Har kikat på ny bil och hade idag nuvarande kärra inne för värdering/test. Jag hade tidigare fått ett pris mellan tummen och pekfingret, men ville inte skriva på något nytt köpekontrakt innan jag har något mer konkret innan jag bestämmer om jag ska försöka sälja den privat eller lämna den som inbyte.
Hur som helst hittade de såklart ett par brister på bilen. Den är trots allt fem år gammal och har rullat dryga 12k mil, så konstigt vore det väl annars.
Det som däremot gjorde att jag härsknade till lite var att de specat att det skulle kosta 20800 kr att åtgärda bristerna (byta ut skadade delar).
Jag spenderade ca 20 min framför datorn och kom fram till en totalkostnad på 3500 kr, och då har jag ändå valt reservdelar av kända, välrenommerade märken.
Det hela känns bara så jävla larvigt. Det hade kostat dem ca 2% av priset på bilen som jag reserverat för att jag skulle accepterat inbytespriset, men se det gick absolut inte att rucka på.
Säljaren som reserverat bilen åt mig, och troligen räknat med att få skriva papper idag, blev rätt snopen när jag bad dem lyfta reservationen och gick därifrån.