Hyra hoj i Barcelona?

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Funderar på att köra runt lite i Pyreneerna någon vecka i maj-juni nästa år. Eftersom tiden är begränsad så blir det till att flyga ner till Barcelona och hyra hoj.
Någon som gjort detta? Tips på bra ställe att hyra MC runt Barcelona?
(Efter en snabbsökning på nätet hittade jag en BMW GS650 för 75€/dygn)

Tips på bra hojvägar/rutter mottages också tacksamt.:tummenupp

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Trådlyft!

Jag vill också läsa de eventuella svar som TS får :) Har gått i liknande tankar. De är billigt att lågprisflyga till Barcelona och jag har sett att bergen börjar ju strax utanför stan. Och på långt håll ser de lovande ut!

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
Nu är hoj bokad!
Efter en hel del letande (på nätet) och jämförande så föll valet på IMTbike. www.imtbike.com
De är inte billigast men totalt sett så känndes detta som bästa valet. De hyr ut BMW-hojar, anordnar turer osv.
De ger ett seriöst intryck, i motsats till en del andra firmor jag kikat på.
Har bokat en F650GS i fyra dagar i april, det blev 452€ inkl. självriskreducering (till 300€ annars 2000€!!)
Hojen hämtas & lämnas inne i Barcelona.
De har skickat en utförlig bokningsbekräftelse med kontaktpersoner osv, så det verkar mkt välordnat.

19-23/4-2012 blir det en tur runt Pyrenéerna.
Får återkomma efter det med reseberättelse & bilder!
Blir lättare med vintern när man har ngt kul att se fram emot!!

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
Nästan ett halvår sedan resan spikades...och nu är det bara 9 dagar till avresa!:tummenupp
Var ju en liten downer när Spanair konkade fem dagar efter jag bokat Stockholm-Barcelona T.o.R...:huvet
Men som tur var fick jag pengarna tillbaka av Mastercard:Bugar
Nya biljetten med Lufthansa var dessutom 300kr billigare.:D

Just nu studeras kartor och olika rutter grovplaneras...
Lovar att återkomma efter resan med bilder och tips!

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
Ca 900 km.
Det blev facit efter tre dagars hojåkning i Pyrenéerna.

Vädret var största farhågan före avresan.
Ovanligt kallt för årstiden och allmänt ostadigt väder bådade inte gott…jag avskyr att åka hoj i regn(taskigt väder har förstört flera MC-semestrar tidigare)
Illavarslande blev det också när det började regna inom en timme efter min ankomst till solsäkra Barcelona…:gråta

Som tur var så sken solen när vi hämtade hojarna.
Magkänslan jag hade att IMT var en seriös hyrfirma bekräftades när vi kom dit.
De har bara max ett år gamla BMW-hojar.
Nytvättade och genomgångna när man hämtar dem.
Jag och min kompis hade bokat var sin F650GS (som egentligen är 800cc) som senare skulle visa sig vara ett klockrent val på serpentinvägarna.
IMAG0372.jpg

När vi plockat över bagaget i packväskorna kunde äventyret börja!
Barcelona är inte den lättaste staden att köra i…Stockholm är som att köra runt i villakvarter i jämförelse med Barcelona.
Enkelriktat hit och dit, förbjuden vänstersväng, kamikazemoppar överallt…att min GPS har inte uppdaterade kartor gjorde inte saken bättre.
Nåja, efter lite trasslande kom vi ur staden i alla fall.
Planen var att komma ut på krokiga småvägar så tidigt som möjligt.
Vi körde till Vic och tog väg C153 till Olot. Trevlig krokig landsväg .
I Olot körde vi västerut på väg N260 (en väg som är som gjord för hojåkare!)
Efter Ripoll byter vägen namn (?) till N152. Mellan Ribes och Queixians var en av resans höjdpunkter.
Riktig alpväg med grym utsikt från 1800m!!
IMAG0399.jpg
Sedan byter vägen namn igen tillbaka till N260 som vi körde till Seu d’urgell.
Nu hade det blivit sen eftermiddag och vi bestämde oss för att övernatta i Andorra.
En liten varning…här kör alla som biltjuvar!:dummer Tror inte det finns någon trafikpolis i Andorra.
Vi körde in i huvudstaden Andorra La Vella och hittade ett slitet med helt OK hotellrum för 50€, inkl. frukost. Billigt!!
När vi körde in i stan var det fullt av folk,men efter affärerna stängde kl. 21 så var det stendött!
Fast det var fredagskväll när vi var där så var det mycket lite folk ute. Inget för hålligångaren!

På lördag morgon körde vi tillbaka till Seu d’urgell och sedan till Adrall där N260:an svänger västerut mot Sort.
Detta var resans höjdpunkt.
Oändliga kurvsektioner, hårnålar etc etc. Här fanns ingen raka som var längre än 25m. Grymt kul hojväg!!
IMAG0420.jpg

Vi fortsatte sedan N260:an till Pont de Suert. Regnet hängde i luften, och det såg mörkt ut västerut…
Nu valde vi mellan att fortsätta på krokvägarna västerut, eller dra söderut (mot värmen).
Vi hade varit på höjden 1000m-1800m och här låg temperaturen på 5-10 grader, så vi var lite frusna.
Söderut alltså .
IMAG0426.jpg
Efter några mil hade temperaturen stigit till ca 20 grader, gött för frusna fingrar!!
Vi körde N230 ner till Tarragona. Fin landsväg med perfekt asfalt.

På söndag tog vi sovmorgon och körde sedan en liten väg norr om Tarragona som heter T213, vid La Llancuna tog vi en väg som heter BP2121. Mkt kul hojväg. Och antagligen den lokala Slingerbulten. Här mötte vi många lokala rejsputtar som slipade knäpuck.
Fin asfalt, perfekt doserade kurvor som gav skönt stöd i svängen.
Efter detta trasslade vi oss tillbaka till Barcelona.

Måndag morgon var det dags att lämna tillbaka hojarna och ta sig till flygplatsen för hemresa.

På det hela taget blev detta en mycket lyckad resa.
Vi klarade oss nästan helt utan regn, även om det var kallt så slapp vi ösregn!!
Mitten på April är nog lite tidigt om man kör över 1000m-nivån, men det finns en stor fördel…ingen trafik!
Ibland kunde vi köra många mil utan att möta en enda bil! :tummenupp

Totalt blev det nästan 90mil, och nästan alla på riktigt roliga hojåkarvägar.
Skönt också att slippa lägga två-tre dagar, enkel resa, att bara ta sig ner och hem.

SBSRacing

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki ZX6-R 2009 Ninja + WR450F
Hej! Kul att läsa detta inlägg då jag har lite funderingar på att göra en sådan resa nu i höst. Tänkte också flyga till Barcelona och utgå därifrån då vi har bekanta som bor. Ska kolla in den hyrfirman som du rekommenderde.
Mvh. Bosse :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...