Impregnering av jacka

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Hej,jag har just tvättat min sommarjacka , RICHA ,vackert gul o svart, från sommarens smuts o flugor.Denna jacka är sval o luftig med membran o foder.
Jag undrar om man kan impregmera den med imp.spray för segelduk,kapell o.dyl. avsett för båtvärlden?En våt ytterjacka kyler ju mkt med tanke på vår sommar...
Någon med erfarenhet?
Leffe MT09

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag tvättade sönder membranen på en jacka och fixade med tältimpregnering från biltema.

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Ja,men foder o memban var givetvis urtaget vid tvättning.Jag avsåg yttertyget som blir vått vid regn...
Leffe

Skickat från min iPhone med Tapatalk

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Richa med Schollers C_change teknologi?
Yttertyget är isf själva membranet, men skall klara i vart fall maskintvätt i låg temperatur ganska bra.
Ingen impregnering om det är C_change. Det sabbar funktionen alldeles.

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Hoj
Honda CB900 -79
Normalt skall man impregnera membranplagg, de är impregnerade från tillverkaren och om vattnet inte längre rullar av utan väter yttertyget av är det dags att förnya impregneringen. Andningsfunktionen upphör om tyget blir så vått att vattenånga inte längre kan komma igenom.

Man kan definitivt inte använda BTs kapellimpregnering eller liknande som helt enkelt täpper igen tyget med vax, utan impregnering avsedd för membranplagg. Kolla på tex OutNorth

Fabriksimpregneringen återställs normalt efter tvätt genom att tumla plagget varmt.
Det är en missuppfattning att man inte får impregnera membranplagg, man får bara inte impregnera med fel medel.

https://www.gore-tex.se/support/tvattrad

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
...men är det Schoellers c_change i jackan, så kan man inte använda Gore-Texråd. Annan teknologi, helt enkelt.

Richa har (tyvärr) lämnat c_change sedan några år tillbaka, och att TS talar om att han "tagit ut membranet" talar mot att det skulle vara just denna produkten.

...men ändå: c_change skall tvättas kallt, max 30 grader, och INTE torktumlas, utan dropptorka.
Ingen impregnering.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Glöm det, inte en chans, finns inte på kartan. Vad folk än säger, skriver, berättar, beskriver så går det inte att impregnera textil så det blir helt vattentätt. Punkt slut. Gore-tex is amazing but not perfect as well. Men vi är på god väg.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping