Hyrbil - men var?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Måste köra Sthlm - Vårgårda fram och tillbaka (ca 80 mil) om en vecka och behöver hyra en bil för detta. Trodde att det skulle bli billigt och bra att ratta en Nissan Micra från OK med texten "229:- / dygn" på sidorna. Men eftersom de efter 10 mil tar 16 kr milen skulle notan sluta på 1500 kr + bensin. Såklart uteslutet. Men var hyr man till en mer rimlig kostnad?

:tomten

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Nyteknik skrev:
Måste köra Sthlm - Vårgårda fram och tillbaka (ca 80 mil) om en vecka och behöver hyra en bil för detta. Trodde att det skulle bli billigt och bra att ratta en Nissan Micra från OK med texten "229:- / dygn" på sidorna. Men eftersom de efter 10 mil tar 16 kr milen skulle notan sluta på 1500 kr + bensin. Såklart uteslutet. Men var hyr man till en mer rimlig kostnad?

är det bara över dagen så lär hertz, europcar mfl. vara billigare :va

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Nyteknik skrev:

Törs man fråga vad du ska göra där?

Borde finnas ett antal chafförer här du kan lifta med

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nyteknik skrev:
Men var hyr man till en mer rimlig kostnad?

Nu talar du inte om vilken dag i veckan du funderar på att hyra en bil. På de stora firmorna (Avis, Hertz) kunde man sist jag kollade hyra en bil från fredag kl 9.00 till måndag samma tid med fria mil för ett fast pris. Givetvis tillkommer bensin och självriskreducering etc.

Under veckodagarna kostar det lite mer att hyra en bil särskilt om man ska ha den under en längre tid och köra en del med den. När jag var uppe i Norrland för några år sedan hyrde jag av den anledningen en bil av en mindre uthyrningsfirma som inte direkt var av senaste årsmodell för en spottstyver.

Lycka till i ditt sökande.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Nyteknik skrev:

här ska 'ru se.

http://www.mabirent.se/kampanjsthlm.php

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Det går väl å hyra med fria mil på OK med!? Lite dyrare pris men kör man en del mil blir det klart billigare.
Aldrig hyrt deras Micra men deras skåp går å hyra med fria mil i varje fall, skilde ca 300:- i grundpris har jag för mig å då slapp man betala kilometerpriset så i slutändan vart det betydligt billigare.

Nyteknik skrev:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
War-psycho skrev:
Kolla Rent-a-wreck... (kanske e billigare)

http://www.rentawreck.info/

Verkar seriöst ju... Hyrde själv en van från rent-a-wreck i staterna och körde från Princeton till Newark för att lasta plank (köpa möbler) på IKEA. Där snackar vi vrak på allvar... Lång, stor, bucklig, repad, ful van utan inredning, men med en hyffsat krämig V8:a i pannrummet. Bromsarna hade givetvis inte motsvarande prestanda, utan tog i botten och då inte på alla hjulen... :gnissla

Livde lite "på kanten" iaf när vi rullade fram på motorvägen... :hihi

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Lugn skrev:
Verkar seriöst ju... Hyrde själv en van från rent-a-wreck i staterna och körde från Princeton till Newark för att lasta plank (köpa möbler) på IKEA. Där snackar vi vrak på allvar... Lång, stor, bucklig, repad, ful van utan inredning, men med en hyffsat krämig V8:a i pannrummet. Bromsarna hade givetvis inte motsvarande prestanda, utan tog i botten och då inte på alla hjulen... :gnissla

Livde lite "på kanten" iaf när vi rullade fram på motorvägen... :hihi
Det är där namnet kommer ifrån,
men nu har dom bara vanliga bilar.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Oddjob skrev:
Det är där namnet kommer ifrån,
men nu har dom bara vanliga bilar.
Jag har för mig att de hade vrakigare bilar även i Sverige tidigare. :tomten

Nu för tiden kanske det gör så att de köper bilar som tidigare varit firma bilar eller ägts av andra firmor tidigare.

Men att hyra släp verkar vara lite lotto oavsett vartifrån man hyr det. Jag hyrde två liknande släpvagnar från två olika macka i sthlm förra veckan och båda var nitlotter. Den ena vagnen saknade bromsar och den andra var allmänt ihoprostad och saknade fungerande elsystem. Även tidigare har jag råkat ut för hyrsläp som varit trafikfarliga sunkhögar. Det är väl kanske så att släp är sånt som mackarna kan ha ståendes och som bara genererar inkomster och knappt några utgifter, då är det inte så intressant att lägga några pengar på dem heller.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Esquire skrev:
Jag har för mig att de hade vrakigare bilar även i Sverige tidigare. :tomten

Nu för tiden kanske det gör så att de köper bilar som tidigare varit firma bilar eller ägts av andra firmor tidigare.

Men att hyra släp verkar vara lite lotto oavsett vartifrån man hyr det. Jag hyrde två liknande släpvagnar från två olika macka i sthlm förra veckan och båda var nitlotter. Den ena vagnen saknade bromsar och den andra var allmänt ihoprostad och saknade fungerande elsystem. Även tidigare har jag råkat ut för hyrsläp som varit trafikfarliga sunkhögar. Det är väl kanske så att släp är sånt som mackarna kan ha ståendes och som bara genererar inkomster och knappt några utgifter, då är det inte så intressant att lägga några pengar på dem heller.

Jag råkade ut för ett riktigt rappelsläp från Statoil. Ringde dagen efter och talade om att jag inte tänkte betala något för släpet pga allt strul jag haft. Fick tillbaka min 600kr direkt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept