Idag är jag förbannad därför att...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eftersom du undrade kollade jag nu även hur förhållandet såg ut mellan det jag fakturerat förra året (inklusive moms) och det jag fick ut i nettolön och då var det snarare så att du hade behövt betala mig 500 kr för att jag skall få en hundring i handen i nettolön. Räknar jag även med aktieutdelningen var förhållandet att du behövde betala mig 300 kr för att jag skulle få ut en hundring totalt sett i lön+aktieutdelning netto.
Det är ganska bra marginal ändå kan jag tänka.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Igår jobbade jag i en bred trappa med räcke i mitten. Momenten sträckte sig steg för steg i fulla bredden. Två kartonger och verktyg medhavdes.

Vilken sida väljer folk att gå i, vänster eller höger när jag står på respektive sida med mina saker och andra sidan är tom? Svar, samma sida där jag jobbar ska det krånglas förbi. Oavsett upp eller ner för trappan.

Varför i hela fridens namn då!?
För att signalera att du är minsann ivägen.

Din jävel....! :7peta

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ganska bra marginal ändå kan jag tänka.
Beror på hur man ser det. Går ju inte att jämföra marginaler för min typ av företag med om man tillverkar något, bedriver handel osv. Det finns ingen skalningseffekt i min verksamhet eftersom det jag drar in i princip beror 1:1 på min egen nedlagda tid.

Av den vinst jag gör kan jag ju visserligen ta ut aktieutdelning och sett till förra årets resultat gav det en god marginal, men det var å andra sidan ett år där jag hade att göra hela tiden. Ett annat år (kanske blir det så i år) kan det vara betydligt mindre att göra och jag kanske satsar mer av tiden på egen kompetensutveckling osv. Det innebär då att jag kanske inte kan ta aktieutdelning eller till och med behöver leva på vinster från tidigare år som är min buffert.

Att vara egen istället för anställd gör dock att jag slipper att avlöna en massa mellanchefer, säljare, marknadsfolk, HR-folk osv. som är mer i vägen än tillför värde till det jag gör. Det är kanske den största effekten på marginalen. Men jag behöver å andra sidan själv ta det fulla ansvaret för min långsiktiga trygghet och uthållighet.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vill du byta bolag? Aktuellt för min del. Då kan man begå ett planerat avtalsbrott. Det innebär, enligt den informative herrn på mitt mediokra bolag, att man får betala sig ur det genom att erlägga fasta avgifter samt en fastställd summa för själva avtalsbrottet om ca 500 spänn. För min del ca 1300 kr inalles. I ditt fall borde det betala sig. Tveksamt för mig pga ringa förbrukning. Snarare en principfråga för mig, men jag är inte klar med mina överläggningar med mig själv och nu har jag tydligen placerat mig i kö.
Har funderat på det. Sonen har långt bättre deal just nu, men de bytte nyligen och det var en rabatterad första period på tre månader. Vi är ett ganska stort hushåll och det svårt att snåla in mycket mer än vi gör nu, så priset måste ner...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har funderat på det. Sonen har långt bättre deal just nu, men de bytte nyligen och det var en rabatterad första period på tre månader. Vi är ett ganska stort hushåll och det svårt att snåla in mycket mer än vi gör nu, så priset måste ner...
Prismedveten bekant sparar faktiskt på att gå från Tibber till EON och då kan han kosta på sig att öka konsumtionen ca 1500 kWh/år, vilket totalt blir billigare.

Jag kommer nog vänta till nästa köldperiod pga kortare tid kvar av avtalsperioden och mer att hämta igen på att förbrukningen ånyo ökar.

Vi har blivit jagat, självspäkande villebråd. Ogillar starkt den upplevelsen.

Måste också kolla om jag verkligen sitter fast. Enligt lag ska jag visst tillfrågas 3 månader innan årsförfallodag om jag vill förnya vid min avtalsform. Inte gjorts och då är det de som inte hedrat avtalet. Får återkomma om det när jag fått det utrett.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Igår jobbade jag i en bred trappa med räcke i mitten. Momenten sträckte sig steg för steg i fulla bredden. Två kartonger och verktyg medhavdes.

Vilken sida väljer folk att gå i, vänster eller höger när jag står på respektive sida med mina saker och andra sidan är tom? Svar, samma sida där jag jobbar ska det krånglas förbi. Oavsett upp eller ner för trappan.

Varför i hela fridens namn då!?
Varför ligger du och jobbar där de ämnar gå?
(Låter som ett typiskt fall av mållåsning.)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jäkligt förbannad, känner mej både besudla o lurad.

Köpte en frödings morotskaka o den jävla botten som smakar som wellpappskartong är totalt oätlig uppepå har dom något som liknar målaren sprutspackel men sprutspackel spricker inte o ramlar av.

Vilken skit??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jäkligt förbannad, känner mej både besudla o lurad.

Köpte en frödings morotskaka o den jävla botten som smakar som wellpappskartong är totalt oärlig uppepå har dom något som liknar målaren sprutspackel men sprutspackel spricker inte o ramlar av.

Vilken skit??
Det enda Frödinge Mejeri tillverkar som är nåt att ha är jul eller lyxostkakan. Förr hade de lite högre kvalisort på saker men nuförtiden är det mesta sprutlackerat gips därifrån.

... Och för tydlighets skull är jag uppvuxen i byn, och mor och far har vacker utsikt över fabriken från köksfönstret på övre lägenheten.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Gick loss på en packtejpsrulle modell större. Hittade ingen start utan helt omöjligt att få ut nått att tejpa ihop paket med. 10 minuter senare huggandes i skiten med en sax. Var tvungen att lägga mig på soffan för jag blev så förbannad. Vem designar tejp så tunn och klistrig så den inte går att få av rullen liksom?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gick loss på en packtejpsrulle modell större. Hittade ingen start utan helt omöjligt att få ut nått att tejpa ihop paket med. 10 minuter senare huggandes i skiten med en sax. Var tvungen att lägga mig på soffan för jag blev så förbannad. Vem designar tejp så tunn och klistrig så den inte går att få av rullen liksom?

Jag viker alltid in hörnen på tejpfliken på rullen och gör en pilformad flärp när jag har använt rullen färdigt.

Jag har också haft en extra tunn och genomskinlig packtejp som höll på att driva mig vansinnig

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag viker också oftast. Nu var det en helt ny oöppnad rulle. Fanns tom en lapp som var tänkt skulle hjälpa till att få ut nått men den var inte där skarven på tejpen var.

Fick iaf ihop mitt paket tillslut och insåg affären stänger om 10 minuter så sprang (tjock tant ska inte springa) med ett dåligt knä de 200ish metrarna o kastade mig in flämtandes och nästintill döende precis innan de stängde. Så är de inte postnordombud så jag fick gå hem igen. Fick iaf tag i en mjölk till frukostkaffet i morgon.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så här års i deklarationstider är det alltid intressant att summera ihop hur mycket skatt man betalat föregående år, i förhållande till hur mycket pengar man fått i handen att konsumera för. I och med att jag som egen företagare äger mina egna produktionsmedel (vilket per definition borde göra mig till kommunist) blir det dessutom möjligt att göra en total uträkning för all skatt som betalas in som resultatet av mitt eget arbete.

Denna gång utföll det hela till förhållandet 40:60, till Skatteverkets vinst (eller min förlust om man så vill).

Det år uträkningen faller ut till min fördel, dvs att jag får behålla mer än hälften lovar jag att skriva inlägget i "vad fick dig att le idag"-tråden istället.
Lät som alldeles för mycket skatt så jag tog mig friheten att kontrollräkna.

Givet att du tar ut max utdelning med 3:12-reglerna(187550kr) och uppnår 60% skatt på totalen innebär det att du gör en vinst om drygt 2,4 miljoner som du tar ut helt i lön och utdelning. Det ger dig då 960000kr per år i handen, skattat och klart och 1440000 till masen.

Antingen tjänar du riktigt bra och av någon anledning väljer att plocka ut en galen lön eller så är det fel i din kalkyl.

Raderad medlem 51742

Guest
Lät som alldeles för mycket skatt så jag tog mig friheten att kontrollräkna.

Givet att du tar ut max utdelning med 3:12-reglerna(187550kr) och uppnår 60% skatt på totalen innebär det att du gör en vinst om drygt 2,4 miljoner som du tar ut helt i lön och utdelning. Det ger dig då 960000kr per år i handen, skattat och klart och 1440000 till masen.

Antingen tjänar du riktigt bra och av någon anledning väljer att plocka ut en galen lön eller så är det fel i din kalkyl.
Nja, det är fler saker som påverkar uträkningen, då jag tog med allt jag betalade in till Skatteverket, vilket även inkluderar t ex fastighetsavgift. Jag räknade även med momsen på det jag fakturerade. Det var som sagt bara en jämförelse över hur mycket av det jag drog in som jag fick ut i pengar att använda som hamnade på mitt privata konto jämfört med hur mycket jag betalade både privat och från företaget till Skatteverket det året. Inte tänkt att vara representativt som en mall för vad man betalar i skatt som egen företagare.

Sen kan ju 3:12-reglerna användas på lite olika sätt. T ex kan det i vissa fall gå att använda huvudregeln istället för förenklingsregeln ;)

Men hade jag haft siffrorna från din uträkning hade jag nog skrivit i lycklighetstråden istället, trots den höga skatten ?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det påminner när jag, som 16 åring på mitt första jobb, gjorde ett litet snitt längs sidan på rullen med packtejp vid vår arbetsstation. När min kollega skulle emballera nästa paket gick tejpen således av vid varje helvarv och han blev så förbannad att han till slut skrikandes och svärandes slängde rullen i väggen.
Jag vågade aldrig berätta att det var jag som skojat till det lite.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nja, det är fler saker som påverkar uträkningen, då jag tog med allt jag betalade in till Skatteverket, vilket även inkluderar t ex fastighetsavgift. Jag räknade även med momsen på det jag fakturerade. Det var som sagt bara en jämförelse över hur mycket av det jag drog in som jag fick ut i pengar att använda som hamnade på mitt privata konto jämfört med hur mycket jag betalade både privat och från företaget till Skatteverket det året. Inte tänkt att vara representativt som en mall för vad man betalar i skatt som egen företagare.

Sen kan ju 3:12-reglerna användas på lite olika sätt. T ex kan det i vissa fall gå att använda huvudregeln istället för förenklingsregeln ;)
Ah ok. Momsen borde såklart inte räknas med eftersom det bara är pengar du förmedlar mellan kund och masen. Sjukt system egentligen.

Skatteplanering är min favoritsport och jag tar aldrig ut lön över brytpunkten för statlig skatt. Lägger man sig precis på brytpunkten så får man ut 60% av vinsten i näven. Jag hatar skatt men det känns inte för orimligt i sossesverige. Däremot är 20% extra efter brytpunkten helt förjävligt. Helt plötsligt får man bara ut 35% av vinsten i näven påöverskjutande belopp, alltså är skatten nästan dubblerad. Hade man tagit bort statlig inkomstskatt hade skatteintäkterna ökad rejält. Jag är långt ifrån den enda som planerar på det sättet. Dessutom skapar skatten inga incitament för att producera mer. Värdelöst. Det gör mig förbannad.

Raderad medlem 51742

Guest
Ah ok. Momsen borde såklart inte räknas med eftersom det bara är pengar du förmedlar mellan kund och masen. Sjukt system egentligen.
Ja, det var en extrem förenkling att räkna med den momsen. Hade egentligen velat räkna ut den moms jag betalade för all min privata konsumtion istället, men det hade blivit för tidsödande att gå igenom.

Skatteplanering är min favoritsport och jag tar aldrig ut lön över brytpunkten för statlig skatt. Lägger man sig precis på brytpunkten så får man ut 60% av vinsten i näven. Jag hatar skatt men det känns inte för orimligt i sossesverige. Däremot är 20% extra efter brytpunkten helt förjävligt. Helt plötsligt får man bara ut 35% av vinsten i näven påöverskjutande belopp, alltså är skatten nästan dubblerad. Hade man tagit bort statlig inkomstskatt hade skatteintäkterna ökad rejält. Jag är långt ifrån den enda som planerar på det sättet. Dessutom skapar skatten inga incitament för att producera mer. Värdelöst. Det gör mig förbannad.
Brukar också ligga under brytpunkten. Sen har det skett enstaka undantag med högre lön (som även ger högre möjlig utdelning) då jag velat få ut mer pengar ett visst år pga t ex husköp. Men det svider ju med all extra skatt man då får betala. Men normalt gör jag inte detta utan låter den vinst som ev blir över efter lön och utdelning stå kvar i bolag som buffert och för framtida pension osv.

Last edited by a moderator:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det påminner när jag, som 16 åring på mitt första jobb, gjorde ett litet snitt längs sidan på rullen med packtejp vid vår arbetsstation. När min kollega skulle emballera nästa paket gick tejpen således av vid varje helvarv och han blev så förbannad att han till slut skrikandes och svärandes slängde rullen i väggen.
Jag vågade aldrig berätta att det var jag som skojat till det lite.
Jag tar med mig den som spratt innan man går på semester. ?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag viker också oftast. Nu var det en helt ny oöppnad rulle. Fanns tom en lapp som var tänkt skulle hjälpa till att få ut nått men den var inte där skarven på tejpen var.

Fick iaf ihop mitt paket tillslut och insåg affären stänger om 10 minuter så sprang (tjock tant ska inte springa) med ett dåligt knä de 200ish metrarna o kastade mig in flämtandes och nästintill döende precis innan de stängde. Så är de inte postnordombud så jag fick gå hem igen. Fick iaf tag i en mjölk till frukostkaffet i morgon.
På mitt jobb använder truckförarna 2 sorters packtejp. Vi kallar dem "Vinter-" och "Sommartejp"! De driver en fullkomligt från vettet om man får tag i "fel" rulle under "fel" årstid.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska försöka köpa en resa till Skåne med Bus4you. Allt går bra till betalningen med kort till Klarna. Då begär Nordea att utom vanlig bekräftelse i bankdosan med kortet jag skall identifiera i vilka rutor det är en cykel i fotografiet.
Jag klickar för rutorna trycker på OK och får ett felmedelande.
Fy faen, startar om datorn, väljer vy.se köper bussbiljetten, slipper Klarna, allt bara rullar på , bekräftar med kortet i bankdosan min betalning, inga krav på captcha(?) och klart.
Går in på mailen och där finns två biljetter ! Dels den där Klarna var inblandad och som slutade med felmedelande, dels den från Vy.
FY FAEN FÖR KLARNA !

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...