Importera hoj och konvertera från MPH till KM/H

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Hej!

Har nyligen flyttat tillbaka till Sverige från London, och tog med hojjen (XJR 1300, 2005) på flyttlasset. Jag håller nu på och förbereder för att omregistrera den för att köra här.

Snackade precis med bilprovningen, och som jag misstänkte så är de inte nöjda med de nuvarande klockorna, som både visar MPH och KPH - tydligen får det bara stå KPH på bakgrunden ("urtavlan").

Det värsta var, och detta var en nyhet för mig, att de vill se intyg från tillverkaren på att hojjen "kan visa kilometer i timmen". Någon som har importerat hoj från land där de fortfarande kör med miles, och vet hur det är med detta? Vad var det för märke på hojjen? Hur gjorde du?

Helt nya mätare kostar strax över 6000 (och det var säkert exkl moms) från Yamaha, vilket ju verkar onödigt när det egentligen bara är lite grafik på plast som behöver bytas ut. Jag funderar på att helt enkelt göra egna, iaf tillsvidare för att spara tid tills jag hittar nya delar.

Såhär ser instrumenten ut på XJR, förutom att jag har digital tripmätare och odometer, som sitter där bränslemätaren sitter i fotot.

d52c_1.JPG


Tacksam för alla svar - om det är någon som har tips om att konvertera framljus så att det bländar av åt rätt håll, så skulle jag uppskatta det också. Inte börjat kolla på det än.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Fan va löjligt! Vad är det för mening att ha både mph och km/h om Bilprovningen kuggar hojen på det :S

Fråga om det finns nån här på SH som har en "svensk" urtavla att låna ut till besiktningen nu tills du hittat några du vill ha.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Min hoj är intagen från England på 80-talet och min hastighetsmätare är graderad som din. Den visar miles/hour med km/t innanför.
Det har aldrig varit problem med den hos Bilprovningen.

När det gäller strålkastaren så är det glaset som måste bytas.
På Bilprovningen hajjade dom först ingenting när dom skulle kolla ljusbilden på min hoj :D

Du verkar ha träffat på någon "som inte fått nått på länge"

Lycka till
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Om du bara vill få den igenom besiktningen så använd cyckeldator och tejp över instrumenten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
För att ändra ljusbilden till högertrafik är det väl bara ett byte av glas på strålkastaren som jag förstår det.
Vad gäller hastighetsmätaren så ska det inte vara något problem i och med EU. Hojen är väl helfordonsgådkänd inom EU och då skall det inte vara något problem att ta in den från Storbritannien.
Antagligen har du fått tag på någon riktigt grinig gubbe.
Läs på lite på www.vv.se vilka regler som gäller och ring igen och kolla om du får tag på någon annan som har koll på grejorna.
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Håller med om att det hela är störlöjligt... mätaren finns ju där, och det är ju bara fråga om vad den använder för enheter. Det är ju inte direkt så att hastighetsmätare är precisionsinstrument, så att det blir fel med den exakta kalibreringen om man byter skala - familjebilen från 2008 visar nästan 10% fel, och den kommer ju gå igenom besiktningen när det väl blir dags...

Ringde till bilprovningens kundcenter, så det var någon där jag pratade med. Ingen aning om hur de kommer vara på den lokala bilprovningen, och vad de faktiskt kollar på i verkligheten. Funderar på att bara skriva ut egen bild och se om de säger något.

Och menar ni på allvar att en cykeldator skulle funka? Om de godkänner en cykeldator, som kan vara hur felinställd som helst, så borde väl ändå inte Yamahas egna hastighetsmätare vara några problem... Hade glömt hur besvärliga svenska myndigheter kan vara. Skall ta och pilla lite på strålkastaren och se om det går att göra om den själv, annars får jag väl hitta nytt glas, och sälja mitt nästa gång jag är i UK.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
har en kompis som hade importerad bil där hastighetsmätaren visade både mph och km/h, där hade nån tidigare ägare helt enkelt tejpat över MPH siffrorna på mätartavlan, voila, problemet löst
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Aha, det är ju också en bra ide :) Undrar bara om det kan vara någon ny regel om det här med tillverkarintyg, som gäller nyare årsmodeller...
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Aha, det är ju också en bra ide :) Undrar bara om det kan vara någon ny regel om det här med tillverkarintyg, som gäller nyare årsmodeller...

Jag regbesiktade min gixxer (03) idag och på den kan man ställa om mätaren mellan MPH och KMH. När du säger det så frågade besiktningsmannen faktiskt om mätaren var byggd för att visa KMH. Jag sa bara ja och då frågade han inte mer om det...

Vad gäller lyset så är det nog olika, på min är det ett "blankt" glas, det är reflektorn som är annorlunda på den engelska varianten.

/R
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Det var likadant på r6:an som jag hade tidigare - bara att hålla ner två knappar samtidigt en liten stund så ställde den om sig, tyvärr sitter det ju tryckt på den analoga tavlan, även om allt är digitalt.

Inte bergis på om det är glas eller reflektor som är annorlunda för vänster-/högertrafik - hade jag designat den så hade jag gjort så det bara var att flytta runt lite delar, istället för att producera olika ljusenheter för olika länder... I varje fall så borde det inte vara så svårt att hitta nytt, och jag har ju mina grejjer som jag kan sälja för att få tillbaka vad jag betalar för ny lykta.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Din hastighetsmätare är garanterat inget problem, det finns ju en kmph skala innanför mphskalan (precis som på 99% av alla hojar med analoga mätare). På digitala är det en knapptryckning -har aldrig hört någon som kuggats. Däremot kan man få lite märkliga svar om man pratar med en tekniker på Bilprovningen centralt...lyssna inte på det utan åk till en station. Lovar att det löser sig.

