Impregnera kläder!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Finns det något roligare än att lura moder jord? I just detta fall tänkte jag just på kombinationen av lyxen att inte bli blöt av regn, men coolhetsfaktorn att ni ha regnkläder på sig. Här tänkte jag att vi kunde dela med oss av tips och bra produkter.

Mitt intresse har varit vilande länge för att nu under hösten ha livats upp. Jag blev pålurad ett par fjällräven som man ska växa för att dom ska stå mot väta. Jag har i stort sett mättat tyget med vax men det blir flammigt (ser smutsigt ut) och inte överdrivet tätt. Så fort vattnet stannar mot en sömn så blir man blöt. Funkar alltså inte. Bra att det är miljövänligt iofs.

Har även testat tvätta in något i en tunn vindjacka. Det verkar riktigt lovande. Ska komplettera med lite spray över det så blir det nog näst in till helt tät. Använda medel från XXL. Så det är nog no ”no-brand” grej. Kanske finns bättre. Ska nog testa den metoden på byxorna istället. Finns det regnbyxor som är täta man kan ha under byxor? Typ lösa gore-tex långfillingar?

Så tips på vilka produkter som är bäst. Just nu söker jag bra wash-in för bomull och cp bra spray för allt möjligt, på stortub. Man kan inte köpa småburkar för 149 kr på naturkompaniet. Och köpa från utlandet funkar väl inte så bra med tryckflaskor.

Så hur gör ni för att lura naturen, utan att köpa byxor för 3 000?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Impregneringsmedel från närmaste färgaffär är billigt i jämförelse med den vanliga sprayflaskan.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vilket märke ska man satsa på och vad är det egentligen till för?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Stämmer det att man torktumlar Gore Tex för att impregnera?
Funkar det bra?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
OT:
Det ringer en klocka om att man kan stryka varpsatin (Samma tyg som i försvarets uniform M90) för att få det mer vattenavstötande.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
OT:
Det ringer en klocka om att man kan stryka varpsatin (Samma tyg som i försvarets uniform M90) för att få det mer vattenavstötande.
Varpsatin verkar vara en blandning mellan polyester och bomull. Är syftet med att stryka den att smälta polyestern en aning, eller är det för att på något vis återaktivera en tidigare impregnering?

Angående vax så funkar det hyfsat ok. Om förutsättningarna är de rätta. Till en viss gräns. Som för att klara lite småregnande utan att man blir alldeles genomblöt och kall när man är ute och vandrar i skogen eller så. Även "kletjackor" som oljerockar och liknande är vaxade.

Imprenex och liknande impregneringsmedel tycker jag fungerar bäst om man vill ha ytterlagret i ett goretex-plagg eller liknande mer vattenavstötade eller vill ge något ett grundläggande vattenskydd. För att t.ex försöka få en vanlig jacka eller något så tät så man kan stå ute en hel dag i spöregn utan att bli blöt fungerar det mindre bra.

Vill man ha helt vattentätt och inte betala allt för ohemult mycket så är det nästan bara gamla hederliga galonkläder som fungerar. Men då känner man sig lite som ett dagisbarn och man blir dessutom ganska så genomblöt av svett så fort man rör sig det minsta lilla.

Välsmorda skinnkläder står som de flesta motorcyklister vet emot ruskväder ganska ok till en viss gräns, där fungerar skinnsmörjan ganska så liknande vaxet på ett par grönlandsbyxor. Sedan blir de blöta, tunga och kalla. Och då önskar man att man hade tagit sig tid att dra på det där fula och otympliga regnstället utanpå.

Skaljackor och gore-tex och liknande brukar fungera bra. Men då drar ofta priset iväg. Dessutom kan det vara lite svårt att få tag i byxor som inte är fula som stryk eller tämligen tjocka.

Angående vattentäta långkalsonger så är det nog klent med såna. En grundläggande princip är ju att ha det vattentäta lagret ytterst, och då är det ju lite av en motsägelse att ha en långkalsong med det vattentäta närmast kroppen. Det ska kanske vara om du kan hitta några långbenta cykelbyxor som är vattentäta och som du kan ha under några andra byxor (se bara upp så de inte är vadderade i baken).

