IF är som att prata med en sten!!!!!!!!!!!!!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Nu har jag tröttnat. Har ringt IF två gånger, men inte fått ett vettigt svar. Kan någon här förklara vad som pågår.

Teckande försäkring i januari. Ställde på och av hojen en dag, för att få en garageförsäkring (som är tillfällig, dvs att jag ska ställa på till våren).

Får en lapp hem med premie 17388 kr (halv/halv). Detta eftersom hojen varit påställd en dag.

Hojen är nu avställd fram till sista maj. Då ställer jag på.
Får en ny premielapp hem där det står 20679 kr (halv/halv)
(I priset ingår 2522 kr som avser kostnaden för skatten på trafikförsäkringen, står det). Som övrig info är trafikdelen 10403 kr.

Tydligen så har försäkringsbolag rätt att ändra i avtalet om hojen är avställd (dvs avtalet har då upphört). Så när jag glad i hågen ställer på så dras ett helt annat belopp ifrån kontot än jag först fått besked om. Detta besked kommer ju några dager efter det att hojen redan är påställd. Får förklarat för mig att dem höjt premien pga olyckor osv.

Nu till den verkliga frågan. Mitt första månadsbelopp är på 3782kr!!!!! (ordinare belopp är 1759kr står det också). Hur FAN kommer detta sig? IF får jag inget vettigt svar ifrån. Dem säger att det är skatten som höjts på trafikdelen. Det är en avvikelse på 2023kr! Som ni ser ovan har dem skrivit att skatten ingår i priset.. eller fattar jag helt j-kla fel? Borde det inte stått att det tillkommer istället????

Som sagt var ordinarie månadsbelopp står klart och tydligt att det är 1760kr.
Nu har jag 10% rabatt på beloppet för delkaskon, dvs (20679-10403) kr vilket ger mig en årspremie på 20679-1028(rabatten) = 19651kr. Tar man 19651 / 12 = 1638kr!!!! Inte 1760kr!!!

Ville bara skriva av mig. Imorgon ska samtal nr 3 tas med IF. Jag vill endast ha en förklaring till varför inte en j-fla siffra stämmer. Sedan kommer jag betala för jag är så j-vla duktig jämt!!!!!!!!!! :mad:

PINSAMT AV IF

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Jag har faktiskt bara bra erfarenheter av if. Iaf vad avser skadereglering.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Fick en premie på 12.060 kr för en Ducati 848 -08 från IF hel/hel kan bara älska dem :p

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Säker på att allt blev rätt?

20679 halv/halv skrev du för att sedan räkna som det vore helår.

Edit: Hur som helst, tycker det är svinigt att höja medans man har den avställd...Var glada att (if alltså) man inte kör...de är ju då skadan sker.

Last edited:

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
att första månaden är dyrare är förmodligen för att du ställde på den tidigare än deras brytdatum får faktureringsmånaden var. inget onormalt tycker jag.
Jag funderar på att flytta alla mina försäkringar till IF enbart för att jag blivit bättre bemött där jämfört med Länsförsäkringar.

Dark_Messenger

Guest
att första månaden är dyrare är förmodligen för att du ställde på den tidigare än deras brytdatum får faktureringsmånaden var. inget onormalt tycker jag.
Jag funderar på att flytta alla mina försäkringar till IF enbart för att jag blivit bättre bemött där jämfört med Länsförsäkringar.

Säg inte så, jag har LF nu! :mad:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Ja dom får lov att ändra i ditt avtal eftersom du har ställt av hojen. Du kan dessutom säga upp dig "helårs" försäkring när du har ställt av hojen eftersom du inte längre har något försäkringsbehov på en avställd hoj. ( ibland är dom lite kinkiga med det men är man snäll och vänlig så går det oftas alldeles utmärkt)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Bortsett stöld kan du ju å andra sidan äta 2 äpplen mindre och betala försäkrningen med de pengar du sparat på det...

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
du kanske fck prata med helt fel person, en nybörjare helt enkelt :tummenupp
tala i sansad ton nästa gång för det är ju inte den personen som sitter i andra änden som har ställt till det för dig egentligen, det är ju en kostymnisse som labbar med roåttor och kollar pocenten i hur skador kommer tll :)

Toke

Guest
löjligt

Fick en premie på 12.060 kr för en Ducati 848 -08 från IF hel/hel kan bara älska dem :p

Var sugen och ringde till IF efter att ha läst ditt inlägg..

Hahaha! fick 5500 kr / månad halv :tummenupp
Fyfan vilket jävla skämt det är ibland.. att dom som sitter i luren på andra sidan inte skäms

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tycker inte det verkar vara något fel på IF, trevliga och tillmötesgående... har dock inte någon erfarenhet av skadereglering med dem ännu, 4500kr Hel/Hel för DRZ:an är helt okej!:tummenupp

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
if har en "straffavgift" om man inte betalar per helår. Det kanske är den som gör att premien blir lite högre.

Jag blev själv lite förvånad när jag fick min första faktura från if. Men 5k om året för helförsäkring och allmänt låga självrisker (om jag inte minns fel är den högsta 5k) är svårt att klaga på.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA