Importera bil från Tyskland

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Hej

Ja, det finns en uppsjö på nätet men jag frågar ändå här, om någon är uppdaterad på det senaste..

Har hittat en Nissan Pathfinder till bra pris i Tyskland. Ligger bra till rent transportmässigt också.

en 2011 med 8000 mil på mätaren, bilhandlare.

På Mobile så uppges "16.800 Netto exportpreis zuzuglich 19% Mehrwertsteur"
Så vad kostar detta mig på ren svenska att ta hem denna bil?

Hur går det till om man vill köra bilen hem?

Mvh
Robban

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Du får alltså lägga på 19% moms om du inte har f-skattesedel. På många ställen kan man nu får exportplåtar även på helgen. ÜBERFÜHRUNGSKENNZEICHEN brukar dom kallas och då kommer det någon jeppe inom en timma och ber dig skriva på lite papper, tar kopia på ditt pass osv. Kostar knappt 2000kr har jag för mig. Sen är det bara att köra hem.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Och drar du den tyska momsen får du betala svensk moms istället..
Vad kostar motsvarande bil i Sverige?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Och drar du den tyska momsen får du betala svensk moms istället..
Vad kostar motsvarande bil i Sverige?

Inte om du ska ha den i företaget väl? När man till sitt företag handlar varor från andra EU-länder betalar man ju ingen moms. Däremot bokför man en beräknad moms för statistiken.

Momsen på en bil borde väl dock behöva betalas när man sedan säljer den till privatperson. Är det vad de kallar momssmittad?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte om du ska ha den i företaget väl? När man till sitt företag handlar varor från andra EU-länder betalar man ju ingen moms. Däremot bokför man en beräknad moms för statistiken.

Momsen på en bil borde väl dock behöva betalas när man sedan säljer den till privatperson. Är det vad de kallar momssmittad?

Fast personbilar har väl hel moms? Lite osäker på hur det fungerar för handlare om dom erlägger den vid import eller vid försäljning.

Oavsett är momsen lägre i tyskland.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Fast personbilar har väl hel moms? Lite osäker på hur det fungerar för handlare om dom erlägger den vid import eller vid försäljning.

Oavsett är momsen lägre i tyskland.

Vetefan. Om man leasar en personbil på firman är halva momsen avdragsgill. Allt jag vet. Sen kanske en Pathfinder klassas som arbetsfordon.

I Japan är momsen 5% förövrigt. (Inte alls bitter.)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vetefan. Om man leasar en personbil på firman är halva momsen avdragsgill. Allt jag vet. Sen kanske en Pathfinder klassas som arbetsfordon.

I Japan är momsen 5% förövrigt. (Inte alls bitter.)

Haha, momsen i japan kanske är låg, men bilarna är tokdyra, eller var iaf. förr.

Hel moms får man bara lyfta på flakbilar, halv på skåpbilar, och ingen på personbilar.

Vid leasing är det lite special iom att man får, som du skriver, dra halva även på personbilar.

Förr var det vanligt att det importerades bilar från tyskland, och då debiterades inte momsen för att man sen egentligen skulle erläggt den vid införseln till sverige.

Efter ett tag samkörde dom skatteregistren, så var den eran av fiffel över.

Som handlare tror jag man köper utan tysk moms och sen erlägger svensk vid försäljning, har man grönplåt kan man ju då köra momsfritt ett tag, sen blir man förmånsskattad om dom kommer på det.:gnissla

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping