Idag är jag förbannad därför att...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Hur jävla svårt kan det vara att bedriva kärnkraft? :va
Olkiluoto 3 är ju relativt nytt och har säkert lite barnsjukdomar. Kommer bli bra när de rökt ut dessa.

De svenska borde i flera fall redan varit ersatta (eller kompletterade) av nyare verk, men det har de rödgröna effektivt satt krokben för. Ja Centerpartiet är också skyldigt men de räknas väl i praktiken dit.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ärligt talat får nog alla partier stå i skamfrån över det. Och en stor del av rikets befolkning med, som röstade för avveckling.
M har väl aldrig varit emot kärnkraft på något sätt.
L/Fp gick väl på sossarnas mittlinje i folkomröstningen 1980 men har efter det varit för kärnkraft så de får väl anses förlåtna vid det här laget.
KD(s) var väl i någon valteknisk samverkan med C under 80-tal och början av 90-tal men har efter det varit för.

C, S, MP och V(PK) har däremot varit emot ända sedan 70-talet. Ja MP fanns knappt då, men de startades främst av folkpartister som bland annat var emot kärnkraft.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
M har väl aldrig varit emot kärnkraft på något sätt.
L/Fp gick väl på sossarnas mittlinje i folkomröstningen 1980 men har efter det varit för kärnkraft så de får väl anses förlåtna vid det här laget.
KD(s) var väl i någon valteknisk samverkan med C under 80-tal och början av 90-tal men har efter det varit för.

C, S, MP och V(PK) har däremot varit emot ända sedan 70-talet. Ja MP fanns knappt då, men de startades främst av folkpartister som bland annat var emot kärnkraft.
M stod för linje 1 för omröstningen. Den innebar också avveckling av kärnkraften. ALLA partier stod för avveckling. Det fanns inget alternativ som inte innebar avveckling.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Olkiluoto 3 är ju relativt nytt och har säkert lite barnsjukdomar. Kommer bli bra när de rökt ut dessa.
Så säger dom, men dom har liksom lovat och testat rätt länge nu.

Är inte kärnkraft en 80 år gammal teknologi, som man borde ha koll på vid det här laget?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
M stod för linje 1 för omröstningen. Den innebar också avveckling av kärnkraften. ALLA partier stod för avveckling. Det fanns inget alternativ som inte innebar avveckling.
Lite hårklyveri, och jag ger dig delvis rätt, men med liten reservation. Enligt Wikipedia:

"Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd"

Det torde då som nu vara omöjligt att avveckla någonting utan att det påverkar sysselsättning och välfärd. De nedläggningar som redan gjorts har redan påverkat möjligheten att etablera företag, speciellt i södra Sverige.

Ser det mer som en reservation för att den kan avvecklas OM den kan ersättas med något annat billigare och lika driftsäkert. Som fusionskraft och vågkraft som väl ansågs vara 50 resp 20 år bort på den tiden. Vilket de fortfarande anses var såhär 40 år senare.

1980 fanns det inte behov av mer än de kärnkraftverk vi hade och som var nära fullbordan, 12 stycken. Så det var väl rimligt att inte kräva fler kärnkraftverk då. Lite fegt att ändå prata om "avveckling" då det knappast var vad man ville göra , men tyvärr fick de väl anpassa sig efter rådande opinion just då.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så säger dom, men dom har liksom lovat och testat rätt länge nu.

Är inte kärnkraft en 80 år gammal teknologi, som man borde ha koll på vid det här laget?

Det är inte ett 80 år gammalt kärnkraftverk som dom har nytillverkat

Finnarna tittar på att bygga ett till kärnkraftverk uppe vid Svenska gränsen, så dom kanske räddar vår stjärt igen

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är inte ett 80 år gammalt kärnkraftverk som dom har nytillverkat

Finnarna tittar på att bygga ett till kärnkraftverk uppe vid Svenska gränsen, så dom kanske räddar vår stjärt igen
Nej, men man borde ju förfinat konsten hur man bygger dem på den tiden. Tekniken är ju densamma, det är inte som att de försöker sig på en fusionsreaktor.

Olkiluoto 3 var planerat att gå i drift för 15 år sedan, och de har fortfarande efter 8 månader i drift inte arbetat ut problemen. Så jag skulle inte hålla andan för någon räddning därifrån ännu på ett tag...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, men man borde ju förfinat konsten hur man bygger dem på den tiden. Tekniken är ju densamma, det är inte som att de försöker sig på en fusionsreaktor.

Olkiluoto 3 var planerat att gå i drift för 15 år sedan, och de har fortfarande efter 8 månader i drift inte arbetat ut problemen. Så jag skulle inte hålla andan för någon räddning därifrån ännu på ett tag...

Den hade varit färdig för 15 år sedan om man hade spikat förutsättningarna innan man började byggam men politikerna ändrade löpande förutsättningarna under byggets gång.

Vi byggde en gång i tiden reaktorer på 5 år i Sverige

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Klarade bara av att se några minuter av ett program på tv som hade filmat hur illa hästar behandlas på ett ställe här i Sverige.
En ryttare drog så hårt i grimman eller vad det heter så hästen svängde med huvudet åt höger och vänster hela tiden plus att den backade för att undkomma smärtan.

En annan häst fick smaka sporrarna som om ryttaren uppfattade hästen som en fotboll.

Innan kanalbytet så fick jag även se rejäla piskrapp på en av de stackars hästarna.

Fantastiska djur hästar men helvete vad där finns att peka på i en rad olika sammanhang där hästar är inblandade.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad är det för j@vla fel på folk? :huvet
View attachment 492905
Orkar inte klicka in på länken...
Vad är detta för fall?

Följer nästan slaviskt utvecklingen av fallet med den torterade flickan i Löberöd. Ok, inte plöjt Fupen på 3000 sidor men nu är det rättegång i nån månad.

En sån total genomklappning hos alla instanser som ska skydda. Kan dock inte säga att jag är förvånad över den biten.

Grymheten går säkert att beskriva, men jag kan inte göra det.

En flashbacktråd på hundratals sidor som givetvis innehåller både skräp och substans.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad är det för j@vla fel på folk? :huvet
View attachment 492905
Orkar inte klicka in på länken...
Blir inte det stackars barnet omhändertaget enligt LVU är det skandal.

Kan inte komma på ett straff tillräckligt medeltidsaktigt för såna sorgliga ursäkter till människor. Oavsett vem man är, hur man mår och vilket kön man har så finns det jävlarimig gränser för vad man tar sig till mot försvarslösa!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Blir inte det stackars barnet omhändertaget enligt LVU är det skandal.

Kan inte komma på ett straff tillräckligt medeltidsaktigt för såna sorgliga ursäkter till människor. Oavsett vem man är, hur man mår och vilket kön man har så finns det jävlarimig gränser för vad man tar sig till mot försvarslösa!
Vad är detta för fall?

Följer nästan slaviskt utvecklingen av fallet med den torterade flickan i Löberöd. Ok, inte plöjt Fupen på 3000 sidor men nu är det rättegång i nån månad.

En sån total genomklappning hos alla instanser som ska skydda. Kan dock inte säga att jag är förvånad över den biten.

En flashbacktråd på hundratals sidor som givetvis innehåller både skräp och substans.
Jag är en ganska fridsam människa men ibland känns dödsstraff i straffskalan hyfsat nära...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad är detta för fall?

Här är hela länken till aftonblaskan.
Men orkar som sagt inte läsa om sån genuin ondska.
Samma med den stackars flickan och ättika. :(

Får verkligen hoppas på lagens strängaste straff och inte att dom går fria för att flickan inte kan stava till ättika eller något liknande idiotiskt (jmf snippa-fallet).

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag är en ganska fridsam människa men ibland känns dödsstraff i straffskalan hyfsat nära...
Ja. Fall som såna får en verkligen att tycka att allt annat än lagens strängaste straff är direkt olämpligt.

Som förälder tvivlar jag på att jag skulle klara av att vara nämndeman i rätten när såna fall tas upp.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Här är hela länken till aftonblaskan.
Men orkar som sagt inte läsa om sån genuin ondska.
Samma med den stackars flickan och ättika. :(

Får verkligen hoppas på lagens strängaste straff och inte att dom går fria för att flickan inte kan stava till ättika eller något liknande idiotiskt (jmf snippa-fallet).
Apropå snippafallet fick de väl bakläxa av högre instans på grund av hur det hanterades?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja, som tur är verkar det vara en sväng till på gång.
Antagligen av människor med lite mer vett får vi hoppas.
Ja, det var ju riktigt jävla fantastiskt idiotiskt hanterat. Det är en jävla skam att det måste gå en vända till, och personerna som är skyldiga till att orsaka det borde fan inte släppas in i en rättssal igen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år