hyra scooter

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
hyra EUscooter/vattenscooter

Jag ska till Kreta (Grekland) om några veckor och funderar på att hyra en EU-scooter och/eller vattenscooter några dar.

1.Är det någon som vet ungefär hur mycket det kostar/dag och
2.Hur gör man med försäkringen? Har de samma försäkringsindelning som i Sverige?

Det är ett antal år sedan jag var utomlands och hyrde 125:or och då var man ung och tänkte inte på försäkring, men man blir ju äldre och förståndigare...

Last edited:
Var på Rhodos en vecka i slutet av maj och samma priser gäller såvitt jag vet i Grekland.

Hyra av vattenskooter:

15 min - 30euro
30 min - 45 euro

Scooteruthyrning 80cc:

En dag - 8-20euro (beroende på om uthyrningen sker på hotellet eller via egna bokningar).

Försäkring ordnar bolaget man hyr av. Läste aldrig igenom villkoren och kraven. Så det kan jag inte upplysa om tyvärr.

Tack!
Hyrde du vattenscooter? Kan tänka mig att man inte orkar köra så lång tid utan att bli slut i kroppen. (och med de priserna...) :tungan

zappen skrev:
Tack!
Hyrde du vattenscooter? Kan tänka mig att man inte orkar köra så lång tid utan att bli slut i kroppen. (och med de priserna...) :tungan

Hyrde aldrig vattenskooter, p.g.a. flickvän som tyckte det räckte med att jag hyrde scooter ;), och p.g.a. de ohyggliga priserna. Men där jag snackade med killen som hade jet-ski hade dom nyaste Yamaha-scootrar. Uthyraren skrockade och sa "They go about 100km/h and NO BRAKES!" varpå han utbrast i asgarv. Aja skumma greker... :D

Är rätt sugen på att prova vattenscooter, har aldrig åkt förut. Men att ramla av i 100km/h = man planar nog rätt långt då... :D

Scooter på land blir det i alla fall. :tummenupp

zappen skrev:
Är rätt sugen på att prova vattenscooter, har aldrig åkt förut. Men att ramla av i 100km/h = man planar nog rätt långt då... :D

Scooter på land blir det i alla fall. :tummenupp

Man planar nog en stund men sedan säger det bara "PLUMS!".

Scooter på land är suveränt! Tror vi var dom enda som körde med hjälm men shorts och öppen skjorta är så in i helvetes skönt att köra omkring med. :tummenupp

Chefen på jobbet har just tjackat en vattenskoter.. 70 knop skulle den gå... :3freak

Är nog ingen snikmodell han har, fanskapet har dragit ihop lite cash under åren.
Undra hur man blir kompis med han :va

Håller med, tar man det lite lugnt och använder hjälm så kan man njuta av värmen i shorts o t-skirt/skjorta. :)

Optimalt skrev:
Chefen på jobbet har just tjackat en vattenskoter.. 70 knop skulle den gå... :3freak

Är nog ingen snikmodell han har, fanskapet har dragit ihop lite cash under åren.

Joijnar gärna kompislistan... :hihi

zappen skrev:
Håller med, tar man det lite lugnt och använder hjälm så kan man njuta av värmen i shorts o t-skirt/skjorta. :)

Oerhört skönt!

Körde i ca 100 och fick en stor jävla fluga på axeln fy fan vad ont det gjorde... Haha... Större flugor i Grekland vettu... ;)

M.G.F skrev:
Oerhört skönt!

Körde i ca 100 och fick en stor jävla fluga på axeln fy fan vad ont det gjorde... Haha... Större flugor i Grekland vettu... ;)

Hyrde 125:a i Thailand för ett antal år sedan och körde utan hjälm i 120km/h man såg inte mycket kan jag ju säga.. Dessutom kom en rejäl regnskur med med stormvindar och tunga droppar så att det gjorde ont(!) av regnet!

Ska försöka undvika flugorna. :lol

Optimalt skrev:

Va fan! 70knop är typ 130km/h... Vilken jävla fart! Kan inte vara den billigaste vattenskootern "around"...

Kom hem från grekland i fredags och jag hyrde 4-hjuling istället för scooter, mycket roligare. Skitlätta att åka på bakan med och tvåhjulsåka är inget problem, oavsett man vill eller ej. Kostade 400:-/dag för den största modellen och den toppade 100km/h med en person och 86km/h med två. Vanlig scooter för väg kostade 13Euro på billigaste stället och 20 på dyraste, minsta var 75cc och största 250cc.
Vi hyrde även en Fiat panda en dag och körde runt Zakynthos Ö med och jag kan säga att det går att åka med fyrhjulsställ i 180graders-kurvorna med den och tipp-vänligheten är extremt hög. Dock är den inte terrängvänlig så strapatser utanför vägarna var inte så roligt :D

Ett tips: Gillar du att köra bil på kurviga och hala vägar så ska du hyra den minsta suzuki-jeepen du kan hitta, jimmy tror jag den heter. Koppla ur fyrhjulsdriften och du har en riktigt rolig asfalt-räcer som har extremt bra väghållning och varvvillig motor.

zappen skrev:
1.Är det någon som vet ungefär hur mycket det kostar/dag och

....kom ihåg att väldigt många uthyrare kräver att en deposition på allt mellan 50 och 500 Euro. Dessa pengar reserveras på ditt kreditkort. När du sedan lämnar igen fordonet så makuleras reservationen. Problemet är bara att dessa pengar är låsta under tiden plus någon dag extra tills makuleringen registrerats av din bank. Därför kan det vara klokt att "låna" en klumpsumma av föräldrarna eller något för att man ska ha pengar till deposition.

Var på franska atlantkusten och skulle surfa för några veckor sedan. Vi fick inte hyra brädor i en surfshop eftersom ingen av oss hade 300 euro till deposition på kortet.. Hittade turligt nog en annan som nöjde sig med att behålla våra körkort som "pant" förutom hyran..

Dee_cati skrev:
Kom hem från grekland i fredags och jag hyrde 4-hjuling istället för scooter, mycket roligare. Skitlätta att åka på bakan med och tvåhjulsåka är inget problem, oavsett man vill eller ej. Kostade 400:-/dag för den största modellen och den toppade 100km/h med en person och 86km/h med två. Vanlig scooter för väg kostade 13Euro på billigaste stället och 20 på dyraste, minsta var 75cc och största 250cc.
Vi hyrde även en Fiat panda en dag och körde runt Zakynthos Ö med och jag kan säga att det går att åka med fyrhjulsställ i 180graders-kurvorna med den och tipp-vänligheten är extremt hög. Dock är den inte terrängvänlig så strapatser utanför vägarna var inte så roligt :D

Ett tips: Gillar du att köra bil på kurviga och hala vägar så ska du hyra den minsta suzuki-jeepen du kan hitta, jimmy tror jag den heter. Koppla ur fyrhjulsdriften och du har en riktigt rolig asfalt-räcer som har extremt bra väghållning och varvvillig motor.

4-hjuling? Har inte tänkt på det… bra ide´ :banana

korvgubbe skrev:
....kom ihåg att väldigt många uthyrare kräver att en deposition på allt mellan 50 och 500 Euro. Dessa pengar reserveras på ditt kreditkort. När du sedan lämnar igen fordonet så makuleras reservationen. Problemet är bara att dessa pengar är låsta under tiden plus någon dag extra tills makuleringen registrerats av din bank. Därför kan det vara klokt att "låna" en klumpsumma av föräldrarna eller något för att man ska ha pengar till deposition.

Var på franska atlantkusten och skulle surfa för några veckor sedan. Vi fick inte hyra brädor i en surfshop eftersom ingen av oss hade 300 euro till deposition på kortet.. Hittade turligt nog en annan som nöjde sig med att behålla våra körkort som "pant" förutom hyran..

Jag har inget kreditkort, föredrar kontanter Dessutom har jag nyss pluggat och är arbetslös nu så det kan bli lite svårt att få kreditkort. Får försöka lösa det på något sätt. :confused:

zappen skrev:
Jag har inget kreditkort, föredrar kontanter Dessutom har jag nyss pluggat och är arbetslös nu så det kan bli lite svårt att få kreditkort. Får försöka lösa det på något sätt. :confused:

Då finns risken att du måste få loss en massa kontanter till depositionen. De brukar vara ganska kinkiga på det nedåt kontinenten.. Självklart får man igen pengarna om man hyr hos en seriös handlare men det är deras ända sätt att se till att turisterna inte tokkör sönder moppar och hojar...

Som vanligt när det gäller Grekland slänger jag bara in en varning för hal asfalt! Var på Kreta förra veckan, hyrde en Kawa KLE500 (on/offroad), och jag lyckades få mustiga framhjulssläpp vid ett antal gånger, speciellt inne i städerna vid rödljus, etc. Det är en avsevärd skillnad på fästet där jämfört med hemma i Sverige. Men jag rekommenderar ändå hojhyrning på Kreta, finns några riktigt fina vägar också, en bit upp på högplatåerna som svänger och sveper lagom fint längs bergen, t ex vägen mellan Vrisses och Imbros, västra Kreta. Tror jag körde en halvtimma utan att träffa på en raka. :)

Apropå ingenting så fick jag betala en tusing (100 €) för fyra dagar med ovannämnda hoj, skotrar går från 8-10 € och uppåt per dag. Det går bra att pruta, för det finns många uthyrare.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back