Iller, kan det vara nåt?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag vet att internet är jättestort och att google är en bra sökmotor men är det nån här inne som har erfarenhet av att ha illrar som husdjur?
Är det som att ha katt, med katt(iller)låda och dom kan gå fritt i lägenheten hur som helst?
Eller måste man ha bur till dom? Kan dom hålla varandra sällskap som två katter gör eller måste man vara hemma eller ha med dom jämt?

Käkar dom samma mat som katter? D.v.s. fri tillgång till torrfoder och kanske mjukmat nån gång ibland?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Min dagmamma hade två illrar, de levde som vanliga katter.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag vet att internet är jättestort och att google är en bra sökmotor men är det nån här inne som har erfarenhet av att ha illrar som husdjur?
Är det som att ha katt, med katt(iller)låda och dom kan gå fritt i lägenheten hur som helst?
Eller måste man ha bur till dom? Kan dom hålla varandra sällskap som två katter gör eller måste man vara hemma eller ha med dom jämt?

Käkar dom samma mat som katter? D.v.s. fri tillgång till torrfoder och kanske mjukmat nån gång ibland?

Hej jag har haft en iller(hona).
Den ska absolut inte vara i bur.
Men du får barikera upp hela lägenheten då den tar sej in överallt!
Och då menar jag överallt.
Några exempel, madrassen i sängen, in i skåp, in i soffan med mera.
Köp leksaker den kan gå och klättra i och visa att den inte får gå in i madrassen och skit.
En iller är inte dum ska du veta, det är riktigt jävla smart för att vara så små.
UInderskatta aldrig iller, du kan lära den att gå på "kiss" låda på bara en timma om du är smart nog själv.
Nu kommer jag inte ihåg vad den åt, men jag tror det var kattmat för barnkatter, du förstår nog.
Några + och - grejjor.

+Den sover ganska mkt.
+Den är smartare än en katt
+Rolig, helatiden!!
+Kostar inte mkt, kolla försäkring.
Och allt det vanliga med husdjur, skulle föredra en iller framför en katt närsomhelst.

-Den luktar illa, OM du inte tvättar en nästa varje dag, vilket den gör själv om du ställer fram en hink med vatten och en handuk.
-Om du inte uppfostrar den kommer den allt leva rövare och ställa till ett helvette för dej.
-Dom bits hårt i början.
-Dom är duktiga att förstöra saker.

Men jag skulle vilja påstå att en iller är nästa lika smart som en hund.
Du kommer märka om du handlar en.
En iller ska aldrig du aldrig slå eller skrika åt när du uppfostrar den(inte med nått annat djur heller).
Den ska du ta under båda armarna runt bröstet på den och hålla tills den sommnar, eller låtsas somna, alltså du håller den med din hand uppe i luften.
Säga ifrån bestämt om den biter på soffor o skit.

Tror det var allt nästan.
Men jag lovar dej du kommer ha skitkul med din iller!
/mvh jonas

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
"det va ingen stor sångfågel som bodde i hennes bröst men den bodde fint"

Illarar är balla men luktar piss, vi har en katt som tror han är en iller :tummenupp samma rolighetsfaktor fast han lluktar inte piss.

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Hade iller på 90-talet.Blev en jävla stank i lägenheten plus att min var bitsk,o det känns när en iller hugger en i ansiktet kan jag lova.Snackade med en veterinär som sa att man skulle straffa den genom att ge den en knäpp på nosryggen(men inte på själva nosen).Sen bet den mig som fan igen,då "knäppte" jag till den o den dog.Så sens moralen är,knäpp inte en iller på nosen med en hockeyklubba.:gnissla

Nu kommer flamma 77 att bomba mitt hem.:tungan

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Hade iller på 90-talet.Blev en jävla stank i lägenheten plus att min var bitsk,o det känns när en iller hugger en i ansiktet kan jag lova.Snackade med en veterinär som sa att man skulle straffa den genom att ge den en knäpp på nosryggen(men inte på själva nosen).Sen bet den mig som fan igen,då "knäppte" jag till den o den dog.Så sens moralen är,knäpp inte en iller på nosen med en hockeyklubba.:gnissla

Nu kommer flamma 77 att bomba mitt hem.:tungan

Din iller gjorde nått busigt.. du knäppte den över näsan.. den bet dig, o du slog ihjäl den med en hockeyklubba?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Din iller gjorde nått busigt.. du knäppte den över näsan.. den bet dig, o du slog ihjäl den med en hockeyklubba?
Ha ha ha,nä du behöver inte va orolig.Den är död sen länge men inte av min hand.Ville bara jävlas o se om jag kunde få igång flamma 77 som blivit så osynlig.Så jag är INTE nån djurplågare.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2756380 Trillat ur våningssängen idag? :va
Det var länge sen jag sov i en sån:) Försvårar nativiteten för mycket;)

Hej jag har haft en iller(hona).

/mvh jonas

Om man på en skala i svårighet och uppoffran från 1-10 jämför den med en katt, och en katt är 5.
På vilken plats skulle Illern hamna?
Då tänker jag på svårighet att fostra, saker förstörda m.m.
Hur mycket hårar en iller?
Hur länge lever den?

Last edited:

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Det var länge sen jag sov i en sån:) Försvårar nativiteten för mycket;)

Om man på en skala i svårighet och uppoffran från 1-10 jämför den med en katt, och en katt är 5.
På vilken plats skulle Illern hamna?
Då tänker jag på svårighet att fostra, saker förstörda m.m.
Hur mycket hårar en iller?
Hur länge lever den?

Min var fostrad (så pass det går) när jag fick den. Var som en katt, men klumpig som en hundvalp (vilket ledde till att han petade ner blomkrukor från fönsterbänken)
Hårade måttligt, luktade illa men var inte allergiframkallande för mig (som inte tål katt och hund)

Gick oftast på lådan och älskade öl..:)

Var överallt och sov mest hela tiden. Högg efter gäster, men lugnade sig när han fått hälsa.. en trevlig prick helt enkelt..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

+Den är smartare än en katt

Men jag skulle vilja påstå att en iller är nästa lika smart som en hund.
Du kommer märka om du handlar en.

Ok, här säger vi emot oss själva :D Jag vågar påstå att en katt är smartare än både hund och iller och att illern är smartare än hunden. Även om de inte utger sig för det då vill säga, det märker man först när man har haft båda delarna...

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
En iller luktar inte illa om den kastreras. Har haft en illerhane och han var underbar. Älskar att klättra och hitta på bus. Som att gräva i väggarna :rolleyes: :näsblod :huvet

Går utmärkt att gå ut i sele med en iller.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2758875 En iller luktar inte illa om den kastreras. Har haft en illerhane och han var underbar. Älskar att klättra och hitta på bus. Som att gräva i väggarna :rolleyes: :näsblod :huvet

Går utmärkt att gå ut i sele med en iller.
Ok, är det bara hannarna som stinker alltså? om man har hane ska den kastreras? Vilket av könen har bäst psyke för att finna sig att bli husdjur?
Ska/kan man ha två eller fler eller blir det kalabalik då? Har man en så blir den väl för ensam när man är på jobbet kan jag tänka mig, eller trivs dom kanske bäst själva?
mvh

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Ok, är det bara hannarna som stinker alltså? om man har hane ska den kastreras? Vilket av könen har bäst psyke för att finna sig att bli husdjur?
Ska/kan man ha två eller fler eller blir det kalabalik då? Har man en så blir den väl för ensam när man är på jobbet kan jag tänka mig, eller trivs dom kanske bäst själva?
mvh

Om du har en hane måste du nog kastrera den eftersom den kommer lukta förfärligt annars när den blir könsmogen. Vi hade iller när jag var liten, fast det var en jaktiller och dem kasterar man såklart inte eftersom att de tappar lite av jaktinstinkten om de kastreras. Putte luktade illa och var ganska lynnig, det enda jag minns är att han luktade konstigt och att han bet min kusin ordentligt i fingret när hon stack in det i buren. När jag googlade hittade jag en site som verkar ha rätt mycket information om hur man tar hand om en iller.

http://web.telia.com/~u85119530/index.html

Dr.Bike

Guest
Illrar är kul.
Supergirl sammanfattar dock det hela bra med ordet lynnig! :)
De är ju vilda djur och blir aldrig helt tama.
KOmpisens tjej hade en iller, som ofta bet sig fast nånstans, t.ex i mitt finger... sen vägrade den släppa taget! Aj aj! :D
Man fick knäppa den så hårt på nosen så man blev orolig.

Och! Helt sjukt! Den anföll och bet bara killar!!!
Tjejer var den bara supertrevlig och gosig med! :D
Go figure!
På middagar osv fick vi killar sitta med fötterna uppe i soffan så den inte kom underifrån soffan och atakerade tårna...
Eller så gömde den sig i stövlar o.dyl och bet till som f-n när man satte på sig skon!

I sanning en rolig rackare, men lite väl smärtsam för min smak.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det stod att dom aldrig kan bli 100% lådtränade på sidan, betyder det att man ska räkna med att dom skiter och pinkar lite här och var?
Sen har jag inte hittat hur stora dom är, är som som en katt utan ben eller?(d.v.s. runt 3-4kilo).
Hur länger lever dom? och kan man ha dom i par och så underhåller dom varandra när man är på jobbet?
Sen det där med förstörelselustan och så, är dom värre än en katt eller lika illa?
Mvh

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Det stod att dom aldrig kan bli 100% lådtränade på sidan, betyder det att man ska räkna med att dom skiter och pinkar lite här och var?
Sen har jag inte hittat hur stora dom är, är som som en katt utan ben eller?(d.v.s. runt 3-4kilo).
Hur länger lever dom? och kan man ha dom i par och så underhåller dom varandra när man är på jobbet?
Sen det där med förstörelselustan och så, är dom värre än en katt eller lika illa?
Mvh
Min var bra mycket mindre än en katt iaf.Som en brödlimpa delad på längden ungefär,när han var blöt såg han ut som en falukorv nästan:) . Har du småbarn så skulle jag tänka till innan jag skaffade en iller iaf,då dom inte är nåt direkt "lekdjur".Min blev ganska tillgiven mot mig på slutet.Kunde åka hoj lite sakta med han uppstickandes ur jackan t,om.Hade med mig honom på jobbet ibland oxå,men han ville gärna försvinna o smita hela tiden,så då hade jag sele o lina på honom.O precis som dr,bike skrev så reagerade jag oxå på att han var "hetare" i humöret mot killar.Lustigt,trodde det var jag som inbillat mig bara.Kanske har med röstläge att göra eller nåt sånt. En iller kan va hur ball som helst,men har man otur kan det bli ett helvete oxå.Jag önskar att jag hade varit första ägare på min.Då hade man kunnat fostra honom bättre från början.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Återigen, hur gamla blir dom?
Småbarn är inget bekymmer. Det jag bekymrar mig över ifall jag ska skaffa nån är att jag jobbar och det kan bli ensamt för den på dagarna, Kan man ha den med sig överallt är det ju inte nåt bekymmer. Dock inte på jobbet men annars.
Hur går dom ihop om man har två? samma kön eller olika, spelar det nån roll? Kastrera blir det nog vilket som.
Sen det där med att det var "omöjligt" att få dom rumsrena, är det verkligen så?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati