Hyra skåpbil billigt?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hyra skåpbil billigt runt Gbg?

Hej!
Jag skulle behöva tips på var man kan hyra en skåpbil (i storleksordningen MB Vito eller VW Transporter) billigt i Göteborgstrakten med omnejd?

Som det verkar så kommer ju inte min hoj att komma tillbaka, (stulen sen ca 3v) och då är planen att ev ta hem en hoj ifrån Italien. Det verkar som om den smidigaste vägen att ta hem en hoj därifrån är med en skåpbil.

Billigaste jag har hittat är "Rent a wreck".

Tips mottages tacksamt.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ett tips är att ta en av de långa VW Transporterna om möjlighet finns. Visst får man in en hoj i den korta med det var på håret när jag hämtade min Surzuki DR 350...

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Men varför inte köra hem hojen? Flyg ner, hyr bil och kolla hojar, köp en du vill ha och grensla den och kör hem. :)

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Men varför inte köra hem hojen? Flyg ner, hyr bil och kolla hojar, köp en du vill ha och grensla den och kör hem. :)

Har varit inne på det, men det ska tydligen vara svårt eller omöjligt att få fatt i en interimskylt. Alternativet blir i så fall att lyckas övertyga föregående ägare att jag får köra hem på hans regskylt och försäkring, och sedan skicka ner allting med posten och hoppas att han gick att lita på så han gör allting rätt sen. Om inte, så står jag med en "stulen" hoj som jag har betalat fullt pris för.

Om jag flyger ner och kör hoj hem så kräver det minst två hotellnätter. En när man har flugit ner, så man kan starta hojresan fräsch (läs pigg) och en efter ca halva vägen, då det är 200-250 mil att köra hem.
Flygresan ner kostar ungefär samma som soppan ner och soppan hem är ju ungefär samma för en törstig v-twin som en skåpbil med diesel. Så resorna äter upp varandra och hotellnätterna äter upp hyran av bil.
Med bil så sträck-kör man ner och hem lätt på två pers.
Så prismässigt är det ungefär lika oavsett vad man väljer, fast jag slipper att lita på nån jag inte känner om jag åker bil. Och så otursförföljd som jag har varit det sista så vågar jag inte chansa längre.

Det blev ett långt svar på din fråga, men så där tänker jag iaf :näsblod

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Antingen ser du det som en minisemester (och litar på att hojen är schysst, personligen skulle jag vara skeptisk med så lång resa hem) - och låter hemförden ta lite tid med lämpliga stopp på vägen.

Transport genom Tyskland är så galet tråkigt (för att inte nämna Danmark) att jag saknar ord att beskriva det med...speciellt på hoj.

Jag brappade ringen tur och retur med gixxern nyligen, ren speedtouring på motorväg, ned i två etapper, hem en (ca 300 mil totalt).

Till ringen skall jag igen, men inte nödvändigtvis på hojen...den får stå på släpet bakom bilen...

Bara tankstoppen blir man galen på, tyskarna verkar inte ha förstått grejen med kortläsare ute vid pumpen....skavsår i pannan efter av och på med krukan... :crash Tackar min lyckliga för den där smarta tankväskan med snabbfäste...

Kirra en billig skåpbil och ta en dag nere i söder på playan. :fakta

/J

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Lite OT men varför just Italien? Är priserna bättre där än t.ex. England? Har dålig koll på den marknaden då jag mest brukar kika på Tyskland och England när jag funderar på att importera. Har aldrig kommit till skott än, men har varit sugen på det länge.

Hur som helst önskar jag lycka till. Surt som fan med hojen, hade själv en Mille fighter som jag trivdes utmärkt med.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag skulle inte vilja sträckköra en skåpbil genom alperna.

Men jag skulle definitivt inte lita på en säljare så långt bort.

Vem är det som utfärdar skyltar för såna här affärer då? För folk kör ju hem importerade fordon titt som tätt.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Vem är det som utfärdar skyltar för såna här affärer då? För folk kör ju hem importerade fordon titt som tätt.

Jag läste lite kring det och i t.ex. Tyskland är det tydligen hyfsat lätt medan det i Italien är omöjligt till nästan omöjligt. Så det sker på nationell nivå.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Lite OT men varför just Italien? Är priserna bättre där än t.ex. England? Har dålig koll på den marknaden då jag mest brukar kika på Tyskland och England när jag funderar på att importera. Har aldrig kommit till skott än, men har varit sugen på det länge.

Hur som helst önskar jag lycka till. Surt som fan med hojen, hade själv en Mille fighter som jag trivdes utmärkt med.
Priserna är väldigt bra i Italien. Kolla på moto.it och subito.it ;)

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj

Det är nog ifrån Tyskland du tänker på då. Tyvärr är det inte lika smidigt i Italien.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Så är priserna så mycket bättre i italien än i tyskland att det är värt allt krångel?

Priserna är rätt mycket bättre än Tyskland ja. Från Tyskland med resekostnad och inregning så är det svårt att göra nån "vinst" alls.
Men "allt krångel" som är, är ju att man inte får tag i nån interimskylt. För övrigt är det inget direkt krångel tycker jag.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Priserna är rätt mycket bättre än Tyskland ja. Från Tyskland med resekostnad och inregning så är det svårt att göra nån "vinst" alls.
Men "allt krångel" som är, är ju att man inte får tag i nån interimskylt. För övrigt är det inget direkt krångel tycker jag.

Fast det måste ju ändå bero på vart i Italien och vart i Tyskland du kan hitta nåt? Från Hamburg i norra tyskland till Monza i norra italien är det ju över 100 mil enkel resa. Svårt att ha bra bränsleekonomi genom alperna med en skåpbil också.
Blir ju väldigt nyfiken på hur billiga hojar man kan hitta i italien egentligen :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Stämmer verkligen det?
Vi är nere i Tyskland med Rent-a-wreck när vi köper öl och sprit två gånger om året :va

Ja, nog såg jag sådana bilar i Tyskland när jag var där för ett par veckor sedan.

Det kanske står något finstilt på hyreskontraktet? :crash

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Fast det måste ju ändå bero på vart i Italien och vart i Tyskland du kan hitta nåt? Från Hamburg i norra tyskland till Monza i norra italien är det ju över 100 mil enkel resa. Svårt att ha bra bränsleekonomi genom alperna med en skåpbil också.
Blir ju väldigt nyfiken på hur billiga hojar man kan hitta i italien egentligen :)
Norr om Munchen är priserna knappt 10000 kr lägre än i Sverige. I i stort sett hela Italien är det mer än 20000 kr billigare (och uppåt), på en sån som jag är ute efter.

Det där med Rent a wreck var det svaret som jag fick när jag bad om en offert på hyran av en skåpis över en helg.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Min skåpbil(utlånad till en kollega) var nere och hämtade en MV i våras. Från Stockholm är det ca 450 mil till norra italien tur o retur och en kostnad på ca 10-15000:- med färjor, broavgifter hotel mm. Med tanke på det kan det vara svårt att räkna hem en vinst ändå.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Min skåpbil(utlånad till en kollega) var nere och hämtade en MV i våras. Från Stockholm är det ca 450 mil till norra italien tur o retur och en kostnad på ca 10-15000:- med färjor, broavgifter hotel mm. Med tanke på det kan det vara svårt att räkna hem en vinst ändå.
Nej, faktiskt inte :)

Köpte mig en Vito igår, istället för att hyra en.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO