identifiering?

oldie

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
cbr1000rr
tjo, har en fråga, en kompis sitter lite i klistret,
han körde om en civilsnut inne i västerås i början av
veckan, snuten såg han göra en stoppie, sen hängde dom på han
men han zickzackade sig bara fram i trafiken och blev av med dom
ganska snabbt efter dom tutat på han, men dom tog hans regplåt och har gjort ett telefonför
med honom, han sa att hojen var till salu och utlånad men nu vill
dom träffa han för dom säger sig ha sett hans ansikte då han körde med
visiret öppet, men räcker d verkligen för identifiering?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hmm, Låter som skrämsel taktik!

Säg till polisen att "kompisen" kan träffa polisen på fredag kl 17:00 augusti år 2008

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Be "kompisen" att prata med en advokat innan han går på något förhör.

Säger en polis att han känner igen personen som körde hojen är det tokkört tror jag. Varför skulle en polis ljuga kommer dom säga och vips så är din "kompis" dömd.

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
Inte en chans..be honom ta med en något så när lik kompis, båda orakade,byt hjälm med varandra o be polisen identifiera honom på samma avstånd,gärna med advokat o kamera närvarande..:tummenupp lycka till farbror blå..
Blir han fälld ändå är det ju bara att konstatera poliser ljuger för att sätta dit folk :mad: vilket jag ju iofs redan vet..

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Vill ju inte uppmuntra någon att ljuga i polisförhör eller tingsrätt men man kör ju hoj själv och således har det ju hänt att man reflekterat över vissa upplägg. :näsblod

1) Skaffa ett alibi.

2) Ha en väl genomtänkt story om vad du gjorde som du sedan aldrig ändrar. Ju mindre detaljer desto lättar att komma ihåg. Den som lånat hojen lånade även din utrustning och hjälm.

3) Kontakta en advokat innan du går på förhöret tex trafikjuristen.se och förankra storyn hos denna.

Om flera poliser verkligen har sett 'din kompis' så kan det bli lite lurigare men om det är en rackare som i frustration av att bli avhängd bluffar för att du ska erkänna i förhör så är sannolikheten bättre. Tror att de flesta poliser drar sig för att vidhålla en sådan bluff (ljuga) i tingsrätten. De finns onekligen de som gör så men det är i så fall ett väsentligt grövre brott än vårdlösthet i trafik.

/Olzki

Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Många bra svar.

I nuläget kan jag bara hålla med.
Ta med en advokat och minst en kompis som är rätt lik i kroppsbyggnad och avslöja inte vem som är vem förrän efter polisen fått försöka peka ut din kompis i full mc-utrustning.

Ta gärna med en helt annan utrustning än den som användes vid tillfället och hävda att det är din och den enda du använder.

Nästa gång polisen ringer så är det bara att stenhårt hävda att "jag har inte kört motorcykel vid det tillfället" Någon ytterligare förklaring är man inte skyldig att ge. Då får de väcka åtal först och det gör de nog inte på så lösa grunder.

Rapportera gärna hur det går sen! vi är nyfikna!

oldie

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
cbr1000rr
visst ska jag rappotera, snuten har fortfarande inte besökt han, dom skulle kommit i tisdags innan lunch men har inte kommit än =)

oldie

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
cbr1000rr
tjoho, fick ett samtal av kompisen snuten hade ringt honom i fredag och allt läggs ner, d går inte att bevisa att han inte lånat ut hojen och det räckte inte med att två poliser sett han i hjälm som identifiering,
min slutssats:
1. stanna bara om du måste, 9 av 10 fall kan du sticka, fega inte.
2. plocka bort plåten så du slipper tomma hot från poliser som tar sitt
arbete alldeles för personligt.
*smile*

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
oldie skrev:
min slutssats:
1. stanna bara om du måste, 9 av 10 fall kan du sticka, fega inte.

Jag har råkat ut för poliser som ljuger ända in i tingsrätten och kommer undan med det, trots det skulle jag aldrig i livet få för mig att försöka köra ifrån en.

Det du kallar "feg" kallar jag självbevarelsedrift.

/mina 2 cent

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...