Ide å tanka 98??

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Är det egentligen nån ide att tanka 98 oktanigt i en liten 125, blir det nån märkbar skillnad??
Förra ägarn till min pärla tankade 98, gör det nånting om jag börjar tanka 95 istället. Det finns ju alltid nån jeepdunk här hemma med lite soppa som man kan pytsa i tanken ifrån, men det är ju 95.
Gör det nåt om man växlar mellan 95 och 98 lite då å då?
Gör det nåt om man blandar lite 98 och 95 i tanken?

Kanske dumma frågor, men "better safe then sorry" :tummenupp
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
TZR motorerna har inte så stort effektuttag och är vad jag förstått ena riktiga slitvargar... Du kan lugnt tanka 95... Man känner ingen effektskillnad.
Dock så tankar jag själv bara 98, men det är en psykiskt fråga.... ;)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
vissa påstår att motorn kör in sig efter en viss bensin och att man bör hålla sig till samma. Tror ärligt talat inte det har någon betydelse. Rent effektmässigt så inehåller 95 oktanig bensin mer energi vilket ger mer effekt. 98 har mer oktanhöjande ämnen än 95 och är på så vis finare men samtidigt mindre effektrik. I en högt trimmad motor med högt effektutag använder man högre oktanhalter för att undvika spikningar då man vill bevara motorn från skador men på en standard hoj har det ingen betydelse. Som sagt mer effekt med 95 oktanig och det går alldeles lika bra. I bilar finns knackningssensorer som känner av när motorn börjar spika och där kan tändningen ställas anpassat till vilken soppa man använder och därför kan man få ut högre effekt med 98 oktanig men på en gammal motorcyckel med förgasarmotor så förlorar du bara pengar på att köra 98. Motorn mår å andra sidan lite bättre av 98.
Shabla bla bla..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag körde alltid 95 i min tzr, varför betala mer för något som fungerar sämre?
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
vissa påstår att motorn kör in sig efter en viss bensin och att man bör hålla sig till samma. Tror ärligt talat inte det har någon betydelse. Rent effektmässigt så inehåller 95 oktanig bensin mer energi vilket ger mer effekt. 98 har mer oktanhöjande ämnen än 95 och är på så vis finare men samtidigt mindre effektrik. I en högt trimmad motor med högt effektutag använder man högre oktanhalter för att undvika spikningar då man vill bevara motorn från skador men på en standard hoj har det ingen betydelse. Som sagt mer effekt med 95 oktanig och det går alldeles lika bra. I bilar finns knackningssensorer som känner av när motorn börjar spika och där kan tändningen ställas anpassat till vilken soppa man använder och därför kan man få ut högre effekt med 98 oktanig men på en gammal motorcyckel med förgasarmotor så förlorar du bara pengar på att köra 98. Motorn mår å andra sidan lite bättre av 98.
Shabla bla bla..
Hur mycket av det skrev du själv? Copy/paste eller? :rolleyes:

TZR är byggd för 95 oktan. :mattias
Håller gör de också. :brynad
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Hur mycket av det skrev du själv? Copy/paste eller? :rolleyes:

TZR är byggd för 95 oktan. :mattias
Håller gör de också. :brynad
varför skulle jag inte skrivit det själv. Har man läst det en gång så kan man det. Sen vet jag inte hur svårt du har för att ta in information :hihi
No offence.. du äger solid.. :pannkyss
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
varför skulle jag inte skrivit det själv. Har man läst det en gång så kan man det. Sen vet jag inte hur svårt du har för att ta in information :hihi
No offence.. du äger solid.. :pannkyss
I know, det där lärde man ju sig när man var typ 15 eller nåt.

Du är så soet! *PöEsZ!* :pannkyss
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
solidsnake in da house:
TZR är byggd för 95 oktan.

Visst är den det men den är inte byggd för att gå på den 95 octan med upp emot 15% etanol som nästa alla mackar i Sverige säljer idag. Vi har sett massor av problem på små motorer typ moped, 125cc, 4-hjulingar att dom blir svårstartade och går allmänt sunkigt, vid byte till 98 octan (som inte har etanol tillsatt) så startar dom bums och går mycket bättre. Ytterligare ett problem med etanol blandad 95 octan är att den blir "färskvara", om soppan får stå ett tag så delar den på sig, lättflytande etanol på topp och något som inte rikgtigt är soppa på botten, blandar man desutom i 2-taktsolja blir det som honung i botten, inget som en motor mår så värst bra av, tyvärr hjälper det inte att skaka hoj eller dunk....

Kör själv allt från grästrimmer till moppar & hojar endast på 98 octan (vissa blir bortskämmda med VP Race soppa) och både gräsklippare & trimmer startar på första rycket och går fint...

Så frågar du mig som Aprilia handlare så säger jag: Kör bara på 98 octan!! Sen vad du gör är upp till dig....

DP says: Trist att rycka i snören & trampa på kickar....
 

Solid snake

Guest
Jag kör iaf 95a och min startar alltid på första kicken. :hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
skulle vilja säga tvärt om. 95 borde vara en färskvara då "alla" tankar 95 i princip. 98 som inte är lika populärt pga priset ligger och bildar kondens mm i tankarna. Detdär med etanol i bensinen måste skilja sig från mack till mack. Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall. :confused:
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
phillson in da house:
Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall.

Dels så har alla bensinbolagen den infon, dels så kommer det från i princip alla importörer av MC & Moped (som vi handlar med) och på ett flertal besinstationer så står det hur hög % inblandning av etanol det är i deras 95 octan och av någon anledning så blandas det bara i 95 octan.....

Det där med din hypotes om 95 v 98 som ligger i tankarna får du stå för....

Som jag sagt tidigare, åk på det du tycker funkar bäst!!! Vi rekommenderar bara 98 octan för att det har visat sig att funka bra och skapar mindre jobb för oss i vekstaden....

DP says: Etanol = Sprit, Sprit ska drickas!!!!!
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
DP skrev:
phillson in da house:
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl




Padde in da house: Förövrigt, Jag tankar alltid 95, har fungerat bra på alla crossar, moppar och 125or jag haft hittentils.

Edit: Skulle inte shell släppa nått sånt über bränsle elr det har dom redan gjort? Förmoligen bara högre oktan men det var ju mycket reklam om det.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DP skrev:
phillson in da house:
Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall.

Dels så har alla bensinbolagen den infon, dels så kommer det från i princip alla importörer av MC & Moped (som vi handlar med) och på ett flertal besinstationer så står det hur hög % inblandning av etanol det är i deras 95 octan och av någon anledning så blandas det bara i 95 octan.....

Det där med din hypotes om 95 v 98 som ligger i tankarna får du stå för....

Som jag sagt tidigare, åk på det du tycker funkar bäst!!! Vi rekommenderar bara 98 octan för att det har visat sig att funka bra och skapar mindre jobb för oss i vekstaden....

DP says: Etanol = Sprit, Sprit ska drickas!!!!!


menade inte att 98 innehöll etanol. Frågade "varför kan inte 98 också innehålla etanol likaså?".

Sen att jag ifrågasätter dig det kallas för att vara källkritiskt och det måste man vara många ggr tyvär. därför jag ville ha en lite bättre förklaring och grund till det du sa. :tummenupp
 

kommander Jack

Guest
Padde skrev:
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl




Padde in da house: Förövrigt, Jag tankar alltid 95, har fungerat bra på alla crossar, moppar och 125or jag haft hittentils.

Edit: Skulle inte shell släppa nått sånt über bränsle elr det har dom redan gjort? Förmoligen bara högre oktan men det var ju mycket reklam om det.



Menar du V-power? 99-oktan... Luktar skit när man kör på den, testade i min hoj en gång.. :7peta
 

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ingen för tillfället
Jag tankade alltid 98, så en dag kom jag till en mack som bara hade 95 så de fanns inte så mycket att välja på... och så skar säveln! :huvet
Inte för att jag tror att det var det de berodde på, men alldrig mer 95... :tungan
 

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat
DP skrev:
1743123 solidsnake in da house:
TZR är byggd för 95 oktan.

Visst är den det men den är inte byggd för att gå på den 95 octan med upp emot 15% etanol som nästa alla mackar i Sverige säljer idag. Vi har sett massor av problem på små motorer typ moped, 125cc, 4-hjulingar att dom blir svårstartade och går allmänt sunkigt, vid byte till 98 octan (som inte har etanol tillsatt) så startar dom bums och går mycket bättre. Ytterligare ett problem med etanol blandad 95 octan är att den blir "färskvara", om soppan får stå ett tag så delar den på sig, lättflytande etanol på topp och något som inte rikgtigt är soppa på botten, blandar man desutom i 2-taktsolja blir det som honung i botten, inget som en motor mår så värst bra av, tyvärr hjälper det inte att skaka hoj eller dunk....

Kör själv allt från grästrimmer till moppar & hojar endast på 98 octan (vissa blir bortskämmda med VP Race soppa) och både gräsklippare & trimmer startar på första rycket och går fint...

Så frågar du mig som Aprilia handlare så säger jag: Kör bara på 98 octan!! Sen vad du gör är upp till dig....

DP says: Trist att rycka i snören & trampa på kickar....



Ingen mack i Sverige blandar i mer än 5% etanol i bensinen
dom säljer, att blanda i mer är förbjudet pga av EU-regler.

Sen går motorer bättre med någon procent etanol i bränslet,
då etanol är mycket syrerikt blir det en bättre förbränning av bränslet.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Farmarn skrev:
2191908 Ingen mack i Sverige blandar i mer än 5% etanol i bensinen
dom säljer, att blanda i mer är förbjudet pga av EU-regler.

Sen går motorer bättre med någon procent etanol i bränslet,
då etanol är mycket syrerikt blir det en bättre förbränning av bränslet.

tur att du nämde det i en 6 månader gammal tråd :tummenupp
 

No_limit

Gula faran..
Gick med
16 Jan 2006
Ort
mariestad
Hoj
Gixxer 600
philsson skrev:
1743185 skulle vilja säga tvärt om. 95 borde vara en färskvara då "alla" tankar 95 i princip. 98 som inte är lika populärt pga priset ligger och bildar kondens mm i tankarna. Detdär med etanol i bensinen måste skilja sig från mack till mack. Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall. :confused:


Hmm..tjaaa det är iallfal ny bensin i 98a pumparna minst 1 gång i veckan..såå så "gammal" hinner den nog inte bli..
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top