Iller, kan det vara nåt?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Återigen, hur gamla blir dom?
Småbarn är inget bekymmer. Det jag bekymrar mig över ifall jag ska skaffa nån är att jag jobbar och det kan bli ensamt för den på dagarna, Kan man ha den med sig överallt är det ju inte nåt bekymmer. Dock inte på jobbet men annars.
Hur går dom ihop om man har två? samma kön eller olika, spelar det nån roll? Kastrera blir det nog vilket som.
Sen det där med att det var "omöjligt" att få dom rumsrena, är det verkligen så?
Ärligt talat vet jag inte hur gamla dom blir.Min fick en kronisk magsjukdom o avlivades på veterinärs inrådan med en spruta.Men vad det gäller lådan så var det inte några problem med min iaf.Hade jag honom på uteplatsen sprang han t,o,m in för att gå på dass.O min var kastrerad men stank som fan iaf,så tro inte benhårt på att lukten försvinner bara för att du kastrerar den.Enligt vad jag läst ska illrar trivas med varandras sällskap iaf,o t,o,m med hundar o katter.Du ska helst ha en toalåda i varje rum den får vara i."burens" plats skall inte understiga 5 kvadratmeter i yta o en meter i höjd.Kom oxå ihåg att vaccinera den.Vet nu att en iller blir mellan 7-10 år gammal oxå.
 
Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
prova om denna länken funkar.Där står ALLT du behöver veta.http://members.tripod.com/ferretmagic/home1.html

Det var en bra sida :tummenupp

Ok, är det bara hannarna som stinker alltså? om man har hane ska den kastreras? Vilket av könen har bäst psyke för att finna sig att bli husdjur?
Ska/kan man ha två eller fler eller blir det kalabalik då? Har man en så blir den väl för ensam när man är på jobbet kan jag tänka mig, eller trivs dom kanske bäst själva?
mvh

Du måste kastrera/sterilisera även en hona. De han nämligen dö om de inte ska användas till avel.

Hanen är den som luktar mest, har jämnare temprament medan honan är mer påhittig och nyfiken :)

Man kan ha de ensamma men ska man vara borta mycket så kan det vara bra att de är två som kan busa med varandra. Kan vara lite svårare att få de riktigt tama om du har mer än en.
 
Last edited:

sealjo

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
750cc
Vet inte om någon fortfarande läser den här tråden så jag fattar mig relativt kortfattat.

Jag har iaf 2 illrar, en hona och en hane.

Det ågr inte att få en iller 100% rumsren men näst intill. De går i hörn och vill inte ha för långt till lådan om de har roligt. Ett förslag är att ha flera lådor, en i de flesta rum de får vara i. Ett annat är att göra som jag gjorde, lära in vanan att gå på toan det första man gör när man vaknar. Mina springer automatiskt dit när de är nyvakna. Om lådan är äcklig och inte tömd på länge så kan de ställa sig precis bredvid.

Honor är ettriga, mer adhd, lekfulla etc. Hannar är sävligare och gosigare. Hannar är lättare att ha samt uppfostra. Honor är roligare, mer PERSONLIGHET! Gick mina bort och jag endast skulle skaffa en ny så skulle det lätt blibit en hona. Honor är i regel så mycket roligare helt enkelt.

Angående det sociala så behöver de sällskap men klarar sig själva under dagarna. De behöver dock social kontakt på kvällen för att må bra. Detta är en mycket bra anledning att skaffa en till efter en tid, i princip samma mängd jobb för ägaren men de underhåller varandra.

En bra uppfostrad iller bits inte. illrar präglas hårt de första månadarna av sina liv så gör man rätt där så har man en väluppfostrad krabat resten av livet. Att slå illrar på nosen är bara dumt och ger sällan önskad effekt. Överhuvudtaget ska man undvika fysiska bestraffningar i den mån det går. Om du alltid greppar hårt i nackskinnet så är du redan högst upp på "våldstrappan". har aldrig behövt mer än väsa åt samt höja rösten åt min hanne, han förstår det och det räcker som bestraffning. Det viktiga är att vara konsekvent och SNABB så att det sker i direkt anslutning till vad de gjorde fel.
Min Hanne bits ALDRIG. Honan bits enbart när jag uppmuntrar det genom att "brottas" med min hand och då nafsar hon bara lite. Det var småjobbigt att lära henne hur hårt man fick bitas men efter ett par veckor fattade hon precis var gränsen gick och när det var ok.
Det bästa straffet för en illervalp är att få tråkigt. Avbryt leken, stäng in dem i en liten bur eller på toan i 5 min så att de har tråkigt. De lär sig snabbt.

En ägare måste illersäkra ett hem. Tänk dig en ettårig bebis som lär sig gå. Vad kan den riva? Det är ungefär vad en iller river. Ha inget värdefullt på en höjd under 30-40 cm. Hos oss inkluderar detta även skor då illrarna tycker det är barnsligt kul att sno sulorna annars. Hade en iller över en helg förut som stal hela skor och gömde dem under badkaret...

illrar är lekfulla som en hundvalp/kattunge är men de är det genom hela livet. Kräver inte mycket mer av din tid än en katt men är social och ger kärlek som en hund. Dessutom har de andra allergener så många pälsdjursallergiker kan ha dem
 

mpower76

Freude am Fahren
Gick med
4 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Diavel CB
Även jag har en iller. En 4-årig viltfärgad hane vid namn Stitch. De är grymt härliga husdjur om man har tålamod med dem :hoppskrat

Kan tipsa om http://iller.ifokus.se/ för de som vill veta mer om illrar...
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag kan ju skriva en liten notis i detta trådlyft att det blev ingen iller, jag blev avskräckt efter allt snack om hur dom luktar och att dom aldrig blir helt rumsrena o.s.v.
Kanske det blir en när/om jag köper hus med lite bättre ytor, så jag kan göra ett "iller-rum".
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top