Importera från Danmark!

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Är det någon som har koll på hur det funkar när man vill importera en beg mc från Danmark?

Det jag lurar på är framförallt deras avgift/skatt som dom har på bla fordon, och hur man hanterar den?

Mvh
Micke

(Ja jag har sökt i forumet, jag kanske gör fel men hittar
i alla fall inget svar på min fråga där)

I Sverige får man inte tillbaka någon tull eller moms vid export av ett fordon.
Jag vet inte säkert men jag antar att det är samma sak i Danmark.

Mvh,
Ingvar

Tack, men jag har googlat och googlat utan framgång, hittar inget om Danmark, att importera från Tyskland är enkelt, jag har gjort det flera ggr.

Skillnaden är att Danmark har en "lyx-skatt" på sin motorcyklar och bilar, köper man nytt för export behöver man inte betala den här skatten, men på begagnat ligger den redan i priset.

Så frågan gäller alltså hur man går till väga för att komma undan/få tillbaka/slippa betala den avgiften när man köper begagnat från Danmark till Sverige.

Tydligen kan man begära återbetalning från danska skatteverket, men det verkar vara en bökig process och jag vill gärna höra från någon som gjort detta om det är möjligt.

Mvh
Micke

Hej do! Om du köper en registrerad och besiktigad motorcykel i Danmark som det är betalat full avgift på återbetalas en del av denna avgift. Ett exempel! Motorcykelns grundpris är 50000dkr. Då läggs det på 180% vilket innebär avgift på 90000dkr vilket innebär totalt 140000dkr! En del av dessa pengar betalas tillbaka vid export minus en engångsavgift på typ 4500dkr + avdrag för årsmodell! Du kan vid hjälp av registreringsnumret eller ramnumret gå in på denna länk www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048863&vId=0&lang=DA och följa instruktionen för att få en uppfattning om avgiften som ev återbetalas. Obs! fordon äldre än 30 år återbetalas ingen avgift. Viktigt är att du får med registreringsatesten då det är den som håller i atesten som äger fordonet oavset vilket namn som står på atesten. Vidare gäller det att kolla legitimation och få ett fullgiltigt kvitto med datum, adress och namnuppgift att lämnas till transportstyrelsen för ursprungskontroll. Tyvärr innebär det en del praktiskt kludd vid export då fordonet måste besiktigas på Dansk bilprovning för fastställande av skicket mm. Är motorcykeln aldrig registrerad i Danmark kör du bara hem utan minsta bekymmer! MVH ducatisteen

Toppen, tack för ett bra klargörande, det känns lika bökigt som jag
misstänkte att det skulle vara.

Men nu vet jag:)

Mvh
Micke

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back