Import av motorcykel...

<<<Andreas>>>

<<<Andreas>>>
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Yamaha R1 (ZX10R om jag får råd)
Hallå alla glada!!

Jag planerar att importera en Hayabusa ifrån Tyskland relativt snart och jag undrar bara om det e nån som har nån erfarenhet av importera och vad man skall tänka på!!
Det jag söker är en 99 eller 00.
Vad man kan se på tyska mobiles hemsida så ligger dom runt 60-65k o det e ju betydligt billigare än i Sverige där dom ligger runt 80k...!! :huvet
Men om det finns nån som vet annorlunda så får ni gärna skriva det :) :) :)

Mvh Andreas

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Kolla upp med försäkringsbolagen om dom tar emot hayabusan pga att den är importerad ... Har hört att vissa bolag ser lite snett på importhojjar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
sharpedge skrev:
Kolla upp med försäkringsbolagen om dom tar emot hayabusan pga att den är importerad ... Har hört att vissa bolag ser lite snett på importhojjar.

Vilka bolag är det då ?
Ifall dom nekar att försäkra importhojar är det bra dom inför EU-domstolen. Det är ju ett handelshinder.

Raketost

Bakom molnen är himlen alltid blå!
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
Kawasaki 1400 GTR
<<<Andreas>>> skrev:
Hallå alla glada!!

Jag planerar att importera en Hayabusa ifrån Tyskland

Hallå!
Hämtade min Varadero i helgen, 35 mil ner i Tyskland! Än så länge allt utan problem. Cirka 20-25k billigare + att det ingår paketutr.
Jag kollade med verkstäderna här hemma först, så att det inte blir strul någonstans sedan när man vill serva den, inga problem någonstans!
Bilsport försäkrar åtminstone Varaderon, trots att den är importerad.
Registreringsbesiktningen kostar väl mellan 1800 och 2200, beror väl på om det krävs en vanlig besiktning också eller så! (Boka gärna tid redan innan du sticker iväg, så du slipper väntetid, när du kommer hem!

Det som är viktigt att du får med dig från Tyskland är dokumentet "Fahrzeugbrief", det är ett måste, ett bra köpekontrakt är också bra att ha, finns att hämta hos Mobile eller SMC!

Lycka till!
(Snart torsdag, då ska den luftas!) :banana

Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Kontakta Hayabusahenke här på forumet eller på www.hayabusa.nu. Han har tagit hem sin från Der Vaterland och kan säkert ge ett och annat tips.

/Freppa

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Raketost skrev:
Hallå!
Hämtade min Varadero i helgen, 35 mil ner i Tyskland! Än så länge allt utan problem. Cirka 20-25k billigare + att det ingår paketutr.
Jag kollade med verkstäderna här hemma först, så att det inte blir strul någonstans sedan när man vill serva den, inga problem någonstans!
Bilsport försäkrar åtminstone Varaderon, trots att den är importerad.
Registreringsbesiktningen kostar väl mellan 1800 och 2200, beror väl på om det krävs en vanlig besiktning också eller så! (Boka gärna tid redan innan du sticker iväg, så du slipper väntetid, när du kommer hem!

Det som är viktigt att du får med dig från Tyskland är dokumentet "Fahrzeugbrief", det är ett måste, ett bra köpekontrakt är också bra att ha, finns att hämta hos Mobile eller SMC!

Lycka till!
(Snart torsdag, då ska den luftas!) :banana

Var den ny?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hojen du importerar ska ha gott minst 600mil för att du ska slippa betala 25% i moms.

Glöm inte det. Annars kan du ju skruva mätaren.

Det som kostar sen e regbesiktning 1850:-
Importerade min förra sommaren. tjänade typ 10k.

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Räkna med att det kommer att kosta dig ungefär 10 000:- innan du har hojen hemma och körklar i Sverige (visst kan det bli något billigare men det kan också bli avsevärt dyrare om det visar sig att någonting är oklart vid registreringen i Sverige). Till det tillkommer naturligtvis tid och jobb för att få det hela att fungera. Kostar hojen 65 000 i Tyskland så har du den körklar för ca 75 000 :- och ett något sämre andrahandsvärde än en S-såld.

Prova med att lägga några låga bud här hemma innan du åker...

Tänk även på att hojen måste ha 600 mil eller mer på mätaren (är troligtvis inga problem på en 99 - 00) om du inte vill betala moms i Sverige, och det vill du naturligtvis inte ;)

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
yonsson skrev:
lyckades med 1850 extra., inte ett öre mer.
Jag tror han menar inkl. resa, ev. hotell, reg.bes och andra utgifter som man inte har om man köper den i Sverige.

Raketost

Gick med
27 Feb 2004
Hoj
Kawasaki 1400 GTR
bebbe skrev:

"Som ny" -01:a 850 mil
Mina kostnader förutom regbes, är enbart bränsle till skåpbilen(diesel) ca 870 kr.
Min erfarenhet i just "Varaderofallet", är att du får mer utrustning för pengarna om du köper i Tyskland. Du får nyare modell än hemma för samma peng. Jag tror inte att en importhoj rasar mer i pris en någon annan, däremot får du nog igen det du har betalat och kanske lite till! (Det får vi inte veta riktigt än!) Importhojarna ser ju även till att priset på MC köpta i Sverige håller sig nere! Trist för den som ska sälja, kul för den som ska köpa....!

(Nu är det statistiskt sett vår i Skåne!!) :banana

SirCastic

Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
yonsson skrev:

Ha, ha, snacka om att sakna veklighetsuppfattning...
Du är nog en sådan kille som alltid gör oooootroligt bra affärer :rofl :rofl

Möjligtvis var det registreringsbesiktningen som du klarade på dom pengarna och alla andra omkostnader är tydligen glömda eller orelevanta för dig.

Kanske var det i drömmarna som du åkte tur och retur till Tyskland och handlade hoj?

Raketost

Gick med
27 Feb 2004
Hoj
Kawasaki 1400 GTR
<<<Andreas>>> skrev:
Hallå alla glada!!

Jag planerar att importera en Hayabusa ifrån Tyskland

Jag kom på en sak till. Det är bra att ha mer än en MC att titta på, i området du ska till, om det nu skulle vara så att din vision om MC:n inte skulle stämma överens med MC:ns faktiska egenskaper. Så minskar risken att du får åka tomhänt hem!

Good luck eller "Viel glück!" :banana

SirCastic

Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
Raketost skrev:
Jag kom på en sak till. Det är bra att ha mer än en MC att titta på, i området du ska till, om det nu skulle vara så att din vision om MC:n inte skulle stämma överens med MC:ns faktiska egenskaper. Så minskar risken att du får åka tomhänt hem!

Good luck eller "Viel glück!" :banana

Mycket bra tips :tummenupp

Vissa ägare har helt klart en annan syn på vad bra skick är, Tyskland är stort så räkna med att det kan bli några mil och det kan mycket väl ta både två och tre dar innan du hittar pärlan och allt är på plats. Vore tråkigt (och kostsamt) att åka hem tomhänt...

Men min uppfattning är att Tyskarna generellt sett sköter sina hojar mycket bra.
En sak till, se till att du får registreringshandlingarna i handen, glöm allt vad som heter skicka på posten, inga papper ingen affär.

Det finns otroligt mycket att se i Tyskland så gör det till en trevlig resa. Att du skall passa på att köpa öl & vin behöver jag väl knappast säga ;)

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
yonsson skrev:

Behövde du inte väga hojen (kostar extra) och betalade ingen skatt? :va

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Raketost skrev:
"Som ny" -01:a 850 mil
Mina kostnader förutom regbes, är enbart bränsle till skåpbilen(diesel) ca 870 kr.

Vafaen??? Är det bara jag som betalar massor för att hämta hoj från Tyskland? Hur kommer man ner till Tyskland utan att betala för färja eller bro? :gråta

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Såld
Hej jag var i Tyskland i lördags mina ugifter är
bensin V8 van 950kr Malmö/Neumunster
brobizz tur/retur 500kr tror jag inte säker
båt rödby/puttgarden 400 danska
regbes har dom höjt till 2200kr inte säker
ÖL/SPRIT 1000kr man måste passa på medans man kan

sidan 3 på Fahreugbrief skall var tom, ändringar noteras där men jag vet inte i vilken spallt(måste var enligt svensk standard). Min förra hoj stod det lite på sida 3 pga att den va strypt. Det jag har framför mig nu är helt tomt.

Raketost

Gick med
27 Feb 2004
Hoj
Kawasaki 1400 GTR
IO skrev:
Vafaen??? Är det bara jag som betalar massor för att hämta hoj från Tyskland? Hur kommer man ner till Tyskland utan att betala för färja eller bro? :gråta
Så sant, så sant, en aning tur och goda kontakter gör att mina utlägg kanske blivit lägre än för många andra...! Orättvist, ja kanske det, men så är det iallafall! :banana

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...