Import av trimmad motorcykel från Tyskland

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Hallå kunskapsbanken!

Jag har hittat en liten pärla i Tyskland som jag är väldigt sugen att ta hem.

Årsmodell på skapelsen är 1993 och den har genomgått en liten operation i motorn som resulterat i höjd effekt från orginalutförande. Min fråga är nu. Sätter detta några käppar i hjulen för mig när jag vill registrera in hojen i Sverige? Finns det någon årsmodellgräns för när hojar måste helt original vid import eller när de får vara modifierade.

Jag har gjort en runda och sökt efter denna information på transportstyrelsen sajt men kan inte påstå att jag blivit något klokare.

Jag har aldrig importerat en motorcykel från Tyskland förut och skulle uppskatta alla svar ni kan komma med.

Tanken är att hämta hojen med bil för att slippa ADAC tjafset med tillfälliga skylter und so weiter.

Tack på förhand!

tvålen

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Generellt så brukar tyskarna vara noga med att föra in alla modifikationer i regbeviset och det kan strula till det när det skall reggas här. Ring bilprovningens tekniker och kolla vad som gäller.

BO 28

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2012
Hoj
2010,Suzuki GSXR 1000
titta i Fahrzeugschein osw. importerade min hoj från Tyskland inga prolem alls. Kontrollera bara uppgifterna som står i Fahrzeugschein o Fahrzeugbrief. Är hojen trimmad måste det finnas där.
MVH
tysken:fakta

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är väl snarare en fördel om det INTE står att den är trimmad:va Om en modifiering finns inskriven kan det bli problem, fast det var 10 år sedan jag importerade så kunskapen är icke färsk, inte desto mindre är jag nyfiken på svaret, om någon kan backa upp sitt påstående.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
titta i Fahrzeugschein osw. importerade min hoj från Tyskland inga prolem alls. Kontrollera bara uppgifterna som står i Fahrzeugschein o Fahrzeugbrief. Är hojen trimmad måste det finnas där.
MVH
tysken:fakta

Hur menar du nu? vad svarar du på? Klart det inte är något problem att importera, men utveckla gärna eventuella inskrivna förändringar i ditt tyska ägarbevis OSV

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
OM modifieringarna på hojen finns införda i fahrzeugbrief kan du glömma att registrera in den i Sverige. :fakta

Edit:Stoppa pressarna! Hojen var från 93 och chansen finns att den inte är typgodkänd och då gäller dem vanliga reglerna med effektökning.
Kan du ta reda på om den är EG typgodkänd? Normalt blev dem flesta det efter 95.

Hur som krånglar det till allt, köp en annan hoj?

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En hoj från 1993 (och ibruktagen i ett annat EU-land) är typgodkänd enligt alla konstens regler. Det du behöver ha med dig för att ansöka om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen är registreringsbevis (Fahrzeugbrief) i original (ej kopior!) och kvitto på köpet. Självfallet säkerställer du att det är samma namn på regbeviset som i köpehandlingen. Kolla också att ram och motornummer är detsamma som står i regbeviset.

Normalt sett ska hojen var i originalskick vilket inte alltid (gudskelov...:rolleyes:) kan vara helt enkelt att upptäcka för Bilprovningen, speciellt när det gäller just motorn (såvida du inte ha ett turboaggregat stort som en cementblandare....). Problemet är om dessa modifieringar finns noterade i regbeviset (vilket tyvärr är vanligt), då kan en trimmad motor falla på felaktiga avgasvärden tex.

Står det däremot ingenting i regbeviset om att motorn är trimmad och det inte går att se med blotta ögat så kommer du inte att få några bekymmer.

Jag rekommenderar att du kollar detta med säljaren innan du slår till.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej! vart ju några år sedan jag gick igenom Bilprovningens nålsöga med ett gäng importer. Men har förstått att det då skulle gett mig nobben om det stod förändringar i den utländska reg-handlingen. Jag skulle aldrig köpa hoj med reghandlingar som säger att originalet är modifierat! Och idag med gällande bättre MILJÖ-tänk, är det då troligt att tillverkarens godkända motorspecar skulle accepteras
om de är förändrade? Toyman

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Generellt så brukar tyskarna vara noga med att föra in alla modifikationer i regbeviset och det kan strula till det när det skall reggas här. Ring bilprovningens tekniker och kolla vad som gäller.
Står det inget i Fahrzeugbriefet så är inte hojen trimmad. Vare sig den är det eller inte..
Alla ändringar ska föras in där.
Står det inget, vet du heller inget om ev trimning..(såvida inte man dubblat effekten eller nåt sånt, då kan inte ens en bes man missa hur det står till.
Var lite praktisk nu..
På en av mina importer så stod det t o m F-briefet att styret var utbytt mot ett smalare!
Tyskarna är noga!

BO 28

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2012
Hoj
2010,Suzuki GSXR 1000
Du får helt enkelt inte köra utan att det står nånting i Fahrzeugschein. Tyskarna är så jävla noga på besiktningen. Jag menar bara att alla förändringar måsta finnas annars har man bara problemer i Tyskland iaf. tex. blir du stoppad av tyska polisen med olagligt slip-on kör du inte en enda meter vidare.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år