I vilken ände är det jobbigast/tyngst att bära?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Har funderat om det verkligen stämmer? alltså i vilken ände man ska bära soffan ner eller upp för en trapp?

Stämmer det att det är tyngst för den som bär soffan i botten? jag har alltid upplevt att det är jobbigare/tyngre att bära i "toppen".

Vad tycker ni?

Den längst ner får ju hålla upp mer vikt. Sen kanske det upplevs annorlunda.

Beror på vad som bärs imo.

En tvättmaskin är klart tyngre i nedre änden. En soffa känns tyngre i övre eftersom man måste hålla lägre och använda armmusklerna istället för att bara lägga den mot bröstkorgen.

ÅAS brukar vi använda remmar om vi ska bära tunga saker som tvättmaskiner.

Efter jobb på flyttebyrå kan jag säga att det helt beror på vem du bär med. Med en duktig kille i botten så styr du i princip bara uppe - med ett ok grepp, så du inte tappar skiten på honom.

Bär du med din finniga 11-åring till brorsa spelar det ingen roll vilken ände du tar. Edit: Det kommer vara lika j*vla jobbigt ändå! :tummenupp

Oftast måste man ju använda en mkt jobbigare lyftposition när man bär i toppen och då blir jobbigare. Iaf de gångerna jag burit soffor, sängar, mm.

Du bär mer vikt när du bär nedifrån men du är samtidigt mycket starkare där. Ett enkelt sätt att illustrera det är att dra resp. putta en skottkärra.

F.ö. så är det lyx att bära döda föremål som man kan luta, tippa, vrida bäst man vill uppför trappen.
Jobbade som medåkare i färdtjänsten under några år och det kunde vara ett helvete att bära fettos uppför tre våningar med spiraltrappor eftersom de dessutom helst inte vill bäras på sidan eller upp och ned...

Lägg gärna till ett stelopererat ben som står rakt ut som tvingar dig bära dem "bredvid" dig....

Som sagt, den som bär nedtill bär större vikt men är samtidigt mycket starkare och stadigare än den som går upptill. Det är bara å kötta på med benmusklerna.

Är jag dum, eller är det inte ganska självklart?
Däremot är det ofta jobbigare i den övre änden om man inte har styrka nog.
Som alla skriver så kan man inte lyfta som man "bör" när man är i den övre delen av soffan/frysen/diskborsten, så det är värre i många fall eftersom man får lyfta på ett sätt som inte är bra.
Men vikten är naturligtvis högre i nedre delen såvida inte den övre av de två lyckas lyfta på ett helt otroligt bra sätt.

Håller med om att bärremmar är det bästa man kan ha, tog upp en storjävla ekskåp 4 trappor, utan remmar hade det inte gått.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick