Identifiera fisken

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad är det här? De är ca 5 cm långa.
Jag har fångat ett flertal av dem för att ha i mitt akvarium men de verkar ganska ömtåliga eftersom de alltid dör strax efter infångande. Mina kunskaper identifierar dessa som nån slags små sillar, fast de är tagna här i älven.

Bifogat

• fisk1.jpg
    fisk1.jpg
    60.9 KB · Visningar: 64
  • fisk2.jpg
    fisk2.jpg
    44 KB · Visningar: 50

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
liknar mest spigg tycker jag.. småmört m.a.o

edit: vart ju helt ute o cykla, mörten har ju röda ögon..

siklöja var det ju, mycket riktigt.

sikloja.jpg

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
:va är inte hundra% säker men jag tror att du fångat siklöjor tycker det ser ut så i alla fall,spigg brukar vara lite mer mörka i färgen,ska du ha i akvariumet tror jag det är bättre du fångar små aborre för de gillar varmt vatten och är ganska tåliga,fiska utan hulling på kroken så blir de inte skadade och de äter ju det mesta med....lycka till

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
liknar mest spigg tycker jag.. småmört m.a.o
Spigg är det inte, såna har jag många av och de ser helt annorlunda ut. Mörtar har jag också 2 st och de överlever till skillnad från alla jag tagit upp av denna sort.
:va är inte hundra% säker men jag tror att du fångat siklöjor tycker det ser ut så i alla fall,spigg brukar vara lite mer mörka i färgen,ska du ha i akvariumet tror jag det är bättre du fångar små aborre för de gillar varmt vatten och är ganska tåliga,fiska utan hulling på kroken så blir de inte skadade och de äter ju det mesta med....lycka till
Hmm, kollade wikipedia och mycket riktigt ser det ut som siklöja, fast den angavs bra mycket större? Dessa e alltså ganska små.
Tror inte man kan ha abborre i akvariet, de är rovfiskar och jag har hört att har man abborre i akvariet har man snart bara en fisk i akvariet...
De är f.ö. fångade med håv.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Silverfiskar?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är en fisk som heter "Nors", lever i stim och kan faktiskt ätas råa som dom är. Fiskade mycket sånt när jag var grabb.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
De där med att ha dom i ett akvarium kommer inte funka, dom dör efter några timmar. Jag provade med en harr en gång och den var död dagen där på.:confused:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
De där med att ha dom i ett akvarium kommer inte funka, dom dör efter några timmar. Jag provade med en harr en gång och den var död dagen där på.:confused:

Tog du vatten från kranen och fyllde akvariumet med eller bar du med dig vatten?
Anledningen till att de flesta fiskar dör är att vattnet blir för rent, sedan måste man ju kunna hålla rätt låg temperatur på vattnet också, 16-18ºC eller något vore kanske lagomt.
Det går att ha harr i ett akvarium, men det är lite annan svårighetsgrad än guldfiskar :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Måste vara nors. Här i ån utanför min dörr brukar det varje år vara nåt som kallas "nors-yling" eller nåt sånt skit. Då fångar de en jävla massa nors under ett par dagar och massa folk kommer dit på kvällen och äter "nors-klämma". Ska tydligen smaka gurka, jag har aldrig smakat det dock.
Och ja, de dör fortare än kvickt. Jag brukar fånga dem och köra levande på men man får byta rätt ofta och de man tar upp lever inte alltför länge de heller, kanske lätt-chockade eller så...

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Att Slomma kallas det här när man på sena kvällar/nätter använder långa stora håvar att fånga den med.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Tog du vatten från kranen och fyllde akvariumet med eller bar du med dig vatten?
Anledningen till att de flesta fiskar dör är att vattnet blir för rent, sedan måste man ju kunna hålla rätt låg temperatur på vattnet också, 16-18ºC eller något vore kanske lagomt.
Det går att ha harr i ett akvarium, men det är lite annan svårighetsgrad än guldfiskar :tummenupp

Nope de var vatten från ån där jag fiskade upp harren från. Min teori om de hela var att fisken blev för instängd eller nått åt de hållet.:va

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Förmodligen så var det för varmt och för stillastående vatten som tog kål på dem.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC