Import av hoj från tyskland...

Nike

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-9R 2002
Import av hoj från Tyskland...

...har funderingar på att importera en hoj från Tyskland, men vet inte riktigt hur det hela fungerar i praktiken. Är det någon på detta forum som vet hur det går till, som kanske själv har importerat en hoj, eller på annat sätt är insatt i förfarandet? Är i behov av några goda råd och tips..... :Bugar
 
Last edited:

Nike

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-9R 2002
...Tack Esquina!!... precis de uppgifter jag behövde... :tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ok, till det meste!!

Men, du kan få olika typer av problem, sen..
Jag köpte en NY BMW i Danmark och fick den reelt billigare - och alla sa att det var Ok med att importera en ny hoj - garantiér var ju worldwide, försäkringer Ok etc..

Fakta:
1. Jag fick inte COC-Intyg med - Det tog 3½ månad att få hojen besigtiget - och kostade mig typ 8.000 xtra - med konsult hjälp etc. (vi sku nästen ha hojen till Tyskaland for att få documents..)
Ok, jag missede att få åka på den först säson jag hade den!

2. När den började läcka olja och kopplingen sålunde ochså pajade - hade jag värdens besvär och stryll for att få BMW Sverige att acceptere dette som garanti (det var 1´sta året..)

3. Jag ville byta hojen till en annan i våras. BMW handlerne runt Stockholm vill ge mig ungefair 30.000 mindra än priserne på dom svensk-sålde. Det är bra sånt - acceptera!

4. BMW Solna har fått 75.000 kr.i omsättning från mig på 2 år. ALLA service, skinnställ, hjälm, försäkringsskade efter crash, etc.. Min motor pajade medio September på Rörken. Maskinskade är inkluderat i BMW försäkringen från IF.
Jag får plötsligt ingen täckning för att jag har en importhoj.

5. Min skada är Generatorn - en sån koster 5.000 kr och den sitter lite gömt - det koster 6.000 kr i jobb att byta den. BMW servade min hoj senast d. 20/8 - den 14/9 gick den paj. Idag 8/11 ku dom tala om för mig att:
Definitivt ingen Goodwill från BMW Importören eller Service Centret - men, medio Januar kan dom jobba med cycklen och ge ett kostnadsforslag - om jag betaler for kostnadsforslaget!

6. Du kommer sist i service köen med en hoj du har importeret. Just nu har flax - det är inte sommer - men tänk om jag nu hade missat en säsong till!

Handlar man "motor" - skal man innan köpet säkra sg att man har en "Lokal Melle-Muk" som ställar up på Service & Rep.. (Min gamla Kawa är det inga av MC Service´na i Stockholm som vill fixa..)

Lycka till - vill du ha flere råd - ta gärna kontakt..
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Alla har inte samma tur som GD.

De flesta jag snackat med har inte gjort någon skillnad på import eller inte, jag tänkte själv importera hoj förra året men det blev inte så av andra anledningar.
Det gäller att göra rätt sak i rätt tid bara och veta om vad man ska tänka på och fixa, men snacka med någon som har gjort det innan så går det nog bra.
 

PSW

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
RF900 RS2 -95
Jag har en importerad cykel äldre än Danskens så det är inga problem med Garantier (Har inga) samt att jag mekar själv men ett problem som dyker upp är att det sitter lite andra saker på min cykel än den som såldes i Sverige så det är spännande att se om man får rätt grejer när man beställer tex Packboxar till framgaffeln etc...

Annars har allt funkat bra

/PSW
 

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Ort
öhö
Hoj
den bästa
Stämmer bra ... importerade i början av sommaren... Det viktigaste: SLÄNG INGA PAPPER!!!!

lyckas du tappa bort tyskarnas motsvarighet till registreringbeviset så har du importerat en massa skrot!
Se oxå till att MC:n är avställd. Annars blir det knepigt. Det är nämligen väldigt svårt att ställa av cykeln från sverige ( men en weekend i tyskland med massa öl är ju aldrig fel).

Gör dock inte som mig utan köp med dig mer än 1 MC hem... kolla runt om det finns några intresserade på forumet. Vet att det va några som gjorde det i sommras men jag va aldeles för ivrig...
 

Drutten

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
På landet i min Valmet 405:a
Hoj
Super Tom 50cc,Honda XR 80cc,ATV 150cc,Arctic Cat H1 06:a Monster,Yamaha R1 04:a med extra allt såld..:-((, KTM SXF 250 06:a..
Var själv på gång nu i höstas att ta hem en nyare hoj fr Tyskland se, http://www.mobile.de/ men tyckte inte att det var värt besväret då man kan göra minst lika bra affär här hemma om man har kontanter samt lite is i magen och tar sig tid att pruta på dom hojar man är intresserad av, så tillslut så hittar man då någon som verkligen är behov av slantar & måste bli av med hojen.....
Det är ju inte säljarnas marknad på klass 7 hojar, min R6:a låg ute för annons i över 2 månader med mest skam bud som resultat..., men jag hade tur då köparen fr Stholm gled upp med sin Virago... :yoparty efter sin provkörning på R6:an så var affären klar..... :hihi :rofl fick de samma jag gav i maj.....
Min nyinköpta Blade 954RR 02:a 1000mil är i TOK fint nyskick med full dokumentation, hittade den här på SH-annons sidan, jag gav 72000:-.. :D för hojen, står en likadan på Lelles för 99900:-..., så inte ens en importerad Blade piskar det priset.... :yoparty :D :D
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top