Ikea kök!?

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hej boys!

Ska köpa ett ikea kök snart. Och tänkte höra mig för om det är någon som vet om skåpen är ihopskruvade eller om man måste skruva ihop skåpen också? Tänkte lejja bort montaget av köket men det är bara om skåpen är ihopskruvade?

Linkan

De är ej ihop skruvade utan det kommer som allt annat från Ikea som man får skruva ihop själv.

Last edited:
Montera upp köket är ju smörjobbet när det gäller byte av kök tycker jag. Det är som vanligt allt annat som tar tid och varierar mellan tråkigt och ren dynga...

Montera ihop skåpen klarar en 10 åring :tummenupp Jävligt tråkigt är det dock efter skåp 2...

Men se till att skåpet är i vinkel när du spikar på bakstycket! Har hänt både 1 och 3 gånger att skåpena är kraftigt ur vinkel när "husägaren" sätt ihop skåpet själv :huvet

Montera ihop skåpen klarar en 10 åring :tummenupp Jävligt tråkigt är det dock efter skåp 2...

Men se till att skåpet är i vinkel när du spikar på bakstycket! Har hänt både 1 och 3 gånger att skåpena är kraftigt ur vinkel när "husägaren" sätt ihop skåpet själv :huvet

Jag har monterat många Ikeakök och jag har kontrollmätt vinklarna varje gång och det är alltid perfekt. Men du kanske har gjort misstaget och haft skåpen ståendes när du spikar bakstycket?
För drar man fast möbelskruven ordentligt så blir de jäkligt tajta i vinkel när de ligger på framkant.
Högskåpen är dock en annan femma, det är ingen lek att få dessa bra om man är solo vid montering på vägg.

Lindquist, ett normalstort kök om ca 8 underskåp/överskåp och ett hörnskåp monterar man ihop på en dag och har man två på sig så monterar man det på vägg också med justering av luckor och inredning. En tredje för montering av diskbänkar/skivor, blandare och krönlister etc. Bara en fingervisning om vad det kan kosta att leja hantverkare, detta är vad jag brukar ta betalt för på ett ungefär. Det kan gå lite fortare än så men oftast är det alltid sneda väggar eller liknande och då tar det oftast en dag extra för att få det perfekt.

Jag har monterat många Ikeakök och jag har kontrollmätt vinklarna varje gång och det är alltid perfekt. Men du kanske har gjort misstaget och haft skåpen ståendes när du spikar bakstycket?

Är själv snickare, så jag har monterat ihop några ikea kök :tummenupp
Dessvärre så vill endel husägare spara in lite pengar och montera ihop stommarna själv :näsblod

Masoniten som följer med som bakstycke är ju oftast 90grader... Så skuver man masoniten emot botten/överstycket först och sedan spikar sidorna så att avståndet mellan urfräsningen på stommen och masoniten är lika stor på båda sidor så blir skåpet i vinkel...

Men som sagt ibland så lyckas inte alla med detta... :3freak

För drar man fast möbelskruven ordentligt så blir de jäkligt tajta i vinkel när de ligger på framkant.
Högskåpen är dock en annan femma, det är ingen lek att få dessa bra om man är solo vid montering på vägg.

Lindquist, ett normalstort kök om ca 8 underskåp/överskåp och ett hörnskåp monterar man ihop på en dag och har man två på sig så monterar man det på vägg också med justering av luckor och inredning. En tredje för montering av diskbänkar/skivor, blandare och krönlister etc. Bara en fingervisning om vad det kan kosta att leja hantverkare, detta är vad jag brukar ta betalt för på ett ungefär. Det kan gå lite fortare än så men oftast är det alltid sneda väggar eller liknande och då tar det oftast en dag extra för att få det perfekt.

Jag fick ändra skåpsstommar hos en hemmafixare som skruvat ihop skåpen själv och då var det just bakstyckena..

Tiden har jag koll på :)
Jobbar själv på ett bygge, o va mina köksmontörer kostar vet jag oxå! Det är därför dom får göra det ;)

Någon som man inte tänker på är att Marbodal har så kallade "gör det själv" skåp, då är dom i prisklass med ikea... Om man vill ha det där lilla extra :) Absolut inget fel med ikea, dom har bra kök. Men om man sen ska sälja eller är märkesbög så är ju Marbodal högre värderat!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/choice/S1R1C1/View attachment 368274

Va tror ni om detta kök? Tänkte dessa luckor o fläkt typ men sen med en massiv bänkskiva.
Ge mig gärna feedback o ideer!

Jag har det där köket, kanon.

Men fundera på hur kul det är att behöva torka fläkten dagligen. Varenda dammkorn och vattenstänk kommer synas. Jag skulle välja en annan. Plus att den där modellen riskerar att kännas väldigt out of date redan om fem år, just när du ska sälja. Bättre välja mindre trendigt så är det mer säljbart om några år.
Hög kran är snyggt men opraktiskt om du har normaldjup zink. Det splashar utanför varenda gång man använder kranen. Alltså krävs en djup zink till hög kran.

Tack!!!

Dock e det nog inga problem me fläkten :) Den kommer bara sitta för syns skull ;)
O kylen kommer va full me Cristal:tuttar:banana

Men fundera på hur kul det är att behöva torka fläkten dagligen. Varenda dammkorn och vattenstänk kommer synas. Jag skulle välja en annan. Plus att den där modellen riskerar att kännas väldigt out of date redan om fem år, just när du ska sälja. Bättre välja mindre trendigt så är det mer säljbart om några år.
Hög kran är snyggt men opraktiskt om du har normaldjup zink. Det splashar utanför varenda gång man använder kranen. Alltså krävs en djup zink till hög kran.

Jag håller faktiskt med om kranen. Riktigt fint, sjukt opraktiskt beroende på zink. Däremot skulle jag tänka om när det gälelr bänkskivan. Vi bytte kök i vintras och vi valde en laminerad skiva. Det verkar ordentligt stöttålig och kräver nästan inte underhåll. En tunn stenskiva kan vara riktigt snyggt det med och hade varit valbart för min del men efter demokratiska förhandlingar valdes laminatet.

Satsa på vitvaror som inte är IKEA, de har tyvärr tendens att sluta fungera kort efteråt. Vi kör Franke-fläkt och Gorenjespis och häll. Fungerar underbart!

Tack!!!

Dock e det nog inga problem me fläkten :) Den kommer bara sitta för syns skull ;)
O kylen kommer va full me Cristal:tuttar:banana

Det är just för syns skull du inte ska välja den fläkten. Glas samlar damm och det syns.

Jag har IKEA kyl frys och diskmaskin. Diskmaskinen gick sönder en gång och jag hade en reparatör hemma redan dagen efter, så jag är nöjd, krånglar det är servicen excellent.

Om du vill ha en bänkskiva som är underhållsfri och håller länge så satsa på laminat/sten/akryl.
Ritar kök dagarna i ända så om du vill ha lite tankar kring planering hör av dig!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick