idiot hd

bull

bull
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1000 k5
kom från en avtagsväg viste det va en skymd kurva så kommer en hd me skjuts o slår på en tvärnit med bak bromsen. han trodde väl att jag skulle köra ut men men har dragir lärdom av det här passa er för dom som fick me mc kortet me körkortet. men som tur gick allt bra :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
öh, va?
Häcklar du HD-åkaren för att han blev rädd eller dig själv för att du kom ut i korsningen fort och ställde dig långt ut.
Eller vad menar du?

Som jag fattar din text så hade HD-föraren utmärkt bromsberedskap och blev överaskad av dig.
Inget märkligt med det..
//Tobbe

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
tobbeviking skrev:
öh, va?
Häcklar du HD-åkaren för att han blev rädd eller dig själv för att du kom ut i korsningen fort och ställde dig långt ut.
Eller vad menar du?

Som jag fattar din text så hade HD-föraren utmärkt bromsberedskap och blev överaskad av dig.
Inget märkligt med det..
//Tobbe

Förmodligen är han ute efter användandet av bakbromsen.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
KawaZX12r skrev:
Ja hade han låst fram, vilket vore ett mirakel på en HD så hade han ju knappast rett ut det hela.
Det är inte sällan man får en låsning på bakhjulet med plastraket heller när det hettar till.
//Tobbe

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
tobbeviking skrev:
Ja hade han låst fram, vilket vore ett mirakel på en HD så hade han ju knappast rett ut det hela.
Det är inte sällan man får en låsning på bakhjulet med plastraket heller när det hettar till.
//Tobbe

Skit i att låsa däcken överhuvudtaget så har du bättre bromsverkan! :tummenupp

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
KawaZX12r skrev:
På en baktung hoj som dessutom har passagerare är bakbromsen ett alldeles eminent redskap för att stoppa ekipaget.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
tobbeviking skrev:
Ja hade han låst fram, vilket vore ett mirakel på en HD...
//Tobbe
Jäpp, de har kört med låsningsfria bromsar sedan 1903 :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Krippa skrev:
Skit i att låsa däcken överhuvudtaget så har du bättre bromsverkan! :tummenupp
Helt riktigt, men nu är det så att vi alla vet hur lätt det är att "bromsa på sig" i en paniksituation.
Men det gör man kanske inte per automatik med en plastraket :banana
Jag gjorde det senast förra året påväg ur en böj i friskt tempo på favoritvägen, detta pga att bambi valde att korsa min väg.
Jag klarade upp det hela med flippermetoden och kunde lungt gasa vidare :gnissla

Men nu till den verkliga topicen, är det per automatik så att föraren är idiot för att han sitter på en HD och låser hjulet eller är man idiot om man låser hjul överhuvudtaget?
I det senare fallet så får vi nog räkna in en uppskattad hojförargrupp på 80-95% av den totala gruppen.
Frågan är ju hur man hanterar konsekvensen av låsningen anser jag.

Nu ska jag ut och bygga en egen ABS på min FZR med hjälp av 5-56 och nålstick i slangarna :tungan
//Tobbe

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Hoj
R1
nej,idiot är man(dock framkom inte det i bulls inlägg) när man som mc-åkare kliver ut och ger bull en ilsken lektion i körvett,trots att "bull" stannade i korsningen.
kommer man i en lång kurva,utmärkt med skymd sikt,(detta är som bultens tvärvänstersväng,fast med rullgrus) med fullt flås på vilken hoj det än är,på en väg som man inte känner till,är det väl lätt hänt att man nitar bromsarna om man blir skrämd av en bil,i detta fall lastbil,men att då stanna sin hoj,kliva av och börja läxa upp en bilist som stannat enligt bokens alla regler...mm,då tycker jag iaf att man är lite knepig

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
bull skrev:
kom från en avtagsväg viste det va en skymd kurva så kommer en hd me skjuts o slår på en tvärnit med bak bromsen. han trodde väl att jag skulle köra ut men men har dragir lärdom av det här passa er för dom som fick me mc kortet me körkortet. men som tur gick allt bra :tummenupp
Oj vikken dåre, så får man ju bara inte bete sig. Du ringde väl polisen och anmälde honom på studs.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
bull skrev:

Om du går en kurs i grundläggande svenska så kanske han går på en broms och kurvkurs också? Var glad att han till skillnad från många andra reagerade!

bull

bull
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1000 k5
okej okej,,klargör lite! igår när jag va ute och körde (lastbil)kom jag fram till en utfart till en 70 väg typ bulten,den korsningen ligger i en väldigt skymd och tvär kurva.eftersom att jag visste om det,saktade jag ner ordentligt,innan jag till slut stannade vid stopplikten,när jag står där ser jag att det kommer en motorcykel,en hd i hög fart genom kurvan.när han ser mej blir han rädd och nitar varav han låser bakändan på hojen,ajaj..att jag sedan tycker att han är lite...idiot aktig,är att när han stannat släden,klivit av,så börjar han skrika å gapa om hur jag kör??..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
bull skrev:
okej okej,,klargör lite! igår när jag va ute och körde (lastbil)kom jag fram till en utfart till en 70 väg typ bulten,den korsningen ligger i en väldigt skymd och tvär kurva.eftersom att jag visste om det,saktade jag ner ordentligt,innan jag till slut stannade vid stopplikten,när jag står där ser jag att det kommer en motorcykel,en hd i hög fart genom kurvan.när han ser mej blir han rädd och nitar varav han låser bakändan på hojen,ajaj..att jag sedan tycker att han är lite...idiot aktig,är att när han stannat släden,klivit av,så börjar han skrika å gapa om hur jag kör??..
Nu kan jag hålla med om att HD-föraren är :kocko
//Tobbe

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
bull skrev:
..så börjar han skrika å gapa om hur jag kör??..
Haha. Han kanske var "lite" chockad?

Har inte du gjort något fel så är det inget att bry sig om. Med lite tur så har gubben lärt sig att vara beredd på vad som kan finnas bakom skymda kurvor.

bull

bull
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Gsxr 1000 k5
JoS skrev:
Haha. Han kanske var "lite" chockad?

Har inte du gjort något fel så är det inget att bry sig om. Med lite tur så har gubben lärt sig att vara beredd på vad som kan finnas bakom skymda kurvor.

ja,förhoppningsvis,det va det jag menade med folk som haft a-behörighet i fickan i 36 år men aldrig kört..polarns farsa är likadan,ute och provkör en kawa i ett tio tal mil,när han sedan kommer tilllbaka frågar kompisen om han kört nå fort?"ja för fan!"...du använder väl handbromsen pappa?..."nej!.då åker man ju över styret!".....tycker de där är lite farligt..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0