Precis som att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet (enligt Farbror Barbro) så finns det generellt sett inga snygga genvägar till att hålla sig torr.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Varpsatin verkar vara en blandning mellan polyester och bomull. Är syftet med att stryka den att smälta polyestern en aning, eller är det för att på något vis återaktivera en tidigare impregnering?

Återaktivering, tror jag att det var.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Wall of text, TACK!

Tack. Nu är det själv inte så att jag försöker göra regnkläder av bomullstyg. Jag vill bara kunna gå till affären i regn utan att jackan är blöt i tre veckor. Byxor vill jag ha vattenavstötande så man kan gå i fuktigt högt gräs och duggregn.

Men eftersom allt med kemikalier är rena hokus-pokus så tänkte jag få tips från andra som experimenterar. Wash-in har än så länge visat sig bra för kläder som funkar till det. Fodrade jackor är nog mindre bra att få tätt inre foder, då ska man ha spray eller något man kanske penslar på. Man borde även kunna spä ut wash in och sen pensla på det på typ och sen bara spola av överflöd, bär man bara vill komma ut yttertyget. Spray är ju alltid drivgas och jobbig lukt.

Någon som sitter på ett riktig husmors tips eller vet vad Irlands militär använder får gärna tipsa vidare!
Funka hyffsat och är klart prisvärd jämfört med det du köper i sportaffärer.

Ok. Ska köpa vid nästa tillfälle.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Impregneringsmedel från närmaste färgaffär är billigt i jämförelse med den vanliga sprayflaskan.

Det heter impregnex och är lacknaftebaserad - ja den har jag fixat extremt tunna skalplagg i Goretex med för skogsaktiviteter.

Grejen med impregnering är att man får en vattenavstötande yta och detta är värdefullt även för Goretexplagg.
Man kan inte göra jeans vattentäta med impregnering , bara vattenavstötande - samma gäller finvävda syntent material dit M90 och räknas till viss del.

Det kan vara tillräckligt för att undvika att dagg blöter ned en och kortare regnskurar pärlar av men glöm att
du får det att hålla för spöregn.

Impregneringen hjälper även till att hålla skit borta.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är det silikon i impregneringssprayen funkar det, annars kass!

Impregnex är vaxbaserad med lacknafta som lösningsämne.

Silicon är ett utmärkt impregneringsmedel, finns på Biltema för gummismörjändamål med finstrålemunstycke på sprayburk.

Byter man till dimstrålemunstycke så är man hemma(kan plockas från nån sprayburk med sådan)

Ja dock känner man lackerare eller så bör man känna till vad silicon orsakar för det arbetet:hihi

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det heter impregnex och är lacknaftebaserad - ja den har jag fixat extremt tunna skalplagg i Goretex med för skogsaktiviteter.

Grejen med impregnering är att man får en vattenavstötande yta och detta är värdefullt även för Goretexplagg.
Man kan inte göra jeans vattentäta med impregnering , bara vattenavstötande - samma gäller finvävda syntent material dit M90 och räknas till viss del.

Det kan vara tillräckligt för att undvika att dagg blöter ned en och kortare regnskurar pärlar av men glöm att
du får det att hålla för spöregn.

Impregneringen hjälper även till att hålla skit borta.

Menar inte att det ska bli vattentätt. Jag undrar bara hur man kommer längst mot det målet med kemikalier.
Hur funkar lacknaftabaserat på vanliga tätvävda jackor? Man kan inte missfärga?

Impregnex är vaxbaserad med lacknafta som lösningsämne.

Silicon är ett utmärkt impregneringsmedel, finns på Biltema för gummismörjändamål med finstrålemunstycke på sprayburk.

Byter man till dimstrålemunstycke så är man hemma(kan plockas från nån sprayburk med sådan)

Ja dock känner man lackerare eller så bör man känna till vad silicon orsakar för det arbetet:hihi

Att det på bilar ska hanteras med respekt eller helst inte alls. Hur funkar det på kläder? Bra tips annars.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller så köp kläder som är avsedda för ändamålet istället för att stå och kladda :p

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO