Waiden skrev:
Vet att det här ämnet har varit uppe tidigare, men jag hittade den inte...
Vilka kostnader tillkommer när man importerar en hoj från exempelvis Tyskland. Och vad är det som måste fixas för att få ta in den i Sverige, papper osv...
Hej! Kul att höra att du funderar på att importera en hoj!
Inte svårt alls, iaf inte för mig =)
Fick hem min zxr400 för ett par veckor sedan smärtfritt..
När du importerar en hoj så är det en del papper som du måste ha, dels ett som heter Kaufvertrag = köpebeviset för hojjen, har du inte detta så kan du lika gärna ha snott den.
Tänk över noga innan du köper, handla helst via företag skulle jag rekomendera. De flesta är seriösa och du får en hoj vars ramnummer inte finns med bland alla tysklands polisstationer som stulen.
Förutom kaufvertrag måste du även ha det tyska registreringsbeviset, på effekt odyl. Sen är det bara att beställa tid för reg besiktning på vägverket (gör min nu på onsdag).
Enligt dem skall hojjen vara i strikt seriemässigt utförande alltså ORGINAL.. men men,. killen kom igenom med sin ninja han importerade och den var allt utom orginal. BOS system och ja.. säg vad som inte var omgjort.
From 1:a maj ingår inte en kontrollbesiktning i reg. besiktningen, utan den måste du be om på plats. Detta kostar sammanlagt 1860:- har du otur har jag hört att man kan få göra ett passerande bullerprov och att detta då skulle kosta 1000:- men det görs tydligen VÄLDIGT sällan och om man ligger på gränsen på dbl skalan.
För att få den till besiktningen kan du välja olika alternativ, som jag = ta den på kärra eller så kan du köra dit den, då måste du ringa ett försäkringsbolag och be om en tillfällig trafikförsäkring som kostar 300:- med den får du ENDAST köra till bilprovning och verkstad och måste då ha intyg på tid osv som du har bestämt med bilprovning/verkstad.
Mycket det här =)
Lycka till med hojjen!!