
Å andra sidan ligger de femhundra meter från mitt garage och har halva priset jämfört med byhålans övriga bygghandlare, så man förväntas väl inte klaga...
Grejen med råspont är ju vad den är avsedd för. Den är avsedd att läggas på ett tak där man sedan lägger på papp, läkt och sedan pannor eller plåt. Kvisthål eller om inte brädorna är fina är inget problem.Deras reglar verkar vara stämplade med SCA och hållfasthetsklass, men jag har ingen aning om varifrån de får råspont, läkt och ytterpanel.
Det jag har noterat - både vid köpet av råspont och vid ett tidigare köp av ytterpanel - är att de bjuder på en väldigt ojämn kvalitet i något som ser ut att komma från ett och samma virkespaket. En planka kan vara till synes helt perfekt, nästa är krokig, nästa är perfekt, nästa är full med kvistar som trillat ur. Man börjar nästan misstänka att de avsiktligt har blandat ut ett fräscht virkespaket med en andra- eller tredjesortering, för att hålla sina kostnader nere. Att bara dyka upp med släpet och snabbt slänga på exakt antal kan alltså få förödande konsekvenser. Det är individuell inspektion av varje enskild planka som gäller, innan de hamnar på släpet.
Å andra sidan ligger de femhundra meter från mitt garage och har halva priset jämfört med byhålans övriga bygghandlare, så man förväntas väl inte klaga...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|