IF och TH Vill inte försäkra Motarder

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Håller på att kika på en motard.
När jag ringer och kollar pris får jag till svar

IF : Kan endast erbjuda trafikförsäkring

TH: Försäkrar för 40 000 fast helst vill vi inte ha dom enligt säljaren

Är det verkligen så mycket skador med motarderoch dess förare?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Med tanke på att dom i 95% av fallen köps som leksaker så kan jag förstå det. Även om dom i sig kanske är ganska slitstarka så blir det nog en hel del personskador av alla slangningsvurpor mm.

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
Skulle vara personskadorna som drar iväg då.
Oftast det ju billigare att laga hojen själv än att betala självrisken på en sån hoj

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Även en inlöst motorcykel är småsummor i jämförelse med personskador. Ett överslag baklänges med några sjukhusnätter en månads sjukskrivning och lite invalidersättning drar iväg snabbt.....

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
har min hos IF men det är ju klart det är en DRZ400S med motardkit så den går ju som offroad. Får se när dom tänker ändra det ?

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
har husan helförsäkrad hos IF för 2200kr, det va inga problem, va för motard var det du frågade på?
/mvh erik

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
bilsportmc? trodde dom var klart billigast på allt utom sport hoj...

prova även salu ansvar

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
PÅ G
HAr då just försäkrat min KTM 660 -04 på IF för 4000:- hel/helår, får ställa av den när jag vill samt en vagnskadesjälvrisk på 3000:- . Tycker jag var helt okej. Måste ju pratat goja när du ringde?

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R1 -07, 660 -04
HAr då just försäkrat min KTM 660 -04 på IF för 4000:- hel/helår, får ställa av den när jag vill samt en vagnskadesjälvrisk på 3000:- . Tycker jag var helt okej. Måste ju pratat goja när du ringde?

HAHA Ja detta bevisar ju bara att det är tärningen som avgör

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
är inte försäkringsbolagen skyldiga att erbjuda trafikförsäkring fast priset kan dem sätta hur dem vill? har för mig att jag läste något sådant i en annan liknande tråd här på sh:tungan

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Kolla upp bilsport och mc. Du kan förmodligen tekna den som offroad hos dem. Villkoret är att de har den på sin "offroad-lista" och att du är över 25. Skulle tro att den kostar 7500 att helförsäkra den där om du bor i större stad.

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Jag har min Husqvarna sm 610 07 på bilsport och pröjsar runt en 4600 kr helåret för halvförsäkring.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har oxå fått sjuka priser då jag ringt runt - vissa bl.a TH tror jag skulle ha mellan 30-40000:- för husan = dem vill inte försäkra den hojen. Men det är ett jävla lotteri många ggr, vissa går och kan - andra inte. Sen sitter det oxå en hel del pannhuven där i telefon och kan bara läsa och säga vad som står i deras instruktioner utan att själva fatta och veta vad som egentligen gäller.

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Varför skulle man välja trög hansa ändå? Finns det några kända fall där de har betalat ut i närheten av vad saker är värda. Alla fall jag har hört talas om på bilar fastigheter m.m. har vart rena skämten.:huvet

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Trådskaparen:

Frågar dom om det är en "motard" när du ringer och frågar eller?
Jag tecknade min WR450 hos IF och då frågades det inget om det var en motard eller dyligt, de försäkrade den som den var, antaligen en vägreggad enduro. När den blev stulen fick jag ut försäkring jämförbart med de WR450 motarder som låg på blocket. Hade skickat in massa bilder på den för att visa hur jag byggt om den. Fick en godtagbar summa pengar :)

Det dom sa var att man helst skulle reggat den som ombyggt fordon (eller vad försäkringsbolagen kan kalla det för). Alltså att man har monterat på delar som höjer priset på hojen. Får säkert betala lite högre premie men då kan dom INTE påstå att det var en helt vanlig nersölad enduro som försvann.. och inte en racekittad motard :) Men det gjorde ingen skillnad i mitt fall...

Ps. Vore fint om du fixade en motard, vi är ett skapligt stort gäng i uppsala som gärna blir större :) Är dessutom uppvuxen i skokloster, så bålsta kan man utan som innan!

//Robin

Last edited:

RMZjonas

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2006
Hoj
RM 125cc, ten7 pro
Har min husaberg 650-04 försäkrad hos if och kostar 2144kr/år för halvförsäkring även om ja bara är 18år och bor i lund. Ringde även trygg hansa och det skulle kosta 3400 där.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept