IF´s honda mc försäkring ! ! !

unholy_mooze

Honda d är Power D ;)
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Honda cbr 1000cc - Fireblade !
Tänte köpa en honda cbr 600 eller 1000c i vår, tänkte mig en runt 2007 i årsmodell...

Kollada if's försäkring och de blev 15.000kr helår/helförsärking på mig..:gnissla

Ja tänkte ha den på bara 4 månader och sedan ha den avställd..
Om jag tex betalar in 15k för försäkringen i juni och ställer av hojjen i septermer, fr jag tillbaka ca 10 tusen då eller ? :confused:

Brukar ni med sporthojjar ställa av den under vintern och våren ?? ? :confused:

du kan ju välja att betala / månad så slipper du ligga ute med pengar en massa stålars.

För att svara på din fråga, du får tillbax pengarna

Oftast eller typ alltid måste man köpa för ett helt år. Men självklart får man tillbaka pengarna om man "säljer" den! :banana

Oftast eller typ alltid måste man köpa för ett helt år. Men självklart får man tillbaka pengarna om man "säljer" den! :banana

Så om jag ställer av hojjen under vintern utan att göra ägarbyte och ställer på den i vår igen så får ja tbx pegnarna varge år man gör så ? :näsblod

Det finns en helt felsäker metod att ta reda på detta!
Ring till if:s kundtjänst och fråga....

Fick också upp 497 trådar om försäkringar då jag sökte på sh...

Så om jag ställer av hojjen under vintern utan att göra ägarbyte och ställer på den i vår igen så får ja tbx pegnarna varge år man gör så ? :näsblod

Skulle gissa att den försäkringen är en åretruntförsäkring d.v.s. det spelar ingen roll om den är avställd eller påställd, du får pröjsa ändå.
Enda sättet att lösa det på är att "sälja" hojen, sen ställa av den och skaffa en garageförsäkring och sen skaffa en vanlig när det är dax att köra

Najj! Inte som jag har förstått det. Man måste allså sälja hojjen, sen om du säljer den till din far eller en tomte i boden spelar mindra roll... Sen kan ju inte försäkringsbolaget blanda sig i om du köper tillbaka hojjen senare, men självklart kommer de ju stå frågandes när du kommer tillbaka nästa vår med samma hojj vilket kanske inte är att rekomendera. Men ja man får tillbaka pengarna om man säljer.

If har, om jag inte är helt felinformerad, enbart helår som alternativ på deras märkesförsäkringar. Så nej, du får betala för hela året trots att du bara åker mindre än hälften. Försäkringsbolag vet hur man tjänar pengar.

Men man kan juh alltid sälja den till en närstående för en billig peng, och köpa tillbaka den på våren igen. Men det finns många olika åsikter här om det.

Som jag förstått det är det en helårsförsäkring som inte gör någon skillnad på om hojen är påställd eller ej. Du får alltså betala 15000kr så länge du inte bryter försäkringen genom att sälja hojen.

If har enbart året-runt försäkringar så du får inte tillbaka dina pengar även om du ställer av den. Det man kan göra är ett ägarbyte efter säsongen för det är enda sättet att bryta försäkringen.

Om du börjar räkna på den så ser du ganska snabbt att den inte är förmånlig för sporthojar.
lägg till en krash/stöld/osv i beräkningen så ser du att den är direkt oförmånlig.

Hondas försäkring i all ära men för sporthoj är den inget vidare alternativ.

Vad händer om man betalar försäkringen per månad och ställer av hojjen men
sen struntar i att betala den?
Kommer IF hävda att man är skyldig dem pengar och anlita fogden eller
blir det som vanligt att:
"försäkringen upphör att gälla 31/9-09 om betalningen inte registrerats" ?

Min försäkring på if sade dom att jag inte skulle få tillbaka pengar om jag avställde den eller sålde den!

Klart du får tillbaka pengarna om du säljer hojen, du kan ju inte behöva betala försäkring för ett fordon som du inte äger...

alla bolag men räkna med att summan blir betydligt saftigare än 15k då

Vet inte 100 MEN tror det är så här på de flesta försäkringar, allra helst om man har en året-runt. Då ändå 80-90% av en årspremien på en försäkring skall "betalas" med premierna som är under nyttjande tiden av året, vad kan det bli mars-framåt september/oktober. Är det så så kommer du INTE få tillbaka mycket av pengarna, därför jag jämt har året runt för det blir så pass bra årspremie. Men du får väl ringa och kolla, det skiljer sig bland försäkringarna!

IFs Hondaförsäkring var väldigt dyr för mig. cirka 1.500kr högre än Bilsport-mc och hela 7.500kr högre än Vesta.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back