Vad gäller ditt framlysa..svårt att säga. Det kan räcka med reflektorn men i värsta fall är det en helt ny lampa fram som gäller. Vissa UK modeller av tex Hayabusa och gixxer 1000 går igenom utan justeringer eller byte. Men det är nog två lysande :D undantag.
 
Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Vad har du sagt till bilprovningen? att du impoterar en hoj från England eller att det är ett flyttgods?
Har för mig att det är andra regler för flyttgods..
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Det blir privatimport... bytte hoj i Maj 2008, och man skall ha ägt den i minst 12 månader för att det skall räknas som flyttsak.

Fazerfun - vet du av erfarenhet att det inte är något som de brukar kolla på vid registreringsbesiktning? Skulle ju vara skönt om det är som du säger, och det känns som att det kan vara värt att chansa helt enkelt.

Har hållt på och letat info hos både vägverket, bilprovningen och transportstyrelsen, men inte hittat någon konkret info om vad de kräver vid registreringsbesiktning - de bara länkar fram och tillbaka till varandra, med en och annan 404 på vägen...

Däremot säger fordonsförordningen att (standard-) fordon som har varit registrerade i ett annat EG-land skall anses godkända för att registreras i Sverige, med några undantag, inklusive:

"1. fordon som är konstruerade för vänstertrafik,
2. fordon som är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard"

Om jag uppfattat det rätt, så är det så att de *kan* underkänna baserat på detta, inte att de måste. Någon på vägverket har tänkt till, och insett att den texten borde ändras till "fordon som är utrustade med hastighetsmätare som inte har visning med metriska (SI) enheter", eftersom de flesta fordon (alla bilar och hojjar jag haft i UK har kunnat visa både mph och kph) visar både och. "konstruerade för vänstertrafik" är ju ingen större skillnad när det gäller hojjar, och ljusbilden på strålkastaren kollar de väl ändå, så så länge den är fixad så hoppas jag att jag inte får några problem.

I UK finns det förresten något som heter "day time MOT", dvs att ett fordon bara är godkänt för bruk i dagsljus - finns det motsvarande här? Skulle ju vara ett alternativ, iaf så länge, eftersom jag inte kommer ha något större behov av att vara ute och köra på nätterna just nu...

Börjar nästan sakna mupparna i UK... de flesta små däckverkstäder gör besiktningar, och det är inga problem att få igenom en hoj med fullt rejssystem, bara man känner killen i verkstaden :) Rätt vanligt att de kräver att man visar upp ett standardsystem, för att minska risken att de själva åker dit...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det blir privatimport... bytte hoj i Maj 2008, och man skall ha ägt den i minst 12 månader för att det skall räknas som flyttsak.

Fazerfun - vet du av erfarenhet att det inte är något som de brukar kolla på vid registreringsbesiktning? Skulle ju vara skönt om det är som du säger, och det känns som att det kan vara värt att chansa helt enkelt.

Har hållt på och letat info hos både vägverket, bilprovningen och transportstyrelsen, men inte hittat någon konkret info om vad de kräver vid registreringsbesiktning - de bara länkar fram och tillbaka till varandra, med en och annan 404 på vägen...

Däremot säger fordonsförordningen att (standard-) fordon som har varit registrerade i ett annat EG-land skall anses godkända för att registreras i Sverige, med några undantag, inklusive:

"1. fordon som är konstruerade för vänstertrafik,
2. fordon som är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard"

Om jag uppfattat det rätt, så är det så att de *kan* underkänna baserat på detta, inte att de måste. Någon på vägverket har tänkt till, och insett att den texten borde ändras till "fordon som är utrustade med hastighetsmätare som inte har visning med metriska (SI) enheter", eftersom de flesta fordon (alla bilar och hojjar jag haft i UK har kunnat visa både mph och kph) visar både och. "konstruerade för vänstertrafik" är ju ingen större skillnad när det gäller hojjar, och ljusbilden på strålkastaren kollar de väl ändå, så så länge den är fixad så hoppas jag att jag inte får några problem.

I UK finns det förresten något som heter "day time MOT", dvs att ett fordon bara är godkänt för bruk i dagsljus - finns det motsvarande här? Skulle ju vara ett alternativ, iaf så länge, eftersom jag inte kommer ha något större behov av att vara ute och köra på nätterna just nu...

Börjar nästan sakna mupparna i UK... de flesta små däckverkstäder gör besiktningar, och det är inga problem att få igenom en hoj med fullt rejssystem, bara man känner killen i verkstaden :) Rätt vanligt att de kräver att man visar upp ett standardsystem, för att minska risken att de själva åker dit...

Reggade in en gsxr 1100 86a från UK förra året, mätarna ser ut precis som dina: kmskala innanför milesskalan -inga problem. Fick heller inget nedslag på strålkastarna.

Nu väntar min gixxer k6 och en SP2, båda med digitala hastighetsmätare som man med en knapptryckning ändrar mph/kmph. Serienumret för mätarhuset är fö detsamma för UK och resten av EU så någon "UK standard" enligt VVs regler finns ju inte, det är ju samma instrument som kan visa olika enheter. Däremot tror jag strålkastarna blir ett problem på SP2an men jag har beggade tyska så det löser sig.

Nej det finns ingen dagregistrering i Sverige.

Som sagt, man kan få en hel del märkliga svar från sega gubbar om man pratar med Bilprovningen centralt men ute på golvet sas så brukar det inte vara några bekymmer. Jag tror tex de är hårdare med bullerkraven, miniblinkers i märkliga färger mm.
 
Last edited:

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Ifall nån annan undrar, så funkade det bra med utbytta mätartavlor, och det nämndes ingenting om intyg från tillverkare eller annat krångel. Nya nummerskylten ligger nu och väntar på att bli monterad.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top