Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varför sliter det på kamaxlarna?Fast Idle = choke, dvs runt 1800 rpm. Idle = 1400 rpm. Ställ inte lägre trots tillverkarnas rekommendationer - det sliter onödigt mycket på kamaxlarna.
Varför sliter det på kamaxlarna?
Det är alltså inte fel att ha tomgången på säg 1500 rpm? Är detta en konsekvens av klena ojlepumpar på MC-motorer? Bilmotorer borde rimligtvis inte ha samma problem? Eller?Oljetrycket faller som en sten om man har för låg tomgång.
/J
Det är alltså inte fel att ha tomgången på säg 1500 rpm? Är detta en konsekvens av klena ojlepumpar på MC-motorer? Bilmotorer borde rimligtvis inte ha samma problem? Eller?
Det är alltså inte fel att ha tomgången på säg 1500 rpm? Är detta en konsekvens av klena ojlepumpar på MC-motorer? Bilmotorer borde rimligtvis inte ha samma problem? Eller?
3030928Det här är oxå anledningen till att jag alltid tjatar om att köra iväg direkt efter start, och inte stå med motorn på tomgång medan du sätter på dig hjälm och handskar, för då får du automatiskt ett varv på minst 2000 rpm när du kör + att motorn i sig blir varm snabbare = bra.

I alla manualer till både bilar och motorcyklar jag har läst så står det alltid att man ska starta och köra iväg direkt, dvs inte stå på tomgång och låta bilen/cykeln bli varm och nu vet ni varför.
Tänk alla dom som går ut på vintern och startar bilen 15-20 min innan avresa...stackars motorer![]()

känns ändo inte bra att ha hög tomgång på hojen när den e kall!!
känns ändo inte bra att ha hög tomgång på hojen när den e kall!!
Jag upptäckte en positiv bieffekt av lite högre tomgång igår när jag justerade min. Man blir av med en stor del av den besvärande motorbromsen när man slår av.![]()
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |