Import från Tyskland, betala moms?

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Har fått ett pris på en flong ny -08 hoj från en handlare i Tyskland. Priset är utan den tyska momsen. Jag ska ha hojen som tävlingshoj och behöver därför inte registrera in den i Sverige. Kommer jag att behöva betala den svenska momsen även fast jag skiter i att regga den? Förmodligen ska man det enligt lag men går det att komma undan momsen ändå? Någon som VET?

Om mätaren står på 600 mil eller mer så är det bara att ta in den. Det är bättre att betala tysk moms (19%?) än svensk.

Å andra sidan ... är det en tävlingshoj som inte ska reggas så hade jag tagit in den som delar och inte betalat ett cent i moms

Borde vara som vilken sak som helst du tar in så länge du inte reggar den dvs. du betalar om du vill...

Vill du dock försäkra den (inte trafikförsäkring utan värde) kan du behöva göra det!

Du kan ju även regga den om 6 månader och då den gått 600mil...

Låna lr köp ett instrument som rullat 600 plus, å problemet e löst

det räcker inte bara med att den gått 600mil den måste också varit i trafik minst 6månader, hojen i fråga är ny noll ägare och har förmodligen inte varit i trafik.

Vad säger tullen om dom stoppar mig och kollar i släpet och hittar en ny hoj där?

Jag TROR knappast du kan slippa momsen inom EU.

Skall det gå rätt till skall du betala moms i Sverige och ingen alls i Tyskland. Om du säger till handlaren i Tyskland fixar han exportpapper och låter bli att betala in moms. Väl hemma får du betala moms till Riksskatteverket. När jag köpte min bil ny i Danmark svängde jag in i tullen för att få tillfälliga regplåtar sedan fick jag ett brev av Riksskatteverket där jag själv fick fylla i hur mycket moms jag skulle betala. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag var tvungen att skicka något kvitto till handlaren att bilen gick ur landet.:huvet :huvet Behövs det går det inte att fuska.:näsblod

Last edited:
Jag TROR knappast du kan slippa momsen inom EU.

Skall det gå rätt till skall du betala moms i Sverige och ingen alls i Tyskland. Om du säger till handlaren i Tyskland fixar han exportpapper och låter bli att betala in moms. Väl hemma får du betala moms till Riksskatteverket. När jag köpte min bil ny i Danmark svängde jag in i tullen för att få tillfälliga regplåtar sedan fick jag ett brev av Riksskatteverket där jag själv fick fylla i hur mycket moms jag skulle betala. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag var tvungen att skicka något kvitto till handlaren att bilen gick ur landet.:huvet :huvet Behövs det går det inte att fuska.:näsblod

Men om jag inte reggar hojen eller blir stannad i tullen får väl inte svenska myndigheter reda på att jag tagit in en hoj och kan därmed inte kräva mig på moms. Eller har jag fel?

Men om jag inte reggar hojen eller blir stannad i tullen får väl inte svenska myndigheter reda på att jag tagit in en hoj och kan därmed inte kräva mig på moms. Eller har jag fel?

Faan vet, tysken måste kanske anmäla att han exporterat hojen å så vipps knackar fogden på dörren.....:gnissla

Lura staten är värre än att begå mord.....

trofan du slipper momsen så länge du har en hoj som ingen vet om att du har.. om tullen inte haffar dig så vet dom inte att du importerat.. om du sedan INTE reggar den så vet ju inte vv att du har en hoj som du kör med.. du momsar ju bara på ett fordon som används i trafik.. så nej så länge du inte reggar den så momsar du icke för vv vet inte om att du har en splitter ny hojj

Faan vet, tysken måste kanske anmäla att han exporterat hojen å så vipps knackar fogden på dörren.....:gnissla

Lura staten är värre än att begå mord.....

Måste tysken anmäla att han exporterat hojen måste han ju också ha mitt namn och adress, skulle ju då kunna uppge falska uppgifter om han inte kräver legitimation.

Hittade detta på vv.se

"Betala mervärdesskatt om fordonet är nytt
Om fordonet är nytt ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon. En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik mindre än 6 månader."

Om jag råkar glömma skicka papper till Ludvika skickar de mig i koncentrationsläger då?

Tror att det är som MrGangsta säger...

Last edited:
http://www.skatteverket.se/skatter/...panyabilar.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html

Nya bilar, motorcyklar m.m.
Ett motordrivet marktransportmedel — som är avsett för transporter av personer eller varor och har en motor med en cylindervolym på mer än 48 kubikcentimeter eller en effekt på mer än 7,2 kilowatt — räknas som nytt om något av följande förhållanden är uppfyllt:

Det köps inom sex månader efter det att det första gången tagits i bruk eller
har körts högst 6 000 kilometer före köpet.

det där sa inte något alls om det som han frågar. han ska ta in den och köra race med på bana.
det som stod i texten var för dom som importerar för att REGISTRERA och köra med på gata i sverige.

"Bil, köpa från ett annat EU-land
Eftersom EU är en tullunion är införsel av fordon från ett annat EU-land inte en tullfråga. Däremot kan det bli en skattefråga.
När du som privatperson köper ett fordon i ett annat EU-land och som enligt Skatteverkets regler klassas som nytt ska du i vissa fall betala moms i Sverige. Anmälningsblankett och information om reglerna får du hos Skatteverket.

Du ska även kontakta Vägverket. De svarar på frågor om registrering, fordonsskatt och registreringsskyltar."

Sidan länkad från Tullverket.
Med andra ord - om TS verkligen vill veta, kontaktar han Vägverket.

A: en privatperson kan INTE enligt EU regler köpa ett fordon i annat EU land för import till sitt egna land!! (dom privatpersoner som hävdar annat här på SH har fel & företaget där dom köpt fordonet har gjort fel)

Låter märkligt, det är väl inte så värst ovanligt med privatimporterade fordon. Fast vad vet jag...:confused:

trofan du slipper momsen så länge du har en hoj som ingen vet om att du har.. om tullen inte haffar dig så vet dom inte att du importerat.. om du sedan INTE reggar den så vet ju inte vv att du har en hoj som du kör med.. du momsar ju bara på ett fordon som används i trafik.. så nej så länge du inte reggar den så momsar du icke för vv vet inte om att du har en splitter ny hojj

Om en firma säljer en ny hoj till en som bor utanför landet så betalar man ingen moms i tyskland då bör ju det tyska bolaget redovisa att det fordonet är sålt utan moms.

Således känns det som att denna information kan föras vidare till svenska skattemyndigheterna.

Därimot när du köper begagnat så är redan tysk moms betald. Då är det såsom jag tolkar skatteverkets text du som är skylldig att anmäla detta.Om detta inte görs kan du antagligen inte registrera fordonet här.

Någon som sitter på mer info?

För att få köpa saker utan moms i annat EU-land kräver säljaren att du kan uppvisa ett moms-registrerings nummer (VAT).
Jag som har en legal firma behöver inte betala en utlänsk moms på (varken nytt eller begagnat).

Att jag sedan inte betalar in den svenska Momsen hör inte hit.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick