Importera bil från Tyskland. -När? -Var? -Hur?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Jag ska ta hem en kärra från fäderneslandet, ja för bilen alltså.

Vad är det man behöver tänka på?

Jag kan fantisera om att om man tar färjan till Kiel så fullkomligt kryllar det redan på kajen av svartmuskiga öldoftande bilförsäljare som villigt erbjuder uppspacklade gamla taxibilar som skruvats ner till runt 12.500 mil, vilket nästan verkar vara en magisk körsträcka för importbilar...

Eller, kan mina fantasier sakna grund? Kan tex. Hamburg som är en nära-och-bra-stad vara vettig att köpa bil i?

Självklart finns det bra och dåliga bilar i alla områden, men det känns lite som att utmana ödet om man köper en bil i en stad som 99% av alla bilburna turister passerar på väg ner i Tyskland. Lite känsla av "turistfälla", om ni fattar vad jag menar?

Min "gut-feeling" säger mig att det är lättare att hitta bra bilar med ärligare historia och som liksom inte från första stund är tänkta för export redan när annonsen lades ut på nätet ju längre söderut man kommer. Stämmer det?

Jag har några bilar på gång. Några runt Hamburg, några runt Düsseldorf, och resten runt Stuttgart.

Det känns som om jag ska välja distrikt. Att satsa på ett direktflyg till en av städerna och koncentrera mig på dom bilar som finns där.

Är det en bra idé? Eller ska man hyra en hyrbil på envägshyra och bara blåsa igenom rubbet?

Hur mycket kan man lita på en tysk bilhandlare? Lika lite som på en svensk, ungersk, albansk, norsk eller koreansk? (Bilhandlare är bilhandlare, och det är ett släkte för sig över hela världen...)

Mitt intryck är att tyskarna har talat om småskavanker på bilarna redan i telefon utan att man behövt dra ur dom svaren på mina frågor.

Eller det kanske är taktik?

-Att tala om en liten liten skada för att lura dit mig, och sedan tro att jag inte åker vidare tomhänt när jag väl korsat Mecklenburgska Bukten med flygplan för deras skull?

Eller kan man i regel lita på vad en försäljare berättar om bilen på telefon, om försäljaren är "seriös"?

Jag skulle ju lika gärna kunna åka till Berras Bilar i Söderköping och bli helt blåst på en affär.

Och när ska man åka? Kan man göra bilaffärer på en helg i Tyskland? Eller måste man in på något mystiskt kontor och få det magiska Farzugbrief omvandlat till något spreciellt , eller köpa exportplåtar, tillstånd, registreringsbevis, försäkringar, ett helrör tax-free-sprit, intyg, skattemärke, eller något annat livsnödvändigt?

Dessa kontor har väl bara öppet på vardagar?

-Utom så klart när tyskarna kommer på att dom ska ha "Ruherstag", vilket jag av erfarenhet har upplevt som om det kan inträffa helt godtyckligt, precis när helst dom känner för det.

Eller går det att göra ett vanligt ägarbyte, precis som här hemma i Sverige, att man fyller i ett ägarbyte, kör hem på tyska plåtar, skickar ner dom tyska plåtarna när man är hemma, förreggar, får svenska plåtar, och regbesiktar?

Eller är det kanske smidigast att åka ner på en veckodag och besöka det där mystiska och sägenomspunna kontoret där drömmar förvandlas till små skyltar av plåt?

Finns det någon risk att bli lurad på ett sådant kontor?

Kan man om man har otur komma hem med en bil som inte går att registrera in här i Sverige?

Är det krångligare att köpa bil privat än på firma i Tyskland?

Hur förbereder man sig bäst här hemma i Sverige?

Jag har tittat ut ett gäng bilar i närheten av varandra, och jag har talat med försäljarna.

Låt säga att jag bokar flygbiljett och hotell för några nätter.

Är det något mer jag behöver tänka på som jag bör fixa här hemma innan jag drar iväg?

Ok... Nu är jag i Tyskland, säger vi. Jag har tittat på några bilar, hittat en som verkar bra, prutat, (eller rättare sagt FÖRSÖKT pruta. Tyskar gillar tydligen inte heller "sista priset-kompisar").

Finns det någonting liknande Motormännen i Tyskland där jag kan lämna in bilen för kontroll och test?

Nåväl, säg att jag har bestämt mig för en av bilarna.

-Vad gör jag nu? Kan jag betala alla mina pengar kontant och få ett kvitto och ta bilen och åka och tro att allt är klart, eller kommer jag att bli stoppad vid gränsen med en bil som är anmäld stulen då?

Vilka papper ska jag få vid köpet, och vad ska fyllas i? Vilka handlingar ska registreras och vilka dyra stämplar måste jag få? Och, VAR får jag det jag behöver? Måste jag teckna någon sorts försäkring? Var gör jag det? Ringer jag hem till Sverige och försäkrar bilen, eller måste den först försäkras av ett tyskt försäkringsbolag?

Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Jag är säker på att det finns god kunskap inom området här på forumet, och jag vore tacksam om någon ville dela med sig. :tummenupp

Södra Tyskland är bättre generellt, jag tycker det är lättare att flyga ner om man är ensam och ta taxi, om man är två st så kan man åka bil, dock blir det många mil att köra. Dom flesta märkeshandlarna (kolla bilmärkes hemsidan) borde gå att lita på, dom brukar även kunna fixa exportskyltar för ca. 3k om du ska ner på en helg. Skyltarna i tyskland förljer med personen inte bilen så dom lämnar dom sällan ifrån sig.

Kolla även http://www.autopower.se/importguiden/default.asp mycket BMW dock.

Edit: Exportskyltarna brukar gälla i en vecka och det ingår någon slags försäkring i dom. Fahrzugbreif (stavning) är det viktigaste pappret du ska få med.

Massor av text.
Har inga som helst råd, men du har exakt satt de problem på pränt som får mig att backa lite. Det känns lite som att om man nu gör sig besväret att åka ner till södra tyskland kommer ju försäljaren vara väldigt prutovillig. Är man ända där nere vill man ju inte åka tomhänt tillbaks liksom

Räkna inte med att det går att pruta, intressera dig bara för bilar som kostar vad du tänkt dig.
Köper du bil från en större märkeshandlare blir du knappast besviken på det beskrivna skicket.
Jag vet flera som köpt 4-5 år gamla bilar osedda från märkeshandlare och samtliga var i bättre skick än förväntat.
Dom tyska handlarna är skyldiga att berätta om fordonet varit inblandat i en olycka o blivit reparerat.
En tysk bil som är 5 år gammal och med 8-10000 mil på mätaren ser oftast bättre ut än en svenskkörd gör efter första vintern (titta under bilarna så ser det nästan nytt ut med svart färg , dekaler o krit/tuschmarkeringar på alla rätta ställen)

Lite tips!

Om du hyr bil där nere, se till att kolla bilen ihop med uthyraren innan du åker, kan bli dyrt annars!
Ha med någon form av GPS Navigering - underlättar & spar tid, istället för att irra runt och inte hitta dit man ska så kommer man rätt direkt.
Ta gärna med en polare som har lite koll på bilar och kan hejda dig från att köpa första bästa lik och kan dela på körningen hem.
Ta gärna några dagar extra, om du inte har ringt ner och redan bestämt dig för en bil.
Visst finns det mycket att välja på, men har du bestämt dig att du vill ha precis ett märke, modell, motor, utrustning mm så står dom inte högvis direkt, utan det kan ta några dagar att hitta precis den du söker.
Har man dåligt med tid kan det bli panikköp - man kan ju inte komma hem tomhänt.
I stället för att pruta kanske man kan få säljaren att betala dom tillfälliga skyltarna.
Glöm inte att fylla bilen med sprit, öl eller vin på hemvägen :tummenupp

Södra Tyskland är bättre generellt, jag tycker det är lättare att flyga ner om man är ensam och ta taxi, om man är två st så kan man åka bil, dock blir det många mil att köra. Dom flesta märkeshandlarna (kolla bilmärkes hemsidan) borde gå att lita på, dom brukar även kunna fixa exportskyltar för ca. 3k om du ska ner på en helg. Skyltarna i tyskland förljer med personen inte bilen så dom lämnar dom sällan ifrån sig.

Kolla även http://www.autopower.se/importguiden/default.asp mycket BMW dock.

Edit: Exportskyltarna brukar gälla i en vecka och det ingår någon slags försäkring i dom. Fahrzugbreif (stavning) är det viktigaste pappret du ska få med.

Tack! :tummenupp
Det var sannerligen en värdefull länk. :)

Lite tips!

Om du hyr bil där nere, se till att kolla bilen ihop med uthyraren innan du åker, kan bli dyrt annars!
Ha med någon form av GPS Navigering - underlättar & spar tid, istället för att irra runt och inte hitta dit man ska så kommer man rätt direkt.
Ta gärna med en polare som har lite koll på bilar och kan hejda dig från att köpa första bästa lik och kan dela på körningen hem.
Ta gärna några dagar extra, om du inte har ringt ner och redan bestämt dig för en bil.
Visst finns det mycket att välja på, men har du bestämt dig att du vill ha precis ett märke, modell, motor, utrustning mm så står dom inte högvis direkt, utan det kan ta några dagar att hitta precis den du söker.
Har man dåligt med tid kan det bli panikköp - man kan ju inte komma hem tomhänt.
I stället för att pruta kanske man kan få säljaren att betala dom tillfälliga skyltarna.
Glöm inte att fylla bilen med sprit, öl eller vin på hemvägen :tummenupp

Tack för dom tipsen!

Så alla dessa mobile.de-annonser med firmor som heter auto-någotkonstigtnamnpåtyska bör undvikas?

Jag har mer eller mindre kommit fram till att flyga till Stuttgart och hyra en bil och kolla runt där nere i omgivningarna.

Tyvärr är bilen jag söker inte direkt en dussinbil, Mercedes E-klass Cabriolet, helst med 220-motorn, så jag har avsatt tid så det ska räcka till att såväl kika på bilar som på omgivningarna.

Och, givetvis stannar jag i Burg på vägen hem! :fyllisar

Last edited:
Du glömde den kanske viktigaste frågan av alla Varför?

Blocket är fullt av "privat"importerade mätarskruvade lik som optimister före dig har varit ner och hämtat och sedan blivit missnöjda med.

Det finns massor av firmor som åker ner och sköter allt det praktiska åt dig, priset blir nästan inte högre än om du åker själv, för dom som har importerat ett gäng bilar redan och lärt känna handlarna där nere kan pruta lika mycket som dom tar i förtjänst sedan när dom säljer bilen till dig.

Det ska vara en väldigt ovanlig bil du har tänkt importera för att du ska tjäna några stora pengar på affären, det finns ju en BMW/Mercedes importör i varje större by som släpar hem bilar från tyskland.

Jag är rätt sugen på en Steyr-Puch Geländewagen, och det är det inte många som importerar, Mercedes Geländewagen kan man få firmor att ta hem däremot.

Du glömde den kanske viktigaste frågan av alla Varför?

Blocket är fullt av "privat"importerade mätarskruvade lik som optimister före dig har varit ner och hämtat och sedan blivit missnöjda med.

Den bilen jag söker finns inte på Blocket med den utrustning jag vill ha.
-Dessutom ser jag det mer som ett äventyr och en erfarenhet än som en investering. :)

-Dessutom ser jag det mer som ett äventyr och en erfarenhet än som en investering. :)

DET är ett bra svar på varför, jag nöjer mig med det.

Men många importerar ju fortfarande bilar som det går fjorton på dussinet av, vad driver såna människor, så jäkla lättsålda är inte privatimporterade beemers och mercedesar?

Man får ju ändå alltid mindre för en privatimport, så att köpa en bil i tyskland som kostar 100k i sverige för 75 i tyskland, lägga ut 15 (resor,hotell, importkostnader) och sedan få pruta 10 för att den är privatimport, vari ligger vinsten?

Man får ju ändå alltid mindre för en privatimport, så att köpa en bil i tyskland som kostar 100k i sverige för 75 i tyskland, lägga ut 15 (resor,hotell, importkostnader) och sedan få pruta 10 för att den är privatimport, vari ligger vinsten?

Du glömde det faktum att svenssonbilen de köper som är som ny när den kommer till Sverige sannolikt råkar sakna rostskydd, vilket leder till att den ser ut som fan själv efter nån vinter i saltsverige :tomte

Visst är det skillnad om man köper en entusiastbil som endast brukas sommarens fina dagar, men det var ju inte det vi pratade om nu...

Jag har inga planer alls på att åka ner, men OM man skulle göra detta.

Är det då självklart att man betalar polarens resa/mat/sprit eller följer polaren med för att det är så sjuukt kul att köra bil hem till Sve igen? :va

För mig är inget svar självklart...:gnissla

Jaja, förbjud import det är ju bara skit tydligen :gnissla

90% är åtminstone skit... Men att importera själv kan väl funka om man ska köra med bilen ett par år, men inte för att tjäna stora pengar på det så länge det rör sig om bilar under 2-300k.

Funderar på att åka ner till våren och köpa bil.
Är väl MB 320 CDI kombi 00-02 och BMW 530D kombi som är intressant.
Finns väl en del av dom i sverige, men det är faktiskt bättre pris i tyskland och ofta mer lull lull.
Har tänkt ha den några år och tänkte som så att chansen att hitta en fin bil med rätt utrustning ökade om man spanar söderut.
Plus, som någon skrev blir det ju ett litet äventyr, med dricka inköp som bonus på hemvägen.
Huruvida man ska bjuda polaren på allt eller inte är väl läge att bestämma innan.
Var själv med som råd/antilik broms åt en polare för några år sedan.
Han betalade flygbiljett & boende, maten delade vi på och jag räknar med det omvända den dagen jag ska ner och köpa.
Blir flyg ner till Frankfurt i så fall.

Låter som en bra bil att importera det :)
Ett generellt tips angående import är att inte ta in nåt som finns i varje gatuhörn i sverige, jag förstår t.ex. inte varför folk envisas med att importera 10 år gamla V70 och sånt..

Sedan är risken att bli blåst lika stor som i sverige, handlar du hos "hederlige Günters bilar" är risken större än hos den auktoriserade Mercahandlaren. Att köpa av privatperson ska inte vara nåt värre problem, gäller som vanligt att kolla upp bilen noggrant och inte bli förblindad av priset.

Glöm inte några grundläggande saker:
1. Ha aldrig med kontanter, det är värt att vänta en dag på att pengarna förs över från ditt konto.
2. Ha flera klara alternativ innan du åker.
3. Ha inte med kontanter.

Låter som en bra bil att importera det :)
Ett generellt tips angående import är att inte ta in nåt som finns i varje gatuhörn i sverige, jag förstår t.ex. inte varför folk envisas med att importera 10 år gamla V70 och sånt..

Sedan är risken att bli blåst lika stor som i sverige, handlar du hos "hederlige Günters bilar" är risken större än hos den auktoriserade Mercahandlaren. Att köpa av privatperson ska inte vara nåt värre problem, gäller som vanligt att kolla upp bilen noggrant och inte bli förblindad av priset.

Glöm inte några grundläggande saker:
1. Ha aldrig med kontanter, det är värt att vänta en dag på att pengarna förs över från ditt konto.
2. Ha flera klara alternativ innan du åker.
3. Ha inte med kontanter.

Angående volvo så är det väl för att här i sverige tror folk att dom är gjorda av guld.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick