Tjejens fullständiga oförmåga att kolla upp ens de mest basala fakta om prylarna hon köper hem innan hon köper dem. Har haft samma diskussion med henne otaliga gånger om att man alltid ska mäta, planera och kolla upp så att prylen man ska ha faktiskt passar och funkar till avsedd applikation, och framförallt så ska det finnas ett syfte med prylen i fråga. Jag har också bett henne att ifall hon vill göra något som kommer kräva min involvering så ska hon åtminstone fråga mig först, INNAN hon köper hem något jävla åbäke som kommer bli min huvudvärk i slutändan. Alternativt får hon lösa skiten själv. Ändå blir det samma visa varje gång hon fått för sig att "fixa" (köpa hem något skit som jag får skruva ihop/upp) här hemma...
Hon köpte hem ett badrumsskåp från ikea att ha sin hudvård i. Hon lyckades faktiskt plocka paketet, lasta in det i bilen och köra hem det på egen hand, sen tog det stopp. För tungt för henne att bära upp på ovanvåningen där det var tänkt att stå. Jag bar upp paketet åt henne och frågade "löser du resten själv nu då?". Jajjamen tyckte hon, hon skulle minsann vara duktig och fixa själv. Ikea, hur svårt kan det vara? Tog två sekunder innan hon insåg att delarna i paketet var för tunga för henne att hantera på egen hand... Det slutade med att jag fick skruva ihop skiten åt henne (oväntat, inte). När fanskapet väl var ihop kom nästa problem: Det fick inte plats där hon ville ha det. Otillräckligt med plats mellan vasken och väggen.
"Du mätte väl på förhand, du vet sådär som jag sagt åt dig typ en miljon gånger att göra?"
- ... Jag trodde det skulle passa...
Det slutade med att vi fick möblera om hela badrummet för att hennes jävla skåp skulle ha någonstans att stå, och inte ens då blev det riktigt bra eftersom det slutade med att jag nu har hennes hudvård på min sida av badrummet... Nåja, vi lyckades iallafall frigöra tillräckligt med plats någonstans. Alltid nåt. För sen kom såklart nästa problem: Skiten ska skruvas fast i väggen i ovankant, men skåpet är inte högt nog att nå över kaklet på våra halvkaklade badrumsväggar...
"Menvafan, mäta!?"
- ... Nja, njä...
Funkade heller inte att bara låta skåpet stå på golvet då hon köpt varianten som bara har ben på framsidan och därför MÅSTE skruvas i väggen för att kunna stå upprätt. Slutade med att jag fick tillverka förlängda väggfästen som kunde hålla skiten på plats, samt ett par bakben för att säkerställa att inga svaga länkar i mitt hemmapul plötsligt behagar ge med sig och möget rasar i backen...
Sen fick hon för sig att göra om sitt skrivbord också. Hon har nyligen intresserat sig för gaming (skitbra tycker jag, nu kan hon inte gärna klaga på hur mycket tid jag spenderar vid datorn), och hon har tittat på lite för många gamer girls på youtube och låtit sig inspireras av deras setup... Så nu ville hon såklart också ha en "perfekt setup". Dubbla skärmar måste man ju ha, det hade hon sett att alla har...
"Vad ska du med skiten till? Jag har gameat på laptop sedan början av 2000-talet, har aldrig känt behovet av en extra skärm"
- Jamen alla har ju det, jättesmidigt att kunna ha olika fönster uppe samtidigt, så kan jag spela på huvudskärmen och göra annat på den andra!
Jag demonstrerade då hur man minimerar ett fönster för att sedan förstora upp det igen. Detta var inte uppskattat.
Hur som, hon köpte hem sin andra skärm, en dubbelarmad skärmhållare, gaminghörlurar, ett par högtalare...
"Men hallå, stopp nu. Vad ska du med högtalare till??"
- Spela ljud, vafan tror du?? *tittar på mig som om jag vore något jävla ufo*
"... Vi sitter ju alltid med hörlurar?? Vad skulle du göra om jag plötsligt spelade upp ljudet från mitt spel/youtube/whatever rakt ut i rummet??"
- ... Jag skulle bli knäpp och inte kunna fokusera på mitt eget...
"Så vad ska du med högtalare till?!?"
- Jamen de var ju fina... Titta, de är rosa...
*Hjärnblödning*
Så kommer vi till det oundvikliga, monteringen av hennes jävla dubbelskärmhållare...
- Baaaaabe...? Kan du hjälpa mig?...
"Nej"
- Men snäääälllaa...?
"Lär dig att fråga mig innan om du nödvändigtvis måste involvera mig i dina projekt"
- Jamen, bara denna gången...
"Bullshit. Jaja, skiten lär ju bara bli liggande i sin jävla låda om inte jag monterar upp härket... Vad har du köpt nu då? Har du kollat/mätt så att den här hållaren ens passar på dina skärmar?"
- *host, harkel* Nja, njä...
*Djuuuuuuup suck*
Vid det här laget övervägde jag att bara slänga ut skiten genom fönstret och inte befatta mig med hennes dumma idéer någonsin mer, men på något magiskt vänster så hade hon sådan tur att fästena som följde med faktiskt gick att montera på hennes skärmar... Det funkade dock inte riktigt som avsett då de är menade att kunna plocka loss skärmarna med ett enkelt handgrepp, och det tillät inte den ena skärmens utformning då man var tvungen att först montera fästet och sen skruva fast skärmen med fästet i hållaren... Men det var å andra sidan det lilla problemet i sammanhanget...
"Nu är skärmarna på plats. Hur fan vinklar man ner dem? De står ju rakt upp?"
- Man ska bara trycka ner dem... Kolla, man kan justera hållaren för skärmens vikt med skruven här bak.
*justera*
"Nu är den inställd på minsta möjliga. Skärmarna står fortfarande rakt upp. Vad är den här hållaren egentligen avsedd för?? HAR DU KOLLAT PÅ FÖRHAND VILKEN SKÄRMVIKT DEN ÄR AVSEDD FÖR???"
- Är det olika?
"... Hjulet snurrar men hamsterjäveln är fanimig stendöd..."
- Va?
"Inget. Kan du vara snäll och kolla på sidan där du beställde hållaren vilken skärmvikt den är avsedd för?"
- ... Här! 9-15 kg!
"Och dina skärmar väger...?"
- ... *googla* Ca tre respektive fyra kg...
Efter att jag tejpat fast hantelvikter runt bärarmarna på skärmhållaren gick skärmarna äntligen att brotta ner i användbar vinkel. Då kommer nästa problem, nämligen att skärmarna inte kan justeras in på användbart djup/bredd. Armarna är av tvådelad konstruktion där sektion ett roterar fritt runt fästet i skrivbordet och sektion två roterar fritt längst ut på änden av sektion ett. Skärmarnas avstånd till varandra och till användaren styrs således genom vinkeln mellan armarna. Problemet är bara att när ens skrivbord står placerat intill väggen så kan man inte rotera den första sektionen bakåt då den tar i väggen. De två förstasektionerna kan alltså bara ställas in mellan 0 och 180 grader... Jag får nog nästan rita för att illustrera hur dumt det här problemet är:
Alltså. Har man plats bakom skrivbordet för armarna att sticka ut så kan man utan vidare justera armarna i såväl sidled som djup. Denna förmåga upphör att existera ifall skrivbordet står intill väggen, vilket det gör i min flickväns fall... Hon borde fan byta namn till "Tänkte inte på det"...
Lösningen? Hennes skrivbord står nu en halvmeter ut ifrån väggen.
När vi väl krånglat färdigt men hennes perfekta jävla setup skulle hon såklart gulligulla och berömma.
- Hur kan just jag ha haft sån tur som fått dig?
"Jag gissar på karma, syndernas bestraffning för det kräk jag var i ett tidigare liv eller nåt..."
- Va?
"Inget."