Idle / Fast idle

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Hej,
Håller på att läsa lite i en servicemanual och stöter på ett begrepp jag inte begriper.

Idle är ju tomgång. Den skall justeras när motorn är varm blablabla....

Men vad exakt är "Fast Idle" ? :va
 
Fast Idle = choke, dvs runt 1800 rpm. Idle = 1400 rpm. Ställ inte lägre trots tillverkarnas rekommendationer - det sliter onödigt mycket på kamaxlarna.
 
Oljetrycket faller som en sten om man har för låg tomgång.

/J
Det är alltså inte fel att ha tomgången på säg 1500 rpm? Är detta en konsekvens av klena ojlepumpar på MC-motorer? Bilmotorer borde rimligtvis inte ha samma problem? Eller?
 
Det är alltså inte fel att ha tomgången på säg 1500 rpm? Är detta en konsekvens av klena ojlepumpar på MC-motorer? Bilmotorer borde rimligtvis inte ha samma problem? Eller?

1250-1500 i tomgång blir bra. Vad det gäller oljepumpen så kan jag inte säga till 100% om det beror på att dom är "klena" men deras arbetsområde är ju 1250-11000/16000 och det ställer ju lite krav så att säga. Skulle gissa på att om man begär fullt tryck och flöde på toppvarv så får man backa av lite på 1250rpm och lägre, pga kanalers storlek,oljans egenskaper osv. Har aldrig förstått vitsen med "låg" tomgång.

/J
 
Idealet vore ju att ha en oljeförsörjning av kammarna så fort du trycker på startknappen - men så är det inte. Kamaxlar längst upp i motorn har väldigt lite olja och det tar allt från 10 till 30 sekunder innan ny olja har hittat hela vägen upp när man haft motorn avslagen en längre stund typ 30 minuter eller så. En tunn oljefilm bryts snabbare igenom av kamloberna vid låga varv, dvs höjer man tomgångsvarvtalet något vid start förlänger man livet på kammarna.
 
ok, så fast idle är alltså det varvtal som motorn är tänkt att varva när man kallstartar den?
 
Min tomgång när jag startar hojen ligger på runt 3000 rpm... Hur ställer man ner det?
 
Det är alltså inte fel att ha tomgången på säg 1500 rpm? Är detta en konsekvens av klena ojlepumpar på MC-motorer? Bilmotorer borde rimligtvis inte ha samma problem? Eller?

Nej det är en konsekvens av det Anders sa, och att olja snabbare kommer upp i toppen pga högre tryck.
Vid tomgång så klofsar oljepumpen inte ur sig mer än i storleksordningen 0,25 bar, och det räcker inte på långa vägar för att öht bygga upp tryck i toppen pga tryckfallet på vägen dit när oljan är seg och trög.

Att oljefilmen skulle brista lättare vid låga varv är till del sant men inte som en konsekvens av lågt varvtal utan snarare dålig försörjning med ny olja. Filmen brister alltså p.g.a oljesvält, inte dålig oljekvalite´.
Detta botas som sagt med högre tomgång.

Det här är oxå anledningen till att jag alltid tjatar om att köra iväg direkt efter start, och inte stå med motorn på tomgång medan du sätter på dig hjälm och handskar, för då får du automatiskt ett varv på minst 2000 rpm när du kör + att motorn i sig blir varm snabbare = bra.
 
3030928Det här är oxå anledningen till att jag alltid tjatar om att köra iväg direkt efter start, och inte stå med motorn på tomgång medan du sätter på dig hjälm och handskar, för då får du automatiskt ett varv på minst 2000 rpm när du kör + att motorn i sig blir varm snabbare = bra.

I alla manualer till både bilar och motorcyklar jag har läst så står det alltid att man ska starta och köra iväg direkt, dvs inte stå på tomgång och låta bilen/cykeln bli varm och nu vet ni varför.

Tänk alla dom som går ut på vintern och startar bilen 15-20 min innan avresa...stackars motorer :gnissla
 
I alla manualer till både bilar och motorcyklar jag har läst så står det alltid att man ska starta och köra iväg direkt, dvs inte stå på tomgång och låta bilen/cykeln bli varm och nu vet ni varför.

Tänk alla dom som går ut på vintern och startar bilen 15-20 min innan avresa...stackars motorer :gnissla


Det är synd om människorna sa August Strindberg...
Det är synd om motorerna sa Dr.Bike!

Visst har du rätt. Men HUR svårt är det inte att dra ur gamla fördomar och s.k "sanningar".
Allt går runt, och nu har man börjat sälja motorrens (invändig tvåätt att ha vid oljebyte) igen :rolleyes:
Sånt BEHÖVDES verkligen på 50-talet och bakåt innan alla additiver kom in i bilden.
Nu hävdas att det behövs igen.
Icke.

Såg även Motaloy-tabletter att släppa ner i tanken för nåt år sedan...
En ÄKTA bluff från - rätt: 50-talet.
Den skulle "utsöndra" viktiga metaller som sades plätera ventiler och cylinderväggar, och motorn s.a.s renoverade sig självt... :hihi
Säljs idag i flytande form oxå och heter då RVS.

Motaloy, RVS, PowerUp, Slick50 och allt vad de heter existerar endast för att vi VILL att de ska fungera. Alla söker genvägar till lösningar på problem som de innerst inne vet inte går att lösa enkelt.
Detta gäller såväl motorer som livet i stort.

För tänk om det SKULLE fungera...
 
Jag upptäckte en positiv bieffekt av lite högre tomgång igår när jag justerade min. Man blir av med en stor del av den besvärande motorbromsen när man slår av. :tummenupp
 
känns ändo inte bra att ha hög tomgång på hojen när den e kall!!

Känns och känns...
Det är inte varvtalet som dödar en motor, det är brist på smörjning.
Och boten på det är alltså...*tadaa* högre varvtal!
Alltså känns det bra nu! Hör sen! ;)

Jag upptäckte en positiv bieffekt av lite högre tomgång igår när jag justerade min. Man blir av med en stor del av den besvärande motorbromsen när man slår av. :tummenupp

Vilket är en anledning till att man ställer upp tomgången lite för bankörning, och slipper fara över styret, samt får med sig mer fart in i kurvan.
 
Last edited:
Förstår erat resonemang till fullo.
På min ZX9R skall tomgångsvarvet ligga mellan 1050-1150rpm.
Ifråga sätter därför tillverkaren som då rekomenderar ett lågt varvtal.

Min förra hoj GPX skulle varvtalet vara detsamma, kamnockarna var slitna och det var ett resultat av för högt tomgångsvarv enl hojmek , vilket inte riktigt stämmer in i detta resonemang, hade då ett rpm på ca2000.
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top