Imma på insidan av oljenivå-glaset?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag såg idag att det var imma på insidan av det lilla glaset där man ser oljenivån, frågan är bara varför? Jag vet att jag har frågat nån mekaniker detta för länge sen men jag kommer inte ihåg vad jag fick till svar.
Jag tvättade hojen bara nån timme innan förvisso, men det var ju kallt vatten så det borde ju inte spela någon roll?
Oljenivån är ok för övrigt och hojen har "bara" gått 400 mil.

Kan ju vara så enkelt men är det verkligen det? Oljetempen var 35 grader vid tillfället och yttertemperaturen var 18 grader. Hade bara kört en kort sväng efter tvätten för att torka den så att säga...

Helt normalt på en Ducati. Det försvinner om du kör en rejäl runda och hojen blir ordentligt uppvärmd.

Jag har sett en förklaring på varför det blir så nånstans men jag minns inte hur det var. Jag tror där var en fix också men om det är något som är rekommenderat att man gör vet jag inte. Jag har aldrig hört att någon annan gjort det iaf.

Så kör på som vanligt.

Edit: Kör du många korta turer så kommer du garanterat att få tillbaka det. Inget ovanligt.

Edit2: Sök på milky oil glass så hittar du nog mer information.

Last edited:
Jag hörde talas om detta från Ducati Sverige senast för någon månad sedan och det huvudsakliga beskedet var att så länge man ser oljenivån (d.v.s. att glaset inte är helt tätt) är det ingenting man behöver göra något åt. Byter man glaset återuppstår problemet. Om oljenivån däremot inte alls går att se är det ju ganska riskfyllt att starta motorn och då bör du kontakta närmaste Ducati-verkstad och be att få glaset bytt. Om de då protesterar är det bara att kräva skriftligt på att de inte vill åtgärda det så att de får stå för kostnaderna vid ett eventuellt motorhaveri p.g.a. oljebrist.

Var motorn varm när du tvätta den? Brukar bli kondens då.. Sen kanske det är vanligt att det blir så där på Ducati annars också jag vet inte...

Fukt i vevhuset, hur som helst.
Kommer oftast som ett brev på posten med undermålig vevhusventilation.
Idén är ju att fukt/kondens som uppstår mellan varmt, kallt, varmt, kallt skall ångas ut genom vevhusventilationen. Men, är det dåligt flås i den, ex för man monterat en såndär fräsig öppen luftburk så ventileras det lite halvdant.
Kör man längre, kommer det dock ventileras ut med tiden.

Eller så är det så enkelt att Ducce har dubbla glas så kondensen blir emellan dom.

Annars skulle kondensen försvinna om man lutade hojen så oljan gick upp över hela glaset.

Problemet löst, jag sålde hojen :D
Lite irriterande är det ju detta fenomen, det kan ju inte så jävla svårt att åtgärda detta?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back