Identifiera el-pryl

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Jag är kass på el och därför vänder jag mig till SH

Jag behöver en apparat som kan göra om ström i ett vägguttag till mellan 1000 och8000 volt och ge upp till 20 milliampere strömstyrka.
Gjorde ett snabbt googlingsförsök men hittade bara en sådan här "break down tester":

http://www.ebay.com/itm/Kikusui-TOS...to-Insulation-Tester-5kV-HI-POT-/400582710530

Vad heter en sån på svenska? Vart får man tag på en? Vart får man tag på en billigt? Finns det andra elkomponenter som kan göra samma sak (och är billiga)?

Tack på förhand:)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du är "kass på el", och vill ha en "pryl" som kan ge dig 1000-8000V från ett vägguttag...

Varsågod.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Inte för att det kanske hjälper till i letandet men för att stilla vår nyfikenhet;

Vad ska du ha den till? :va

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är väl dom strömmarna man brukar anse som hyfsat odödliga och bara ger en lätt kyss om man kan ta sig loss - gogglar man på "hyfsat odödlig elschock typ" rätt hamnar man också där.

Köp ett mindre elststängselagg modell mindre , gummi under stödet:hihi

Inte bygga själv:tummenupp

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Inte för att det kanske hjälper till i letandet men för att stilla vår nyfikenhet;

Vad ska du ha den till? :va

Det är faktiskt en relevant fråga. Jag är sugen på att tillverka biodiesel och hittade en metod för att få bort glycerinet ur oljan genom att använda el. Vill helt enkelt kolla om det fungerar då det verkar mycket lättare än att börja slabba med metanol och kaustiksoda.

https://www.youtube.com/watch?v=oEEW3V-j6zs&list=PL5B0FAEC0B2FCB4D4

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Skönt initiativ!
Påminde mig om den där snubben som höll på att bygga en egen kärnreaktor hemma för ett par år sen.. Tror faktiskt han fick besök av strålskyddsintitutet.
Diskbänksprofessorer är stora föredömen för mig!:tummenupp
Posta resultat!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är faktiskt en relevant fråga. Jag är sugen på att tillverka biodiesel och hittade en metod för att få bort glycerinet ur oljan genom att använda el. Vill helt enkelt kolla om det fungerar då det verkar mycket lättare än att börja slabba med metanol och kaustiksoda.

https://www.youtube.com/watch?v=oEEW3V-j6zs&list=PL5B0FAEC0B2FCB4D4

Anar att du behöver likström.

Men till elektrolys funkar inte megger oavsett.

Tror du når resultat fortast genom att plocka trafon ur en mikro och slänga på några högspänningsdioder.

Utan vidare har du ca. 2kV, behåller du kondingen det dubbla.

Edit, växelström har han på bilden, ser det iaf. ut som.

Tjita1

Guest
Fast att göra biodiesel är väl inte riktigt samma sak som att skapa en självunderhållande kärnreaktion direkt.

Kollade inte filmen, ska det vara likspänning eller växelspänning? Pulser eller kontinuerligt? Om likspänning, ska den vara jämn eller går det bra att den pulserar? Ett spänningsaggregat som åstadkommer det du vill ha är inte speciellt avancerat, bara man vet vad man vill ha.

Och jag lovar, 20 mA rakt genom hjärtat så lär du vara så död så spökena ratar dig... På 8000 volt lär det inte vara speciellt märkvärdigt att få strömmen att ta "rätt" väg för ändamålet heller. Försiktighet påbjudes.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
I filmen använder man växelström men jag har ingen aning om om det ska pulsera eller inte. Själv tycker jag att jämn likspänning låter rimligare att använda. Har även läst att man använt 1000 volt och 2 milliampere och fått samma resultat, är det lika farligt?

Tjita1

Guest
Jag menade typ pulser som ett tändstift, men det gör dom ju uppenbarligen inte, och växelspänning är ju rätt lätt, det är ju bara att koppla in en transformator i lämplig storlek till ett vägguttag. Dock skulle jag väl råda till att använda ett för ändamålet avsett labbaggregat som kan begränsa strömmen till önskvärt, för säg att du tar transformatorn från en micro som ger bra med spänning, men inte har nån skyddsutrustning, så kommer du få ström igenom dig tills du ser ut som att du har spenderat ett par timmar i sagda micro, så det är ingen jättebra lösning säkerhetsmässigt sett.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag menade typ pulser som ett tändstift, men det gör dom ju uppenbarligen inte, och växelspänning är ju rätt lätt, det är ju bara att koppla in en transformator i lämplig storlek till ett vägguttag. Dock skulle jag väl råda till att använda ett för ändamålet avsett labbaggregat som kan begränsa strömmen till önskvärt, för säg att du tar transformatorn från en micro som ger bra med spänning, men inte har nån skyddsutrustning, så kommer du få ström igenom dig tills du ser ut som att du har spenderat ett par timmar i sagda micro, så det är ingen jättebra lösning säkerhetsmässigt sett.

Det är ju frivilligt att pilla på strömsatt utrustning....

Klarar man inte att hålla tassarna borta är det bara en tidsfråga innan man får sig en sketen, strömbegränsning eller inte.

Är det något man skall vara reserverad för är det kombon högspänning/brännbar vätska.:crash

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du får väl pipa in på sporthojs motsvarighet elektronikfourmet och regga dig och kolla om nån har nån skåpmatsritning över - det är lite nördforum och så så skoluppgifter,bombtillverkning och gratiskonsultering
är inte så populärt men detta kan du nog få lite feedback på.

Haha - ja angående stötar och så så är det om strömmen kan gå igenom hjärtat,hur stor ström och hur stor laddning och en del annat - om du pillar på två ledare med 400V och massa feta A bara får det mellan fingrarrna så blir det korvgrillning, får du från läckande golvärme i duschen till duschuvudet nån mA så är du död så även spökena ratar dig:hihi

Pilla ut microvågstrafon skall du ge fan i om du inte vet vad gör:död - men kolla på elektronikforumet

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO