Idiotförslag

Vad är medlemmarna på sporthojs åsikt

• Antal röstningar
    0

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Chris Ash skrev:
Gubbe 70 år: "Jag kommer ihåg när man var liten, var man då studsig så gav far en en sån jävla omgång så man inte visste vad man hette. Det gjorde minsann gott"

Jag undrar om det kommer något gott av att uppfostra barn genom att slå dem. Min pappa har aldrig så mycket som rört varken mig eller min bror, tom när vi hittade på riktigt elaka och korkade saker. Kan inte riktigt se att jag skulle varit en bättre människa om han hade gjort det.

Jag tror det handlar om att vinna barn och ungdomars respekt, få dem att lyssna på en. Jag skulle tippa på att det är fler "problembarn" som fått stryk av sina föräldrar än de "normalare" ungdomarna.

Edit:Kom på en av de mest tragiska exemplen på "uppfostran", det var en pappa som använde skenavrättningar i uppfostringssyfte. Sonen fick gräva sin egen grav.....Idag sitter denne son i fängelse för mord, ett mord som direkt kan relateras till dessa skenavrättningar. Det är ju ett extremt exempel givetvis, men våld föder nog våld på en graderad skala.

Men hur vinner du den respekten?
Det största problemet är nog, som Korvgubben var inne på, föräldrarnas flathet. Tycker synd om alla lärare som tvingas ta skit varje dag utan att kunna göra något åt saken. Pratar de med föräldrarna händer ingenting, tar de tag i ungen blir det ett jävla liv med polisanmälan och sparken som följd.

Hände vid ett antal tillfällen när jag gick i skolan att läraren släpade iväg mig med ett stadigt grepp om armen när man uppfört sig illa.
Fick en redig smäll av min klassföreståndare vid ett tillfälle också. Inget som varken jag eller mina föräldrar gnällde om i efterhand.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Har högstadielärarna ensamt uppfostringsansvar? :confused:

Självklart inte, inga andra lärare heller. Men det finns elever som - jag vet inte vad det beror på - är allmänt äckliga, kallar alla för "hora", spottar på lärare, slår elever och lärare. En sådan unge skulle behöva en örfil så den fladdrar in i skåpet inför hela skolan och sedan få be om ursäkt. Naturligtvis ska inte lärarna gå runt och slå elever på måfå, men i extremfall tycker jag det är helt ok. Jag själv kunde nog fått en och annan snyting tycker jag i efterhand.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Både Gixxer-Anders och Markus:

De ungar som är stökiga i skolan, nu menar jag inte småstökiga. Det är fullt normalt att slåss lite med varandra, hitta på hyss och liknande när man går i låg-mellanstadiet, och i viss utsträckning även på högstadiet, dessa ungar har ofta fått ordentligt med stryk av sina föräldrar hemma, menar ni att ett par smällar till i skolan gör det bättre? Skolan har ett delansvar helt klart men de som har haft ett tryggt,stabilt och kärleksfullt hem under uppväxten där de fått lära sig att respektera sina medmänniskor ochvad som är rätt och fel är sällan de som misshandlar lärare och skolkamrater.

Genom att slå folk får man ingen annan uppfostringseffekt än att man visar att det är ok att slå folk.

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Chris Ash skrev:
Både Gixxer-Anders och Markus:

De ungar som är stökiga i skolan, nu menar jag inte småstökiga. Det är fullt normalt att slåss lite med varandra, hitta på hyss och liknande när man går i låg-mellanstadiet, och i viss utsträckning även på högstadiet, dessa ungar har ofta fått ordentligt med stryk av sina föräldrar hemma, menar ni att ett par smällar till i skolan gör det bättre? Skolan har ett delansvar helt klart men de som har haft ett tryggt,stabilt och kärleksfullt hem under uppväxten där de fått lära sig att respektera sina medmänniskor ochvad som är rätt och fel är sällan de som misshandlar lärare och skolkamrater.

Genom att slå folk får man ingen annan uppfostringseffekt än att man visar att det är ok att slå folk.

Och det är därför som respekten för andra människor är så mycket större nu för tiden än vad den var förrut? :va

Nej du, rosa-fluffig (s)ockervaddspolitik ger jag inte mycket för..

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Ok, ny diskussion i samma tråd.

Våld är aldrig en lösning. Våld eller hot om våld från vuxna mot barn är en om möjligt sämmre lösning.
Den som förespråkar våld som konfliktlösningsmetod har varken förstått skolans eller lärarnas uppdrag och borde ta sig en funderare om han/hon är lämplig som förälder.

Det finns en yrkeskategori som har våldsmonopol i det civila, det är nog bäst att det är så i framtiden också.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Gixxer-Anders skrev:
Och det är därför som respekten för andra människor är så mycket större nu för tiden än vad den var förrut? :va

Ok Gixxer-Anders, du vill alltså att om en elev kränker en annan med att säga "hora" så ska denne få en hurring så att "det ringer i skallen ett par dagar".
Hur i helsike kan du försvara att möta en kränkning med ytterligare en kränkning? Har du löst något med detta?

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
benrangel skrev:
Ok, ny diskussion i samma tråd.

Våld är aldrig en lösning. Våld eller hot om våld från vuxna mot barn är en om möjligt sämmre lösning.
Den som förespråkar våld som konfliktlösningsmetod har varken förstått skolans eller lärarnas uppdrag och borde ta sig en funderare om han/hon är lämplig som förälder.

Det finns en yrkeskategori som har våldsmonopol i det civila, det är nog bäst att det är så i framtiden också.

Det är skillnad på våld och våld.
Jag förespråkar knappast legal misshandel i skolan. Vad jag menar är att nivån är fel. Jag kan inte se något fel med att ett lärare leder iväg en unge i örat, för att ta ett exempel.
Så som samhället ser ut idag vågar ju knappt lärarna vidröra eleverna.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
menar ni att ett par smällar till i skolan gör det bättre? Skolan har ett delansvar helt klart men de som har haft ett tryggt,stabilt och kärleksfullt hem under uppväxten där de fått lära sig att respektera sina medmänniskor ochvad som är rätt och fel är sällan de som misshandlar lärare och skolkamrater.

Du har egentligen helt rätt men ingenstans ser jag vad du tycker man ska göra med våldsamma barn i skolan. Då menar jag inte åttaåringar som kastar snöbollar med grus utan 14 åringar som sparkar på lärare t.ex. Läraren kan ju inte slå tillbaka, och han kan inte förbjuda eleven att vistas i skolan. VAD ska han göra? Krama eleven? Vad ska man säga till andra barns föräldrar om att en eller ett par elever kanske förpestar en hel årskurs med våld, hot om våld etc? Jag håller med dig i sak, och tycker att i idealvärlden skulle inte våld behövas för att lösa konflikten men om en elev bevisligen har noll rätt vad gäller uppförande så kan jag lätt se situationer då eleven måste tillrättavisas fysiskt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gixxer-Anders skrev:

Menar du att det är fel att folk får värme och kärlek av sina föräldrar i allt tryggare hem? Tror du de har fått för mycket av den varan så det är därför de flippar ut?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Du har egentligen helt rätt men ingenstans ser jag vad du tycker man ska göra med våldsamma barn i skolan. Då menar jag inte åttaåringar som kastar snöbollar med grus utan 14 åringar som sparkar på lärare t.ex. Läraren kan ju inte slå tillbaka, och han kan inte förbjuda eleven att vistas i skolan. VAD ska han göra? Krama eleven? Vad ska man säga till andra barns föräldrar om att en eller ett par elever kanske förpestar en hel årskurs med våld, hot om våld etc? Jag håller med dig i sak, och tycker att i idealvärlden skulle inte våld behövas för att lösa konflikten men om en elev bevisligen har noll rätt vad gäller uppförande så kan jag lätt se situationer då eleven måste tillrättavisas fysiskt.

Desvärre tror jag det är väldigt svårt att rätta till denna eleven i en handvändning då mycket av skadan redan är skedd. Att ge honom en fet smäll kommer nog inte att rendera i annat än att du får dubbelt upp tillbaka. Professionell hjälp är vad de behöver,psykologer och kuratorer, många lyckas ta tag i sina liv på egen hand när de mognar , men alla gör inte det.

Blir man misshandlad ska man givetvis polisanmäla det, visst han blir inte straffad om han är 14, men han får förhoppningsvis hjälp.

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Chris Ash skrev:
Menar du att det är fel att folk får värme och kärlek av sina föräldrar i allt tryggare hem? Tror du de har fått för mycket av den varan så det är därför de flippar ut?

Detta må låta konstigt men på sätt och vis slår du huvudet på spiken.
Kärlek och värme är knappast skadligt för något barn. Något som däremot är väldigt tydligt är att det du kallar "Tryggare Hem" föder barn som är överbeskyddade. Barn som, i sina föräldrars ögon, aldrig kan göra någonting fel. Föräldrar som känner sig förolämpade om en utomstående så mycket som antyder att något inte står rätt till med barnet.
"Egna barn och andras ungar" - Sannare än någonsin..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Desvärre tror jag det är väldigt svårt att rätta till denna eleven i en handvändning då mycket av skadan redan är skedd. Att ge honom en fet smäll kommer nog inte att rendera i annat än att du får dubbelt upp tillbaka. Professionell hjälp är vad de behöver,psykologer och kuratorer, många lyckas ta tag i sina liv på egen hand när de mognar , men alla gör inte det.

Blir man misshandlad ska man givetvis polisanmäla det, visst han blir inte straffad om han är 14, men han får förhoppningsvis hjälp.

För det första så händer "ingenting" i många kommuner vid en sådan anmälan. För det andra så kommer eleven få fortsätta härja runt oemotsagd, och visst - han kanske bättrar sig om han får en två-tre års kuratorstöd. Men alla andra elever som inte vågar gå ut på rasten under den tiden, vad får de för stöd? Hur mår de när de är 25? Jag har själv blivit tagen i armen vd 14 års ålder och dragen över en hel skolgård för att jag skolkade och vistades på fel ställe, (sedan slog "kamratstödjaren" ner mig när jag gick hem från tåget men det är en annan story) och det var ingenting jag led av. I sjuan höll jag påoch tramsade och min svenskalärare daskade till mig med en bok i ansiktet, det var ingenting jag led av men nog hatade jag henne i tre år. Jag har pratat med engelsmän som hävdat att de minsann fick duktigt med stryk i skolan som barn och de tyckte det var bra.

Jag håller med dig till fullo att det kan förvärra situationen och kränka eleven allvarligt men jag menar att ibland är nog faktiskt nog och att en elev gott kan få sig en örfil, bli dragen i håret, upptryckt mot en vägg eller liknande. Jag vill helst inte se thai lärare som sparkar sönder knät på en unge för att den kastade vattenballonger inomhus.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
För det första är det rent olagligt, kollektivbestraffning.
Men är det de de vill så, då tar vi o kör in en extra straffskatt för vänstersympatisörer för vad de fåtalet vänsterextremister förstör vid demonstrationer och liknande.

(vet ej om någon svarat nå liknande)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
FreddaAbborre skrev:
Men är det de de vill så, då tar vi o kör in en extra straffskatt för vänstersympatisörer för vad de fåtalet vänsterextremister förstör vid demonstrationer och liknande.

Så talar en sann Vallentuna-bo! :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Markus skrev:
En del barn lyssnar inte, de slåss och är äckliga. De kan behöva - inte storstryk - men en klassisk smäll. Behövs främst på högstadieelever.

Ja på min tid så fick man passa sig då man gick högstadiet, har blivit kastad i väggar, sparkad på, förnedrad och så hotade min mentor mig att om jag inte passade mig skulle han göra livet jävligt surt för mig. :fatta! På examensdagen i nian så förklarade rektorn för oss att det var lagligt för lärare att slå elever som är olydiga.

observera att jag är född 83 :hihi

jo vi hade en pervers gympalärare också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
honkiie skrev:
hotade min mentor mig att om jag inte passade mig skulle han göra livet jävligt surt för mig.

Jag hotade min mentor, tillika studirektor, med Justitiekanslern. Han gjorde mitt liv mycket angenämt efter det. :D

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Höj skatten för kvinnor. Det är dyrt att ragga på krogen, vi borde fan bli kompenserade för det.

Iallafall jag.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gixxer-Anders skrev:
Detta må låta konstigt men på sätt och vis slår du huvudet på spiken.
Kärlek och värme är knappast skadligt för något barn. Något som däremot är väldigt tydligt är att det du kallar "Tryggare Hem" föder barn som är överbeskyddade. Barn som, i sina föräldrars ögon, aldrig kan göra någonting fel. Föräldrar som känner sig förolämpade om en utomstående så mycket som antyder att något inte står rätt till med barnet.
"Egna barn och andras ungar" - Sannare än någonsin..

Lägg inte orden i min mun. Jag har aldrig påstått att ett tryggt hem=överbeskyddande.

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chris Ash skrev:
Lägg inte orden i mun mun. Jag har aldrig påstått att ett tryggt hem=överbeskyddande.

Appapppapp... det vet väl alla att trygga och omtyckta barn är mjäkiga överbeskydddade barn som inte klarar sig i det hårda verkliga livet :mattias
Desssutom är alla föräldrar som ger sina barn kärlek och uppskattning inget annat än rena curlingföräldrar.

Eller nåt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...